Bytter ut plast med trykt kartong

PUBLISERT: 26 mai 2021
OPPDATERT: 21 mars
Motemagasinet Vogue er pakket inn i papp i stedet for plast. Foto: Pressebilde

Vogue Scandinavia samarbeider med papir- og kartongfabrikanten Stora Enso for å produsere fornybar emballasje til magasinene sine i stedet for å omslutte dem med plast. Papirleverandøren vil også bistå med emballasjedesign og automatiseringstjenester.

Når den første utgaven av «Vogue Scandinavia» blir utgitt i august i år, vil emballasjen se annerledes ut. Et nytt emballasjekonsept er utviklet for magasinene, som dessuten er karbonnøytralt gjennom et fornybart og klimasmart råmateriale og med energieffektiv produksjon, ifølge Stora Enso, som har inngått et samarbeid med Vogue Scandinavia. De resterende utslippene kompenseres ved hjelp av Stora Ensos CarbonZero-tjeneste i samarbeid med selskapets klimakompensasjonspartner South Pole.

Bærekraftsråd
Produsenten av emballasjeløsninger i papp skriver i en pressemelding at de også vil hjelpe Vogue Scandinavia med råd om bærekraftige materialer og analyser av miljøpåvirkning i løpet av livssyklusen. De vil også bidra til å oppnå transparent holdbarhetsrapportering.

 

Vogue er verdens eldste publiserte motemagasin. Foto: Pressebilde

– Sammen med Vogue Scandinavia ønsker vi å møte det stadig mer miljøbevisste motepublikumets krav til en grønnere verden, sier Ulrika Lilja, kommunikasjons- og markedsdirektør i Stora Enso.

De vil ta roret
Modemagasinet har bestemt seg for å bli ledende i magasinverdenen innen holdbarhet. –Et spennende prosjekt, ifølge Martina Bonnier, sjefredaktør i Vogue Scandinavia.

–Da jeg fant Stora Enso, visste jeg med en gang at de ville være den perfekte partneren og hjelpe oss med å nå våre mål. Stora Enso har både forstått visjonen min og støttet meg fullt ut med sin uvurderlige ekspertise, innovasjonsånd og engasjement.

Første nummer av Vogue Scandinavia kommer ut i august.

Siste nytt

Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

I mai 2024 begjærte daværende HBO Nova Print i Haugesund seg konkurs. Noen dager senere kom Ålgård Offset inn som ny majoritetseier, og selskapet endret navn til HBO Grafisk. Et drøyt år etter ser det mye lysere ut.
HBO Grafisk Grethe Nygaard
Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Ricoh lanserer en oppgradering av Ricoh Pro C5400 som skal kombinere høyere kapasitet og forbedret driftseffektivitet med økt brukervennlighet. Serien er utviklet for å møte de varierte behovene til både kommersielle trykkerier og bedriftskunder.
RICOH_ProC5400
Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Den svenske forhandleren NI Solutions deltok på vårens Sign, Print & Promotion-messe for å bli bedre kjent med det norske markedet. I porteføljen sin har de to relativt nye varemerker innen storformat.
Flora 2 ver 2
Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Tallinn blir den første europeiske hovedstaden som forbyr PVC-reklame i det offentlige rom utendørs.
tallinn-584127_1280
Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Les videre

Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Tallinn blir den første europeiske hovedstaden som forbyr PVC-reklame i det offentlige rom utendørs.
tallinn-584127_1280
Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Merkur Grafisk investerer i tre Ricoh-presser

Merkur Grafisk har inngått avtale med Ricoh Norge om investering i tre Ricoh Pro C9500-produksjonspresser. Anskaffelsen er et strategisk grep for å modernisere produksjonslinjen og samtidig styrke selskapets miljøprofil.
Merkur Shake hands (1)
Merkur Grafisk investerer i tre Ricoh-presser

Heidelberg inngår samarbeid med Manroland

Heidelbergs 175-års-jubileum markeres med nytt samarbeid med Manroland og åpning av verdens største Print Media Center.
H175_01
Heidelberg inngår samarbeid med Manroland

Postnord Strålfors får kjøpe 21 Grams

I juli 2024 annonserte det statseide svenske trykkeriet Postnord Strålfors sin intensjon om å kjøpe opp selskapet 21 Grams. Nå har det svenske Konkurrensverket gitt klarsignal til oppkjøpet, men har lagt føringer for virksomhetene. Begge firmaene opererer også i Norge.
Marie Konkurrensverket
Postnord Strålfors får kjøpe 21 Grams