Oppdatert trykkpresse fra Konica Minolta

PUBLISERT: 16 august 2021
OPPDATERT: 16 august
100 sider per minutt, skriver Konica Minoltas nye volummodell AccurioPress C7100 ut. Produktsjef Mats Pettersson viser at trykket går inn i papiret og gir et matt, offset-lignende inntrykk. Foto: Peter Ollén

I sommer har Konica Minolta gitt ut en oppgradert versjon av sin profesjonelle bestselger, som nå har fått modellnavnet AccurioPress C7100. Med de to variantene henholdsvis 100 sider og 90 sider i minuttet er dette maskinen som de fleste nordiske trykkeriene velger. Og det er mange godbiter som møter brukerne som leter etter en maskin med en maksimal kapasitet på 900 000 SRA3 sider i måneden.

Sign & Print dro til Stockholm, hvor maskinen ble installert dagen før. Her finner du en video som vi laget med produktsjef Mats Pettersson, etter at han laget sine første testutskrifter. Klikk her.

La oss starte med kvalitet. Her benytter Konica Minolta seg av Simitri V -toneren, som nå kan skrive ut på papir på opptil 400 gram. Eller i de overflatevektene kan man vel kanskje heller kalle det kartong. Oppløsningen ligger så opp til 3600 x 2400 dpi, så det var lenge siden at selv små detaljer og mikrotekst kunne produseres uten problemer. Interessant her er at kvaliteten også varer i lange produksjonssykluser.

25 A3 + sider, trykt foran og bak, kommer ut av AccurioPress 7100 hvert minutt. Foto: Peter Ollén

Fokus på utvikling
Under utviklingen sier Konica Minolta at de har fokusert på punkter som korte inntak, stabil produksjon og redusert behov for service. De nye teknologiene som er innebygd inkluderer en mer holdbar smurt trommel, doble koronabeltebånd med automatisk rengjøring, optimalisert papirtransport og forbedret papirkompatibilitet og matingsnøyaktighet.

Det nye tilbehøret Intelligent Media Sensor IM -101 oppdager hvilket materiale du har lagt inn – også om det er preget eller har en spesiell struktur. IQ-501 (Intelligent Quality Care Unit) -funksjonen skal garantere at fargebevaringen er riktig mellom prima og sekunda siden. Denne funksjonen sammenligner også hvis du har skannet en side, slik at det er nøyaktig samme fargeinnhold som kommer ut på kopien. I sanntid justeres den slik at selv store opplag opprettholder en jevn kvalitet.

Konica Minolta har derfor tenkt på driftssikkerhet, og det er bra. Men når man får en ny maskin, leter du selvfølgelig også etter nye muligheter til å gjøre forretninger. Selvfølgelig er det også mange av de nye funksjonene som lokker. Vi spør produktsjef Mats Pettersson:

– Nå er det for eksempel mulig å kjøre 90 centimeter lange bannere automatisk på begge sider. Og uansett om du bruker dette eller flere normale A3+ formater, har du fordelen av den automatiske kalibreringen som alltid kjører i bakgrunnen. Det starter med å kjenne på materialet jeg skriver ut og justerer innstillinger, mengde farge og tørketid i forhold til det. Så ligger den under produksjonen og leser og sammenligner med innstilte verdier. Dette fungerer også når jeg kjører variabelt trykk og er i sanntid, så ingen produksjonstid går tapt.

Etterbehandling
Så har vi selvfølgelig det evige spørsmålet om etterbehandling skal være inline eller offline. Argumentet for inline er at vi i Norden har høye lønnskostnader slik at alt som kan automatiseres, må også gjøres. For offline er argumentet i stedet at etterbehandling normalt varer så lenge som 2-3 trykkpresser, så det vil være en unødvendig kostnad å ha det inline. Fra Sign & Prints side kjøper vi begge argumentene og sier som en tommelfingerregel at hvis man lager mange brosjyrer og lignende produksjon, kan man tjene på å kjøre inline mens for mer variert produksjon heller vi mer til offline.

400 gram papir og 90 centimeter lange bannere kan kjøres i AccurioPress C7100. Dette ifølge Konica Minoltas Carina Allfors. Foto: Pressefoto

Dette blir imidlertid mer komplisert når vi ser på etterbehandleren TU-510, som Konica Minolta har integrert i sin nye skriver. I tillegg til å produsere brosjyrer med firkantrygg, har den også muligheten til å kantskjære og false ned lange ark, renskjære og for eksempel kutte visittkort. Dette betyr at du har mange flere funksjoner tilgjengelig med online etterbehandling. Så du som tidligere har valgt bort inline bør du kanskje tenke nytt i forbindelse med at du ser på AccurioPress C7100.

Avslutningsvis sier Carina Allfors at denne maskinen, som forventes å være den nye volummodellen, er installert i utstillingslokaler rundt om i Norden.

Les videre

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222

Fersk flatbed i fokus

I fjor høst lanserte Durst storformathybriden P5 X. Alle som er nysgjerrige på denne maskinen eller andre løsninger for digital utskrift kan ta turen til Molanders Sign and Display sin stand under Sign, Print & Promotion.
Durst P5X

Kodak viser verdens hurtigste inkjetpresse

For første gang vil Kodak vise frem verdens raskeste rullbaserte 4-farge inkjetpresse i Europa. Dette vil finne sted på Hunkeler Innovation Days 2025, som arrangeres i Luzern fra 24.–27. februar.
kodak-prosper-7000-turbo

Merking med laserpresisjon

Svenske Logimark selger merking- og etikettløsninger og stiller ut på Sign, Print & Promotion for første gang. De tar med lasermaskiner og lasermaterialer for å vise hvordan man kan kombinere teknisk innovasjon med en personlig touch.
Pontus

Siste nytt

«DTF har vært en suksess for oss»

Tekstiltrykk med DTF (direct-to-film) er hett. Det vet Stein Raaness, som har solgt mer enn 40 DTF-printere fra Sublistar de siste årene.
Raaness

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222