Heidelberg lanserer hybridpresse for emballasje og vanlig produksjon

PUBLISERT: 16 september 2021
OPPDATERT: 16 september
Heidelbergs siste maskinnyhet er trykkpressen Speedmaster CX104. Foto: Pressefoto

Heidelberg kobler et stadig sterkere grep om offset-markedet. Et marked som ikke forventes å krympe, ettersom emballasjesiden sjenerøst kompenserer for en redusert etterspørsel etter offset-trykte brosjyrer og kataloger.

Den nye trykkpressen CX104, som ble presentert i sommer, er en hybrid som er egnet for både emballasjetrykk, spesielt etiketter, og mer tradisjonell grafisk produksjon. Den viser hvordan Heidelberg ser at trykkpressene må være mer fleksible og i stand til å utføre mange forskjellige oppgaver.

Sterkt reduserte inntakstider
Den kanskje største nyheten med den nye pressen er hvor raskt fargeverkene kan byttes ut. I løpet av de siste 20 årene har vi vært i stand til å følge hvordan automatisering med bytte av trykkplater har gjort at tiden som trykket står stille mellom jobbendringene har gått ned fra en time til noen få minutter.


Lars Lindberg sier at Heidelberg med hybridpressen CX104 kan skrive ut fra det tynneste papiret opp til papp – og med opptil 75 prosent reduksjon av inntakstiden på fargeverkene. Foto: Pressefoto

Imidlertid har de raske jobbendringene gjeldt for selve offsetdelen. Det har fortsatt tatt betydelig lengre tid hvis fargeverkene skulle byttes ut med nye anilox-valser, tilpasset et annet materiale eller for at fargen skal påføres partielt – og da på forskjellige steder i de ulike jobbene.

Med CX104 har Heidelberg fokusert på nettopp det. Lars Lindberg, som er salgssjef i Heidelberg i Sverige og Danmark, anslår at inntakstiden kan reduseres med såpass mye som 75 prosent. – Vi har laget en helt ny ergonomisk fargeenhet med nye anilox -valser som er basert på alle våre erfaringer med de forskjellige pressekonstruksjonene. Det er viktig å kunne jobbe fleksibelt med farger og det er en foredling av trykkarket som blir mer og mer vanlig, nesten standard, sier Lars Lindberg.

Produksjon i flere land
CX104 er den første avanserte Heidelberg -pressen som ble produsert både i Heidelberg og på selskapets fabrikk i Kina. Hovedsalget av denne nye maskinen forventes også å bli i Asia, selv om Heidelbergs markedssjef Thomas Fichtl er nøye med å påpeke at de også forventer at denne maskinen finner veien til Europa. De to betamaskinene har også kjørt i Europa siden i fjor høst – en innen farmasøytisk og en i fleksibel.

Fakta om Heidelberg Speedmaster CX104

Hastighet: 16 500 ark i timen

Vanligste konfigurasjon: Seks farger pluss et lakkverk

Max. arkformat: 720 x 1040 mm, med trykkbar flate 710 x 1020 mm

Arktykkelse: Fra 0,03 opp til 1,00 mm. Altså fra den tynneste pakkseddel opp til kartong.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Ricoh: «Alle vil se utviklingen på inkjetsiden»

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324