Bytter ut plast med trykt kartong

PUBLISERT: 26 mai 2021
OPPDATERT: 21 mars
Motemagasinet Vogue er pakket inn i papp i stedet for plast. Foto: Pressebilde

Vogue Scandinavia samarbeider med papir- og kartongfabrikanten Stora Enso for å produsere fornybar emballasje til magasinene sine i stedet for å omslutte dem med plast. Papirleverandøren vil også bistå med emballasjedesign og automatiseringstjenester.

Når den første utgaven av «Vogue Scandinavia» blir utgitt i august i år, vil emballasjen se annerledes ut. Et nytt emballasjekonsept er utviklet for magasinene, som dessuten er karbonnøytralt gjennom et fornybart og klimasmart råmateriale og med energieffektiv produksjon, ifølge Stora Enso, som har inngått et samarbeid med Vogue Scandinavia. De resterende utslippene kompenseres ved hjelp av Stora Ensos CarbonZero-tjeneste i samarbeid med selskapets klimakompensasjonspartner South Pole.

Bærekraftsråd
Produsenten av emballasjeløsninger i papp skriver i en pressemelding at de også vil hjelpe Vogue Scandinavia med råd om bærekraftige materialer og analyser av miljøpåvirkning i løpet av livssyklusen. De vil også bidra til å oppnå transparent holdbarhetsrapportering.

 

Vogue er verdens eldste publiserte motemagasin. Foto: Pressebilde

– Sammen med Vogue Scandinavia ønsker vi å møte det stadig mer miljøbevisste motepublikumets krav til en grønnere verden, sier Ulrika Lilja, kommunikasjons- og markedsdirektør i Stora Enso.

De vil ta roret
Modemagasinet har bestemt seg for å bli ledende i magasinverdenen innen holdbarhet. –Et spennende prosjekt, ifølge Martina Bonnier, sjefredaktør i Vogue Scandinavia.

–Da jeg fant Stora Enso, visste jeg med en gang at de ville være den perfekte partneren og hjelpe oss med å nå våre mål. Stora Enso har både forstått visjonen min og støttet meg fullt ut med sin uvurderlige ekspertise, innovasjonsånd og engasjement.

Første nummer av Vogue Scandinavia kommer ut i august.

Les videre

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Tettere samarbeid mellom FESPA og bransjeforeningen

Grafisk bransjeforening tar over sekretariatet for FESPA Norge. Tanken er å jobbe mer sammen og finne synergier.
Fespa kollage

Åpen dag og montasjekurs på Årnes

Sign text og Sign production inviterer til to dager med inspirasjon, læring og innovasjon. Opplev det siste innen dekor og folie, og delta på et montasjekurs med Gavin Swallow fra 3M som demonstrerer nye Protection Wrap Film.
Sign text kollage

Rykker ut til postkassens forsvar: «Store konsekvenser»

Den 16. desember 2024 kom Postutvalget med sin rapport om fremtidens posttjenester. Grafisk bransjeforening er svært kritiske og mener at det er «dramatisk hvis postkasselevering opphører».
Postbud leverer pakker

Siste nytt

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.
hunkeler-i-d

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Tettere samarbeid mellom FESPA og bransjeforeningen

Grafisk bransjeforening tar over sekretariatet for FESPA Norge. Tanken er å jobbe mer sammen og finne synergier.
Fespa kollage