Svensk undersøkelse: Fysisk reklame påvirker mottakeren mer enn digital

PUBLISERT: 4 mai 2021
OPPDATERT: 4 mai
De fire studiene som SDR har sett på viser at fysisk kommunikasjon når bedre ut enn digital. Foto: Pixabay

Hvilken måte er mest effektivt å nå ut på med markedsføring? Svensk Direktreklam (SDR) har sett nærmere på fire forskjellige studier, og konklusjonen er utvetydig: fysisk kommunikasjon påvirker mottakeren sterkere enn digital.

Den første studien ble utført av Millward Brown i samarbeid med Centre for Experimental Consumer Psychology ved University of Bangor, Wales, for det britiske postverket Royal Mail. Ved hjelp av nevrovitenskapelige instrumenter studerte de hvordan hjernen ble stimulert og aktivert av henholdsvis fysisk og digital reklame.

Resultatene viser at fysisk kommunikasjon gir høyere engasjement, større følelsesmessig påvirkning og gir en sterkere minnepåvirkning enn et bilde på en skjerm. Dette betyr at den samme meldingen mottas forskjellig avhengig av kanalen den presenteres i. En forklaring på dette resultatet er at hjernen har lettere å absorbere og behandle fysiske meldinger enn digital.

En kombinasjon forsterker effekten
PostNord har gjennomført en studie i Sverige og Danmark som kombinerer øyebevegelsesstudier og nevrovitenskap. Hensikten var å sammenligne ekte kampanjer for kjente merkevarer som har gått både som direkte reklame og i digitale kanaler.

Denne studien sier også at fysiske kampanjer gir høyere oppmerksomhet enn digitale. Fysisk reklame gir også litt høyere følelsesmessig forpliktelse og samtidig lavere kognitivt stress, noe som betyr større muligheter for å skape en positiv emosjnell respons.

Videre viser resultatene at kombinasjonen av fysisk og digital kommunikasjon forsterker totaleffekten, men bare hvis den fysiske kommer før den digitale. Det er ingen forskjeller når det gjelder alder, selv yngre mennesker reagerer bedre på fysisk kommunikasjon. En interessant faktor i denne sammenhengen er at flere sa at de foretrakk digital reklame fremfor fysisk før studien. Etterpå ble forholdet snudd.

Lengre lesetid for avisannonser
Den tredje studien ble utført av Neurons Inc og Stanford University på oppdrag av Bonnier News. Øyebevegelsesstudier og nevrovitenskap ble også brukt her. Studien omfattet ikke fysiske direktereklamer, men 551 annonser i form av avis- og bladannonser (helsider), digitale bannerannonser og digitale videoannonser. SDR mener at konklusjonene angående avisannonser også er relevante for direktereklame.

Resultatene viser at avisannonser skaper samme oppmerksomhet som videoannonsering. De har også både betydelig høyere oppmerksomhet og lengre lesetid enn digitale annonser, og skapte samme følelsesmessige påvirkning som digital annonsering.

Fysiske utsendinger overlegne i forhold til digital
Til slutt har Svensk Direktreklam gjennomført en egen studie sammen med en stor matbutikk. Leserens øyebevegelser ble studert og lesetid og engasjement for både fysisk og digital utsendelse ble sammenlignet. Resultatet følger samme mønster som de tre andre studiene.

Den fysiske utsendelsen hadde fire ganger lengre lesetid, og leseren la merke til mer enn tolv ganger flere produkter. SDR konkluderer med at dette er fordi fysisk kommunikasjon innebærer større engasjement og gir større muligheter for mottakeren til raskt å få oversikt for å merke seg innholdet.

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324