
I et innlegg på Grafkom skriver Ole Strand i Fagtrykk Trondheim om «Trykt i Norge» og koronaperioden. Det dreier seg om nedgangen i omsetningen, men også om oppdrag som vender hjem igjen etter å ha vært trykt i utlandet tidligere.
I innlegget sier Strand at Fagtrykk havnet på ca. 20% ned fra normal omsetning i 2020. Forklaringen på nedgangen er bortfall av arrangementer og andre evenementer, så som som konserter og messer, skriver han, samt nedgangen i andre bransjer. Til tross for dette, og med hjelpepakke fra Staten gikk det relativt bra for bedriften. Strand har følt det utfordrende å navigere seg gjennom et år med permitteringer og sprik mellom svarene fra NAV og styresmaktene. Tøffe valg har vært tatt, men han er fornøyd med de tillitsvalgte og ansatte i perioden, og viser til en bratt læringskurve som arbeidsgiver.
Strand tar deretter til orde for å finne tilbake til positiviteten og gleden på arbeidsplassen. Mye har forandret seg under pandemien, og han trekker der bl.a. produksjon av smittevernutstyr og nye produkter. Mulighetene må gripes, mener Strand. Han påpeker at Fagtrykk aldri før har hatt så mange boktitler som i 2020, og lufter ideen om at mange vordende forfattere endelig har hatt tid til å gjøre virkelighet av sine bokplaner. Bøkene som er trykt hos fagtrykk er alle merket med «Trykt i Norge»-logoen fra Grafisk Bransjeforening. Strand berømmer foreningen og sier at tiltaket knapt kunne ha kommet på et bedre tidspunkt for de grafiske bedriftene. Han mener også at reiserestriksjoner har resultert i opplagsfall, noe som har medført at hans bedrift har kunnet hente hjem jobber som tidligere er blitt produsert utenlands. «Med Trykt i Norge har jobben med å overtale kunden blitt til en positiv prosess,» sier han. Blant annet har Fagtrykk Trondheim produsert 25 ulike kalendere i forskjellige størrelser og opplag, alle naturligvis merket med «Trykt i Norge». «Jeg er overbevist om at alle som kommer seg gjennom slike tider har en lysende fremtid i møte,» avslutter Strand innlegget sitt.