Om «Trykt i Norge» og koronaperioden

Bildet viser Fagtrykk-ansatte med Trykt i Norge trykksaker. Foto via Fagtrykk Trondheim

I et innlegg på Grafkom skriver Ole Strand i Fagtrykk Trondheim om «Trykt i Norge» og koronaperioden. Det dreier seg om nedgangen i omsetningen, men også om oppdrag som vender hjem igjen etter å ha vært trykt i utlandet tidligere.

I innlegget sier Strand at Fagtrykk havnet på ca. 20% ned fra normal omsetning i 2020. Forklaringen på nedgangen er bortfall av arrangementer og andre evenementer, så som som konserter og messer, skriver han, samt nedgangen i andre bransjer. Til tross for dette, og med hjelpepakke fra Staten gikk det relativt bra for bedriften.  Strand har følt det utfordrende å navigere seg gjennom et år med permitteringer og sprik mellom svarene fra NAV og styresmaktene. Tøffe valg har vært tatt, men han er fornøyd med de tillitsvalgte og ansatte i perioden, og viser til en bratt læringskurve som arbeidsgiver.

Strand tar deretter til orde for å finne tilbake til positiviteten og gleden på arbeidsplassen. Mye har forandret seg under pandemien, og han trekker der bl.a. produksjon av smittevernutstyr og nye produkter. Mulighetene må gripes, mener Strand. Han påpeker at Fagtrykk aldri før har hatt så mange boktitler som i 2020, og lufter ideen om at mange vordende forfattere endelig har hatt tid til å gjøre virkelighet av sine bokplaner. Bøkene som er trykt hos fagtrykk er alle merket med «Trykt i Norge»-logoen fra Grafisk Bransjeforening. Strand berømmer foreningen og sier at tiltaket knapt kunne ha kommet på et bedre tidspunkt for de grafiske bedriftene. Han mener også at reiserestriksjoner har resultert i opplagsfall, noe som har medført at hans bedrift har kunnet hente hjem jobber som tidligere er blitt produsert utenlands. «Med Trykt i Norge har jobben med å overtale kunden blitt til en positiv prosess,» sier han. Blant annet har Fagtrykk Trondheim produsert 25 ulike kalendere i forskjellige størrelser og opplag, alle naturligvis merket med «Trykt i Norge». «Jeg er overbevist om at alle som kommer seg gjennom slike tider har en lysende fremtid i møte,» avslutter Strand innlegget sitt.

2 kommentare til “Om «Trykt i Norge» og koronaperioden”
  1. Veeeldig bra Ole. Så regner jeg med at det skal stå på UNDER/NED 20% av normal omsetning, ellers hadde det vel vært meget ille:)

    «Trykt i Norge» er nok det beste som har kommet fra bransjeforeningen på mange år. Veldig stor takk til Tom Norland som kom med ideen i sin tid, og takknemlig for å ha vært i styret da og vedtatt dette.

    Stå på alle sammen, «ALT blir bra» og vi kommer styrket ut på «den andre siden».

    Mvh. hilsen Sturla Fossum, daglig leder Lundblad

    1. Roger Stormo sier:

      Rettet opp ordlyden på de 20 prosentene!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


En ”doldis” er den største skiltmakeren

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

De største skiltene. Og de minste. Bokstaver som er oppbygde hver for seg med bakgrunnsbelysning. Eller en duk på 25 kvadratmeter som spenner over en hel fasade. Tre, metall, akryl. Spesialistkunnskap om sveising og belysning. Og om vindens krefter. Det er bara en del av den kunnskapen som Signtronic besitter.

Publisert av: 

Packnorth: Canon LabelStream 4000 vises for messepublikum

Tekst: Bo Wallteg | Foto: Canon

Canon brenner alt kruttet sitt på en enkelt maskin under Packnorth 10. – 12. mai. Canon LabelStream 4000, en spennende etikettpresse lansert i 2019, har nå begynt å finne veien til markeder i Europa. Norden er fortsatt et uberørt område, men Canon håper å legge grunnlaget for fremtidige installasjoner via Packnorth.

Publisert av: