BK med store satsinger på miljø og kvalitet

Stortingspolitiker Erlend Larsen ble intervjuet av NRK Vestfold/Telemark om det grønne skiftet. Bilde: Skjermdump/NRK

BK Grafisk ble 25. juni i år ISO-sertifisert i henhold til både kvalitetsnormen ISO 9001 og miljønormen ISO 14001 som en av få i bransjen.

–Grafisk bransje opplever et tøft marked på alle plan, og du må være både teknologi- og klimasmart for å bli en foretrukket leverandør, forklarer daglig leder Ingar Jansen. –Med disse investeringene er vi en ledende aktør i Norge hva gjelder å være en kvalitets- og miljøvennlige trykkeri og grafisk bedrift, hevder han.

BK Holding består av BK Grafisk, BK Dekorima, BK Logistikk og BK Trykkpartner. BK Gruppen har sitt hovedanlegg i Sandefjord, og datterselskap i Trondheim, totalt 30 års erfaring og tilbyr komplette tjenester innenfor bl.a. trykk, design, 3.partslager, skilt og profilering. Gruppen har totalt ca. 75 ansatte og en omsetning på kr. 160 millioner kroner. På kundelisten står bl.a. Jotun, Bertel O. Steen, Volkswagen, Sparebank1, Fellesorganisasjonen, Byggmakker, Eiendomsmegler1 og Assa Abloy.

BK har gjennom mange år hatt en tydelig miljøstrategi, og er fra tidligere Svanemerket, Miljøfyrtårn-sertifisert og medlem av Grønt Punkt. Med sertifiseringene i henhold til ISO 14001 har bedriften fullført sin delstrategi i forhold til visjonen om å fremstå som en fremtidsrettet kvalitet – og miljøbevisst bedrift på viktige områder. –Vår grønne satsing styrker konkurransekraften og trygger arbeidsplassene våre, uttaler Jansen.
5.000 m2 med solcellepaneler – 1.604 stk., er montert på takene på byggene i Sandefjord. Investeringen var på over kr. 4 mill., og dette gir en maksimal effekt på 537 kWhp, med beregnet årsproduksjon på 430.000 kwh. Dette vil redusere strømforbruket med 40%. Om sommeren når produksjonen er størst, selges strømmen ut via nettet til Lede.

Hovedfokus i BK er å tenke positivt, yte best mulig service til kundene og ha stort fokus på kvalitet og miljø. –Vi må gjøre det vi sier og mener er riktig strategi fremover – ikke bare snakke om det. Det har vi tro på er noe våre kunder og samarbeidspartnere legger merke til og setter pris på, uttaler Jansen.

Det grønne skiftet hos BK Grafisk var gjenstand for et nyhetsinnslag på NRK Vestfold/Telemark. Foto: Skjermdump/NRK

Prosjektleder Ellinor Meling i Solenergiklyngen trekker fram BK som et flott utstillingsvindu for det grønne skiftet med sine teknologi- og klimasmarte løsninger. –At BK tar solenergi som en naturlig del av klimaarbeidet i bedriften er i tråd med den helhetstenkningen bedriftsledelsen også har vist på andre områder, mener daglig leder Thor Christian Tuv i firmaet Solenergi FUSen, som har levert anlegget.

Prosessene frem til sertifisering i henhold til ISO 9001 har vært lærerike og spennende, og vi viser med denne prosessen at vi mener alvor når vi skal levere kvalitet i alle ledd. Vi tar grep med å heve vår generelle kompetanse og skal fremstå som en bedrift med høyt fokus på kvalitet, sier Jansen.

Optimalisering av driften
BK har i tillegg gjort store investeringer i maskinparken de senere år for å effektivisere driften og redusere energibruken, og var den første i Europa til å ta i bruk trykkemaskin med UV LED-teknologi som sørger for trykksaker av ypperste kvalitet, med lavere strømforbruk og mindre avfall.
Rettede miljøtiltak på en ny og moderne maskinpark har i tillegg resultert i en reduksjon av rengjøringsmidler fra 200 liter til 20 liter pr. mnd. Videre har trykketeknologien gjort at papirsvinnet er redusert med hele 75 prosent.

Miljøtiltakene til BK Grafisk har ikke gått upåaktet hen i media, stortingspolitiker Erlend Larsen og BK Grafisk har vært i flere mediekanaler fredag og lørdag med bl.a. et innslag hos NRK Vestfold/Telemark og i Sandefjords Blad om miljøinvesteringer og det grønne skiftet.

Presentasjonsvideo:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Luth Gruppen: Planlegger stand med CAD

Tekst: Roger Stormo | Foto: Luth Gruppen

Snart er det Sign, Print & Promotion messe, og hos Luth Gruppen har de bygget opp sin stand i et CAD-program og tester å flytte rundt maskinene så alt blir best mulig. Epsons siste modeller og det nyeste Summa skjærebordet er blant de tingene som skal lokke besøkerne.

Publisert av: 

Spesialeffekter hos Ricoh

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilder

Snart er det Sign, Print & Promotion – messe på X Meeting Point på Hellerudsletta utenfor Oslo. Hos Ricoh ser man frem til å endelig å møte kundene igjen etter pandemien. På standen er det tre maskiner som vil dele plassen. To av dem er fra storformatserien, mens den tredje er for printing.

Publisert av: 

Kommer fra Danmark med Kongsberg

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

Blant våre utstillere på den kommende Sign, Print & Promotion-messen på Xmeetingpoint, Hellerudsletta 20-21. oktober vil du stifte bekjentskap med den danske firmaet Artwork Systems Nordic A/S. De distribuerer skjærebord fra Kongsberg Precision Cutting systemer og programvare samt CDI fra Esko.

Publisert av: 

Xaar med nytt printhode

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

En ledende leverandør av printhoder for trykkpresser fra forskjellige produsenter er inkjet-teknoselskapet Xaar. Nå har de lansert sitt nyeste skrivehode – Xaar Irix – som er utviklet for å sikre nøyaktig, pålitelig og enkel utskrift for koding og merking, produktprinting, funksjonelle væsker og 3D -utskrift.

Publisert av: