Om «Trykt i Norge» og koronaperioden

Bildet viser Fagtrykk-ansatte med Trykt i Norge trykksaker. Foto via Fagtrykk Trondheim

I et innlegg på Grafkom skriver Ole Strand i Fagtrykk Trondheim om «Trykt i Norge» og koronaperioden. Det dreier seg om nedgangen i omsetningen, men også om oppdrag som vender hjem igjen etter å ha vært trykt i utlandet tidligere.

I innlegget sier Strand at Fagtrykk havnet på ca. 20% ned fra normal omsetning i 2020. Forklaringen på nedgangen er bortfall av arrangementer og andre evenementer, så som som konserter og messer, skriver han, samt nedgangen i andre bransjer. Til tross for dette, og med hjelpepakke fra Staten gikk det relativt bra for bedriften.  Strand har følt det utfordrende å navigere seg gjennom et år med permitteringer og sprik mellom svarene fra NAV og styresmaktene. Tøffe valg har vært tatt, men han er fornøyd med de tillitsvalgte og ansatte i perioden, og viser til en bratt læringskurve som arbeidsgiver.

Strand tar deretter til orde for å finne tilbake til positiviteten og gleden på arbeidsplassen. Mye har forandret seg under pandemien, og han trekker der bl.a. produksjon av smittevernutstyr og nye produkter. Mulighetene må gripes, mener Strand. Han påpeker at Fagtrykk aldri før har hatt så mange boktitler som i 2020, og lufter ideen om at mange vordende forfattere endelig har hatt tid til å gjøre virkelighet av sine bokplaner. Bøkene som er trykt hos fagtrykk er alle merket med «Trykt i Norge»-logoen fra Grafisk Bransjeforening. Strand berømmer foreningen og sier at tiltaket knapt kunne ha kommet på et bedre tidspunkt for de grafiske bedriftene. Han mener også at reiserestriksjoner har resultert i opplagsfall, noe som har medført at hans bedrift har kunnet hente hjem jobber som tidligere er blitt produsert utenlands. «Med Trykt i Norge har jobben med å overtale kunden blitt til en positiv prosess,» sier han. Blant annet har Fagtrykk Trondheim produsert 25 ulike kalendere i forskjellige størrelser og opplag, alle naturligvis merket med «Trykt i Norge». «Jeg er overbevist om at alle som kommer seg gjennom slike tider har en lysende fremtid i møte,» avslutter Strand innlegget sitt.

2 kommentare til “Om «Trykt i Norge» og koronaperioden”
  1. Veeeldig bra Ole. Så regner jeg med at det skal stå på UNDER/NED 20% av normal omsetning, ellers hadde det vel vært meget ille:)

    «Trykt i Norge» er nok det beste som har kommet fra bransjeforeningen på mange år. Veldig stor takk til Tom Norland som kom med ideen i sin tid, og takknemlig for å ha vært i styret da og vedtatt dette.

    Stå på alle sammen, «ALT blir bra» og vi kommer styrket ut på «den andre siden».

    Mvh. hilsen Sturla Fossum, daglig leder Lundblad

    1. Roger Stormo sier:

      Rettet opp ordlyden på de 20 prosentene!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Toppmodell for etterbehandling: «Vårt nye store slagskip»

Tekst: Claes Nordström |

Plockmatic introduserer Morgana DigiFold pro XL. En ny maskin på det nordiske markedet som riller, perforerer og falser i en arbeidsflyt. Lange ark håndterer det som standard med en rillehastighet på opptil 7500 ark i timen. – Dette er vårt nye store slagskip, sier Bo Larson hos Plockmatic.

Publisert av: 

Den nye AccurioPress C7100-serien skal gi merverdi til trykkere

Tekst: Roger Stormo |

Konica Minolta introduserer en ny serie maskiner for mellomstore produksjonsvolumer – AccurioPress C7100. Ved bruk av mange automatiserings- og etterbehandlingsalternativer er det tonerbaserte arkmatede utskriftssystemet designet for å støtte leverandører av utskriftstjenester i å generere merverdi – både økonomisk og når det gjelder produktdesign.

Publisert av: 

Åpner nye markeder med Colorado

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon Marked

Bilfoliering er vanligvis utført med lateksprinter og laminering av folien, og ved at man helfolierer med grunnfargen først og legger på dekorfolie etterpå. Slik har det vært hos Grintek også, men med Colorado på plass har de begynt å tenke nytt, i form av at folien kan produseres i én prosess, og at lamineringen i en del tilfeller kan utelates.

Publisert av: 

Verdenspremiere for fleksibel offsetpresse

Tekst: Claes Nordström |

Heidelberg byr på verdenspremiere for kjernevirksomheten arkmatet offset. Den nye Speedmaster CX 104 henvender seg til flere segmenter innen trykkeriverdenen, og ble presentert under selskapets store kundearrangement, China Print. Heidelberg følger opp den siste generasjonen trykkpresser som ble sluppet i forbindelse med kanselleringen av Drupa-messen 2020. Og det gjøres i et 70/100 arkformat og muligheter […]

Publisert av: