Oppdatert trykkpresse fra Konica Minolta

PUBLISERT: 16 august 2021
OPPDATERT: 16 august
100 sider per minutt, skriver Konica Minoltas nye volummodell AccurioPress C7100 ut. Produktsjef Mats Pettersson viser at trykket går inn i papiret og gir et matt, offset-lignende inntrykk. Foto: Peter Ollén

I sommer har Konica Minolta gitt ut en oppgradert versjon av sin profesjonelle bestselger, som nå har fått modellnavnet AccurioPress C7100. Med de to variantene henholdsvis 100 sider og 90 sider i minuttet er dette maskinen som de fleste nordiske trykkeriene velger. Og det er mange godbiter som møter brukerne som leter etter en maskin med en maksimal kapasitet på 900 000 SRA3 sider i måneden.

Sign & Print dro til Stockholm, hvor maskinen ble installert dagen før. Her finner du en video som vi laget med produktsjef Mats Pettersson, etter at han laget sine første testutskrifter. Klikk her.

La oss starte med kvalitet. Her benytter Konica Minolta seg av Simitri V -toneren, som nå kan skrive ut på papir på opptil 400 gram. Eller i de overflatevektene kan man vel kanskje heller kalle det kartong. Oppløsningen ligger så opp til 3600 x 2400 dpi, så det var lenge siden at selv små detaljer og mikrotekst kunne produseres uten problemer. Interessant her er at kvaliteten også varer i lange produksjonssykluser.

25 A3 + sider, trykt foran og bak, kommer ut av AccurioPress 7100 hvert minutt. Foto: Peter Ollén

Fokus på utvikling
Under utviklingen sier Konica Minolta at de har fokusert på punkter som korte inntak, stabil produksjon og redusert behov for service. De nye teknologiene som er innebygd inkluderer en mer holdbar smurt trommel, doble koronabeltebånd med automatisk rengjøring, optimalisert papirtransport og forbedret papirkompatibilitet og matingsnøyaktighet.

Det nye tilbehøret Intelligent Media Sensor IM -101 oppdager hvilket materiale du har lagt inn – også om det er preget eller har en spesiell struktur. IQ-501 (Intelligent Quality Care Unit) -funksjonen skal garantere at fargebevaringen er riktig mellom prima og sekunda siden. Denne funksjonen sammenligner også hvis du har skannet en side, slik at det er nøyaktig samme fargeinnhold som kommer ut på kopien. I sanntid justeres den slik at selv store opplag opprettholder en jevn kvalitet.

Konica Minolta har derfor tenkt på driftssikkerhet, og det er bra. Men når man får en ny maskin, leter du selvfølgelig også etter nye muligheter til å gjøre forretninger. Selvfølgelig er det også mange av de nye funksjonene som lokker. Vi spør produktsjef Mats Pettersson:

– Nå er det for eksempel mulig å kjøre 90 centimeter lange bannere automatisk på begge sider. Og uansett om du bruker dette eller flere normale A3+ formater, har du fordelen av den automatiske kalibreringen som alltid kjører i bakgrunnen. Det starter med å kjenne på materialet jeg skriver ut og justerer innstillinger, mengde farge og tørketid i forhold til det. Så ligger den under produksjonen og leser og sammenligner med innstilte verdier. Dette fungerer også når jeg kjører variabelt trykk og er i sanntid, så ingen produksjonstid går tapt.

Etterbehandling
Så har vi selvfølgelig det evige spørsmålet om etterbehandling skal være inline eller offline. Argumentet for inline er at vi i Norden har høye lønnskostnader slik at alt som kan automatiseres, må også gjøres. For offline er argumentet i stedet at etterbehandling normalt varer så lenge som 2-3 trykkpresser, så det vil være en unødvendig kostnad å ha det inline. Fra Sign & Prints side kjøper vi begge argumentene og sier som en tommelfingerregel at hvis man lager mange brosjyrer og lignende produksjon, kan man tjene på å kjøre inline mens for mer variert produksjon heller vi mer til offline.

400 gram papir og 90 centimeter lange bannere kan kjøres i AccurioPress C7100. Dette ifølge Konica Minoltas Carina Allfors. Foto: Pressefoto

Dette blir imidlertid mer komplisert når vi ser på etterbehandleren TU-510, som Konica Minolta har integrert i sin nye skriver. I tillegg til å produsere brosjyrer med firkantrygg, har den også muligheten til å kantskjære og false ned lange ark, renskjære og for eksempel kutte visittkort. Dette betyr at du har mange flere funksjoner tilgjengelig med online etterbehandling. Så du som tidligere har valgt bort inline bør du kanskje tenke nytt i forbindelse med at du ser på AccurioPress C7100.

Avslutningsvis sier Carina Allfors at denne maskinen, som forventes å være den nye volummodellen, er installert i utstillingslokaler rundt om i Norden.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Ricoh: «Alle vil se utviklingen på inkjetsiden»

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324