
I sommer har Konica Minolta gitt ut en oppgradert versjon av sin profesjonelle bestselger, som nå har fått modellnavnet AccurioPress C7100. Med de to variantene henholdsvis 100 sider og 90 sider i minuttet er dette maskinen som de fleste nordiske trykkeriene velger. Og det er mange godbiter som møter brukerne som leter etter en maskin med en maksimal kapasitet på 900 000 SRA3 sider i måneden.
Sign & Print dro til Stockholm, hvor maskinen ble installert dagen før. Her finner du en video som vi laget med produktsjef Mats Pettersson, etter at han laget sine første testutskrifter. Klikk her.
La oss starte med kvalitet. Her benytter Konica Minolta seg av Simitri V -toneren, som nå kan skrive ut på papir på opptil 400 gram. Eller i de overflatevektene kan man vel kanskje heller kalle det kartong. Oppløsningen ligger så opp til 3600 x 2400 dpi, så det var lenge siden at selv små detaljer og mikrotekst kunne produseres uten problemer. Interessant her er at kvaliteten også varer i lange produksjonssykluser.

Fokus på utvikling
Under utviklingen sier Konica Minolta at de har fokusert på punkter som korte inntak, stabil produksjon og redusert behov for service. De nye teknologiene som er innebygd inkluderer en mer holdbar smurt trommel, doble koronabeltebånd med automatisk rengjøring, optimalisert papirtransport og forbedret papirkompatibilitet og matingsnøyaktighet.
Det nye tilbehøret Intelligent Media Sensor IM -101 oppdager hvilket materiale du har lagt inn – også om det er preget eller har en spesiell struktur. IQ-501 (Intelligent Quality Care Unit) -funksjonen skal garantere at fargebevaringen er riktig mellom prima og sekunda siden. Denne funksjonen sammenligner også hvis du har skannet en side, slik at det er nøyaktig samme fargeinnhold som kommer ut på kopien. I sanntid justeres den slik at selv store opplag opprettholder en jevn kvalitet.
Konica Minolta har derfor tenkt på driftssikkerhet, og det er bra. Men når man får en ny maskin, leter du selvfølgelig også etter nye muligheter til å gjøre forretninger. Selvfølgelig er det også mange av de nye funksjonene som lokker. Vi spør produktsjef Mats Pettersson:
– Nå er det for eksempel mulig å kjøre 90 centimeter lange bannere automatisk på begge sider. Og uansett om du bruker dette eller flere normale A3+ formater, har du fordelen av den automatiske kalibreringen som alltid kjører i bakgrunnen. Det starter med å kjenne på materialet jeg skriver ut og justerer innstillinger, mengde farge og tørketid i forhold til det. Så ligger den under produksjonen og leser og sammenligner med innstilte verdier. Dette fungerer også når jeg kjører variabelt trykk og er i sanntid, så ingen produksjonstid går tapt.
Etterbehandling
Så har vi selvfølgelig det evige spørsmålet om etterbehandling skal være inline eller offline. Argumentet for inline er at vi i Norden har høye lønnskostnader slik at alt som kan automatiseres, må også gjøres. For offline er argumentet i stedet at etterbehandling normalt varer så lenge som 2-3 trykkpresser, så det vil være en unødvendig kostnad å ha det inline. Fra Sign & Prints side kjøper vi begge argumentene og sier som en tommelfingerregel at hvis man lager mange brosjyrer og lignende produksjon, kan man tjene på å kjøre inline mens for mer variert produksjon heller vi mer til offline.

Dette blir imidlertid mer komplisert når vi ser på etterbehandleren TU-510, som Konica Minolta har integrert i sin nye skriver. I tillegg til å produsere brosjyrer med firkantrygg, har den også muligheten til å kantskjære og false ned lange ark, renskjære og for eksempel kutte visittkort. Dette betyr at du har mange flere funksjoner tilgjengelig med online etterbehandling. Så du som tidligere har valgt bort inline bør du kanskje tenke nytt i forbindelse med at du ser på AccurioPress C7100.
Avslutningsvis sier Carina Allfors at denne maskinen, som forventes å være den nye volummodellen, er installert i utstillingslokaler rundt om i Norden.