Svensk undersøkelse: Fysisk reklame påvirker mottakeren mer enn digital

De fire studiene som SDR har sett på viser at fysisk kommunikasjon når bedre ut enn digital. Foto: Pixabay

Hvilken måte er mest effektivt å nå ut på med markedsføring? Svensk Direktreklam (SDR) har sett nærmere på fire forskjellige studier, og konklusjonen er utvetydig: fysisk kommunikasjon påvirker mottakeren sterkere enn digital.

Den første studien ble utført av Millward Brown i samarbeid med Centre for Experimental Consumer Psychology ved University of Bangor, Wales, for det britiske postverket Royal Mail. Ved hjelp av nevrovitenskapelige instrumenter studerte de hvordan hjernen ble stimulert og aktivert av henholdsvis fysisk og digital reklame.

Resultatene viser at fysisk kommunikasjon gir høyere engasjement, større følelsesmessig påvirkning og gir en sterkere minnepåvirkning enn et bilde på en skjerm. Dette betyr at den samme meldingen mottas forskjellig avhengig av kanalen den presenteres i. En forklaring på dette resultatet er at hjernen har lettere å absorbere og behandle fysiske meldinger enn digital.

En kombinasjon forsterker effekten
PostNord har gjennomført en studie i Sverige og Danmark som kombinerer øyebevegelsesstudier og nevrovitenskap. Hensikten var å sammenligne ekte kampanjer for kjente merkevarer som har gått både som direkte reklame og i digitale kanaler.

Denne studien sier også at fysiske kampanjer gir høyere oppmerksomhet enn digitale. Fysisk reklame gir også litt høyere følelsesmessig forpliktelse og samtidig lavere kognitivt stress, noe som betyr større muligheter for å skape en positiv emosjnell respons.

Videre viser resultatene at kombinasjonen av fysisk og digital kommunikasjon forsterker totaleffekten, men bare hvis den fysiske kommer før den digitale. Det er ingen forskjeller når det gjelder alder, selv yngre mennesker reagerer bedre på fysisk kommunikasjon. En interessant faktor i denne sammenhengen er at flere sa at de foretrakk digital reklame fremfor fysisk før studien. Etterpå ble forholdet snudd.

Lengre lesetid for avisannonser
Den tredje studien ble utført av Neurons Inc og Stanford University på oppdrag av Bonnier News. Øyebevegelsesstudier og nevrovitenskap ble også brukt her. Studien omfattet ikke fysiske direktereklamer, men 551 annonser i form av avis- og bladannonser (helsider), digitale bannerannonser og digitale videoannonser. SDR mener at konklusjonene angående avisannonser også er relevante for direktereklame.

Resultatene viser at avisannonser skaper samme oppmerksomhet som videoannonsering. De har også både betydelig høyere oppmerksomhet og lengre lesetid enn digitale annonser, og skapte samme følelsesmessige påvirkning som digital annonsering.

Fysiske utsendinger overlegne i forhold til digital
Til slutt har Svensk Direktreklam gjennomført en egen studie sammen med en stor matbutikk. Leserens øyebevegelser ble studert og lesetid og engasjement for både fysisk og digital utsendelse ble sammenlignet. Resultatet følger samme mønster som de tre andre studiene.

Den fysiske utsendelsen hadde fire ganger lengre lesetid, og leseren la merke til mer enn tolv ganger flere produkter. SDR konkluderer med at dette er fordi fysisk kommunikasjon innebærer større engasjement og gir større muligheter for mottakeren til raskt å få oversikt for å merke seg innholdet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Toppmodell for etterbehandling: «Vårt nye store slagskip»

Tekst: Claes Nordström |

Plockmatic introduserer Morgana DigiFold pro XL. En ny maskin på det nordiske markedet som riller, perforerer og falser i en arbeidsflyt. Lange ark håndterer det som standard med en rillehastighet på opptil 7500 ark i timen. – Dette er vårt nye store slagskip, sier Bo Larson hos Plockmatic.

Publisert av: 

Den nye AccurioPress C7100-serien skal gi merverdi til trykkere

Tekst: Roger Stormo |

Konica Minolta introduserer en ny serie maskiner for mellomstore produksjonsvolumer – AccurioPress C7100. Ved bruk av mange automatiserings- og etterbehandlingsalternativer er det tonerbaserte arkmatede utskriftssystemet designet for å støtte leverandører av utskriftstjenester i å generere merverdi – både økonomisk og når det gjelder produktdesign.

Publisert av: 

Åpner nye markeder med Colorado

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon Marked

Bilfoliering er vanligvis utført med lateksprinter og laminering av folien, og ved at man helfolierer med grunnfargen først og legger på dekorfolie etterpå. Slik har det vært hos Grintek også, men med Colorado på plass har de begynt å tenke nytt, i form av at folien kan produseres i én prosess, og at lamineringen i en del tilfeller kan utelates.

Publisert av: 

Verdenspremiere for fleksibel offsetpresse

Tekst: Claes Nordström |

Heidelberg byr på verdenspremiere for kjernevirksomheten arkmatet offset. Den nye Speedmaster CX 104 henvender seg til flere segmenter innen trykkeriverdenen, og ble presentert under selskapets store kundearrangement, China Print. Heidelberg følger opp den siste generasjonen trykkpresser som ble sluppet i forbindelse med kanselleringen av Drupa-messen 2020. Og det gjøres i et 70/100 arkformat og muligheter […]

Publisert av: