Bytter ut plast med trykt kartong

PUBLISERT: 26 mai 2021
OPPDATERT: 21 mars
Motemagasinet Vogue er pakket inn i papp i stedet for plast. Foto: Pressebilde

Vogue Scandinavia samarbeider med papir- og kartongfabrikanten Stora Enso for å produsere fornybar emballasje til magasinene sine i stedet for å omslutte dem med plast. Papirleverandøren vil også bistå med emballasjedesign og automatiseringstjenester.

Når den første utgaven av «Vogue Scandinavia» blir utgitt i august i år, vil emballasjen se annerledes ut. Et nytt emballasjekonsept er utviklet for magasinene, som dessuten er karbonnøytralt gjennom et fornybart og klimasmart råmateriale og med energieffektiv produksjon, ifølge Stora Enso, som har inngått et samarbeid med Vogue Scandinavia. De resterende utslippene kompenseres ved hjelp av Stora Ensos CarbonZero-tjeneste i samarbeid med selskapets klimakompensasjonspartner South Pole.

Bærekraftsråd
Produsenten av emballasjeløsninger i papp skriver i en pressemelding at de også vil hjelpe Vogue Scandinavia med råd om bærekraftige materialer og analyser av miljøpåvirkning i løpet av livssyklusen. De vil også bidra til å oppnå transparent holdbarhetsrapportering.

 

Vogue er verdens eldste publiserte motemagasin. Foto: Pressebilde

– Sammen med Vogue Scandinavia ønsker vi å møte det stadig mer miljøbevisste motepublikumets krav til en grønnere verden, sier Ulrika Lilja, kommunikasjons- og markedsdirektør i Stora Enso.

De vil ta roret
Modemagasinet har bestemt seg for å bli ledende i magasinverdenen innen holdbarhet. –Et spennende prosjekt, ifølge Martina Bonnier, sjefredaktør i Vogue Scandinavia.

–Da jeg fant Stora Enso, visste jeg med en gang at de ville være den perfekte partneren og hjelpe oss med å nå våre mål. Stora Enso har både forstått visjonen min og støttet meg fullt ut med sin uvurderlige ekspertise, innovasjonsånd og engasjement.

Første nummer av Vogue Scandinavia kommer ut i august.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324