Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

PUBLISERT: 17 juni 2021
OPPDATERT: 21 mars
Takket være digitaltrykk kan arbeidsmiljøer og kontorer forvandles til kreative og fremfor alt firmaspesifikke rom som også kan gjenspeile et selskaps merkevare. Foto: Pressebilde

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Rachel Nunziata er snart aktuell som vært og foredragsholder i et HP-webinar 30. juni med temaet «Dekor – hva vil fremtiden føre til?». Hun er ekspert på interiørdesign og jobber også med utvikling av nye markeder og produkter.

Hvordan påvirker digitaltrykket med dets allsidighet og hastighet interiørdesignmarkedet? Det vil si den individuelle utformingen av både innendørs og det offentlige rom?

Rachel Nunziata er ekspert på interiørdekor og vil snakke om trender og krav i markedet under det gratis webinaret «Decor – What will the future bring?» 30. juni 2021.

– Først og fremst tillater digital utskrift designeren å utforme og lage ting uten noen begrensninger. Snarere kan de teste nye designkonsepter og lage nye produkter samtidig, før disse deretter printes ut med relativt lav risiko og uten at de trenger å lagerføres. De kortere ledetidene vil også fortsette å omforme og påvirke markedet.

Hun sier det er en fantastisk, og likevel uutnyttet mulighet for designere og andre kreative til å bruke digitaltrykket. Ikke bare for å tilpasse kundespesifikke prosjekter, men også for å bygge på varemerker og foretak. Allsidigheten av digitaltrykk og evnen til å produsere etter behov har gjort det mulig å bryte ned mange hindere for å komme inn i industrielle og kommersielle miljøer så vel som på boligmarkedet.

– Det gjør det også enklere for designere i dag som ønsker å utvikle egne produktlinjer – og når det gjelder sluttkunder og folks private hjem, driver digitaltrykkene så å si demokratiseringen av design.

– Jeg ser på produktdesign som et av de største vekstområdene for designere, men det må gjøres mer pedagogisk arbeid for å øke bevisstheten om de nesten ubegrensede mulighetene med digitaltrykk.

Ser man til den totale innvirkningen på innrednings- og interiørdesignmarkedet, vil verdien av digitaltrykk fortsette å tilpasses tempoet i verden rundt oss, ifølge Rachel Nunziata. Allsidigheten, holdbarheten, hastigheten og direkteheten til digitaltrykk fører til at digitale produksjonsmetoder foretrekkes fremfor analoge.

Hvordan kan en leverandør av trykkeritjenester som er mer kjent med produksjonen av bildeskjermer, skilter eller myke skiltprodukter for detaljhandelen utvide virksomheten til å omfatte interiørtrykk? Hva er tipsene dine?

– I korte trekk så kan du i de fleste tilfeller allerede oppdage mange muligheter for dekorprint i ditt eget eksisterende nettverk. Jeg vil anbefale en trykksaksleverandør å snakke med sin nåværende kundebase og spørre åpent om deres åpningsstrategier for tiden etter pandemien. En detaljert og oppdatert kundeprofil gjør det lettere for leverandører av trykktjenester å komme inn i dette markedssegmentet – for eksempel kan de først konsentrere seg om de såkalte lavthengende frukter – de åpenbare tingene. For eksempel kan grafikk med din egen merkevarebranding føre til en individuell design av innredning av firmakontorene.

– Ved å oppgradere tradisjonelle produkter og tilbud, for eksempel å kle bygninger med selvklebende applikasjoner og veggdekorasjoner på en rekke strukturer, kan leverandører av trykk tilby langsiktige dekorasjonsløsninger. Mitt viktigste råd er å starte der du er – bygge virksomheten din, kontakte andre og dra nytte av samarbeidet ditt med leverandører for å forstå de tekniske aspektene og funksjonene til de nye maskinene og deres bruksområder.

Individuell design spiller ikke bare en stadig viktigere rolle i offentlige eller kommersielle rom, men også i private stuer. Alt kan utformes etter din egen smak. Foto: Pressebilde

Som leverandør av trykktjenester, hvordan finner du beslutningstakerne innen interiørdesign? Hvordan komme i kontakt med dem, og hvordan vinner du ikke bare en ordre, men får dem til å fortsette å være kunder etterpå?

– Ved å identifisere seg med beslutningstakerne. Det starter med å utvikle en forståelse av markedet, forsyningskjeder og hvordan forskjellige team-medlemmer kommuniserer med hverandre under et prosjekt. I kommersiell sektor kan for eksempel interiørdesigneren eller arkitekten være den som tar beslutningene. Men håndverkeren som fester veggbelegget, det individuelle tapetet, spiller en like viktig rolle i overtalelsen. Hvis et materiale eller produkt er vanskelig å jobbe med, kan tilsvarende tilbakemeldinger fra ham definitivt påvirke beslutningsprosessen for materialer og produkter.

– En designers rykte er også en nøkkelfaktor for å tiltrekke seg nye kunder. Det er derfor viktig for printleverandører å respektere eksisterende relasjoner. Til slutt er det å gi kunnskap, tillit og gjennomgående høykvalitets utskriftsprodukter de viktigste ingrediensene for å utvikle langsiktige forretningsforbindelser.

Også på restauranter kles veggene inn etter smak og behag. Foto: Pressebilde

Du kommer til å være vert for et webinar 30. juni under temaet «Dekor – hva vil fremtiden føre til?» sammen med HP. Uten å avsløre for mye, hva kan leverandører av trykktjenester forvente seg av å delta på dette webinaret?

– Webinaret vil være en viktig kilde til informasjon, ikke bare fordi vi er på vei mot den post-pandemiske tiden, og at leverandører av utskriftstjenester, reklame og lignende bør være oppdaterte. Jeg har samlet noe av den mest relevante informasjonen om interiørdesigntrender, konsepter og nye printapplikasjoner, og jeg vil snakke om hvordan arkitekter og designere kommer til å jobbe og designe de kommende årene og deretter.

– Hvis vi alle kan møtes igjen etter pandemien, kommer fremtiden til å være lys for alle. Dette gjelder spesielt for leverandører av trykktjenester, fordi jeg tror tiden er inne for å utnytte styrkene til digital trykkteknologi; dens on-demand produksjon og tilpasning, personalisering, demokratisering av design, nesten ubegrensede bruksområder og mer. Med latex- og sting-porteføljen fra HP og det store utvalget av utskriftsteknikker kan nesten alle tenkelige design og applikasjoner realiseres. Jeg vil oppfordre alle til å delta på dette spennende, virtuelle arrangementet.

Fotnote: Webinaret «Dekor – hva vil fremtiden bringe?» finner sted 30. juni 2021 klokka 10.00. Interesserte deltakere melder seg gratis på her. Arrangementet sendes fra selskapets nydesignede HP-Co-Working-rom og fotostudio i Barcelona.

Tekst: Judith Grajewski, oversettelse: Roger Stormo

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper