Vogue Scandinavia samarbeider med papir- og kartongfabrikanten Stora Enso for å produsere fornybar emballasje til magasinene sine i stedet for å omslutte dem med plast. Papirleverandøren vil også bistå med emballasjedesign og automatiseringstjenester.
Når den første utgaven av «Vogue Scandinavia» blir utgitt i august i år, vil emballasjen se annerledes ut. Et nytt emballasjekonsept er utviklet for magasinene, som dessuten er karbonnøytralt gjennom et fornybart og klimasmart råmateriale og med energieffektiv produksjon, ifølge Stora Enso, som har inngått et samarbeid med Vogue Scandinavia. De resterende utslippene kompenseres ved hjelp av Stora Ensos CarbonZero-tjeneste i samarbeid med selskapets klimakompensasjonspartner South Pole.
Bærekraftsråd
Produsenten av emballasjeløsninger i papp skriver i en pressemelding at de også vil hjelpe Vogue Scandinavia med råd om bærekraftige materialer og analyser av miljøpåvirkning i løpet av livssyklusen. De vil også bidra til å oppnå transparent holdbarhetsrapportering.
– Sammen med Vogue Scandinavia ønsker vi å møte det stadig mer miljøbevisste motepublikumets krav til en grønnere verden, sier Ulrika Lilja, kommunikasjons- og markedsdirektør i Stora Enso.
De vil ta roret
Modemagasinet har bestemt seg for å bli ledende i magasinverdenen innen holdbarhet. –Et spennende prosjekt, ifølge Martina Bonnier, sjefredaktør i Vogue Scandinavia.
–Da jeg fant Stora Enso, visste jeg med en gang at de ville være den perfekte partneren og hjelpe oss med å nå våre mål. Stora Enso har både forstått visjonen min og støttet meg fullt ut med sin uvurderlige ekspertise, innovasjonsånd og engasjement.