Blekksalget sank i 2020

Salget av trykkfarger sank med 19 prosent i Norge i 2020, sammenliknet med 2019. Illustrasjon: EuPIA

European Association of Printing Ink Suppliers, EuPIA, har nå publisert den siste statistikken over salg av trykkfarger i Europa. Tallene viser en nedgang i det norske markedet med nitten prosent i fjor. Dette er jumboplassen, som vi deler med Sveits.

EuPIA representerer 27 blekkleverandører som ifølge egne data står for rundt 90 prosent av salget av trykkfarger i Europa. Ikke overraskende var 2020 generelt et dårlig år for bransjen, og etterspørselen falt i praktisk talt alle land. Tyrkia, Tsjekkia og Hellas var blant de få landene som opplevde økende etterspørsel i løpet av pandemiåret. Alle de store økonomiene opplevde en nedgang.

Stor forskjell mellom kategorier
Blekket er delt inn i to kategorier: emballasjeblekk (trykkfarge for emballasje) og publiseringsblekk (som inkluderer blekk til aviser, blader og reklametrykk). Og det har vært stor forskjell på hvor hardt de to kategoriene har blitt rammet.

Ifølge statistikk falt salgsvolumet på europeisk nivå når det gjelder farge til emballasjeutskrift med en prosent til 530 000 tonn. Tilsvarende tall for trykkfarger for publikasjoner var nesten 20 prosent eller 290 000 tonn. Dette betyr at emballasjefarger står for 64 prosent av markedet og publikasjonsfargene for 36 prosent, målt i volum.

Norge taper mest
Om man ser på den totale verdien i stedet, falt markedet for trykkfarger for emballasje i løpet av 2020 med to milliarder Euro, noe som tilsvarer en nedgang på 1,7 prosent. Den totale verdien av farger som selges for trykte publikasjoner utgjorde EUR 800 millioner, som er 18,4 prosent lavere enn året før. Basert på salgsverdi utgjør emballasjefarger 71 prosent av markedet og publiseringsfarger 29 prosent.

Den største nedgangen i trykkfarge-salget er i Sveits og Norge med 19 prosent, tett fulgt av Benelux -landene, som hadde en nedgang på 17 prosent og Storbritannia på 15 prosent. I våre naboland har Sverige et fall på 9,4 prosent, Danmark gikk ned 10,0 prosent og Finland gikk ned 13,3 prosent.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Luth Gruppen: Planlegger stand med CAD

Tekst: Roger Stormo | Foto: Luth Gruppen

Snart er det Sign, Print & Promotion messe, og hos Luth Gruppen har de bygget opp sin stand i et CAD-program og tester å flytte rundt maskinene så alt blir best mulig. Epsons siste modeller og det nyeste Summa skjærebordet er blant de tingene som skal lokke besøkerne.

Publisert av: 

Spesialeffekter hos Ricoh

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilder

Snart er det Sign, Print & Promotion – messe på X Meeting Point på Hellerudsletta utenfor Oslo. Hos Ricoh ser man frem til å endelig å møte kundene igjen etter pandemien. På standen er det tre maskiner som vil dele plassen. To av dem er fra storformatserien, mens den tredje er for printing.

Publisert av: 

Kommer fra Danmark med Kongsberg

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

Blant våre utstillere på den kommende Sign, Print & Promotion-messen på Xmeetingpoint, Hellerudsletta 20-21. oktober vil du stifte bekjentskap med den danske firmaet Artwork Systems Nordic A/S. De distribuerer skjærebord fra Kongsberg Precision Cutting systemer og programvare samt CDI fra Esko.

Publisert av: 

Xaar med nytt printhode

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

En ledende leverandør av printhoder for trykkpresser fra forskjellige produsenter er inkjet-teknoselskapet Xaar. Nå har de lansert sitt nyeste skrivehode – Xaar Irix – som er utviklet for å sikre nøyaktig, pålitelig og enkel utskrift for koding og merking, produktprinting, funksjonelle væsker og 3D -utskrift.

Publisert av: