Om "Trykt i Norge" og koronaperioden

PUBLISERT: 4 mai 2021
OPPDATERT: 21 mars
Bildet viser Fagtrykk-ansatte med Trykt i Norge trykksaker. Foto via Fagtrykk Trondheim

I et innlegg på Grafkom skriver Ole Strand i Fagtrykk Trondheim om «Trykt i Norge» og koronaperioden. Det dreier seg om nedgangen i omsetningen, men også om oppdrag som vender hjem igjen etter å ha vært trykt i utlandet tidligere.

I innlegget sier Strand at Fagtrykk havnet på ca. 20% ned fra normal omsetning i 2020. Forklaringen på nedgangen er bortfall av arrangementer og andre evenementer, så som som konserter og messer, skriver han, samt nedgangen i andre bransjer. Til tross for dette, og med hjelpepakke fra Staten gikk det relativt bra for bedriften.  Strand har følt det utfordrende å navigere seg gjennom et år med permitteringer og sprik mellom svarene fra NAV og styresmaktene. Tøffe valg har vært tatt, men han er fornøyd med de tillitsvalgte og ansatte i perioden, og viser til en bratt læringskurve som arbeidsgiver.

Strand tar deretter til orde for å finne tilbake til positiviteten og gleden på arbeidsplassen. Mye har forandret seg under pandemien, og han trekker der bl.a. produksjon av smittevernutstyr og nye produkter. Mulighetene må gripes, mener Strand. Han påpeker at Fagtrykk aldri før har hatt så mange boktitler som i 2020, og lufter ideen om at mange vordende forfattere endelig har hatt tid til å gjøre virkelighet av sine bokplaner. Bøkene som er trykt hos fagtrykk er alle merket med «Trykt i Norge»-logoen fra Grafisk Bransjeforening. Strand berømmer foreningen og sier at tiltaket knapt kunne ha kommet på et bedre tidspunkt for de grafiske bedriftene. Han mener også at reiserestriksjoner har resultert i opplagsfall, noe som har medført at hans bedrift har kunnet hente hjem jobber som tidligere er blitt produsert utenlands. «Med Trykt i Norge har jobben med å overtale kunden blitt til en positiv prosess,» sier han. Blant annet har Fagtrykk Trondheim produsert 25 ulike kalendere i forskjellige størrelser og opplag, alle naturligvis merket med «Trykt i Norge». «Jeg er overbevist om at alle som kommer seg gjennom slike tider har en lysende fremtid i møte,» avslutter Strand innlegget sitt.

Siste nytt

Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

I mai 2024 begjærte daværende HBO Nova Print i Haugesund seg konkurs. Noen dager senere kom Ålgård Offset inn som ny majoritetseier, og selskapet endret navn til HBO Grafisk. Et drøyt år etter ser det mye lysere ut.
HBO Grafisk Grethe Nygaard
Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Ricoh lanserer en oppgradering av Ricoh Pro C5400 som skal kombinere høyere kapasitet og forbedret driftseffektivitet med økt brukervennlighet. Serien er utviklet for å møte de varierte behovene til både kommersielle trykkerier og bedriftskunder.
RICOH_ProC5400
Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Den svenske forhandleren NI Solutions deltok på vårens Sign, Print & Promotion-messe for å bli bedre kjent med det norske markedet. I porteføljen sin har de to relativt nye varemerker innen storformat.
Flora 2 ver 2
Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Tallinn blir den første europeiske hovedstaden som forbyr PVC-reklame i det offentlige rom utendørs.
tallinn-584127_1280
Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Les videre

Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Tallinn blir den første europeiske hovedstaden som forbyr PVC-reklame i det offentlige rom utendørs.
tallinn-584127_1280
Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Merkur Grafisk investerer i tre Ricoh-presser

Merkur Grafisk har inngått avtale med Ricoh Norge om investering i tre Ricoh Pro C9500-produksjonspresser. Anskaffelsen er et strategisk grep for å modernisere produksjonslinjen og samtidig styrke selskapets miljøprofil.
Merkur Shake hands (1)
Merkur Grafisk investerer i tre Ricoh-presser

Heidelberg inngår samarbeid med Manroland

Heidelbergs 175-års-jubileum markeres med nytt samarbeid med Manroland og åpning av verdens største Print Media Center.
H175_01
Heidelberg inngår samarbeid med Manroland

Postnord Strålfors får kjøpe 21 Grams

I juli 2024 annonserte det statseide svenske trykkeriet Postnord Strålfors sin intensjon om å kjøpe opp selskapet 21 Grams. Nå har det svenske Konkurrensverket gitt klarsignal til oppkjøpet, men har lagt føringer for virksomhetene. Begge firmaene opererer også i Norge.
Marie Konkurrensverket
Postnord Strålfors får kjøpe 21 Grams