Two Sides: Kampen mot grønnvasking

PUBLISERT: 6 oktober 2021
OPPDATERT: 21 mars

Den økonomiske effekten av grønnvasking på nordiske papir-, trykk- og distribusjonsselskaper

Grønnvasking er noe som er vanlig og ofte brukes i markedsføringskommunikasjon for å feilaktig presentere produkter og tjenester som miljøvennlige. For de som jobber med papir, trykk og distribusjon i Norden, truer grønnvaskingen med å forårsake et tap på 72 millioner kroner per år. Det totale markedet anslås å være verdt 1,8 milliarder kroner årlig.

Med et økende ønske om å spare kostnader, fokuserer selskaper, organisasjoner og til og med kommuner og regioner stadig mer på å få forbrukerne til å bytte fra papir til digitalt. For ofte blir oppmuntring til å «bli digital» ledsaget av meldinger som prøver å rettferdiggjøre disse kostnadsbesparende tiltakene med villedende og ubegrunnede miljømarkedsføringsopprop som «Spar både miljøet og din egen tid» og «Velg e-fakturering og hjelp til med å redde trær «. Ubegrunnede grønnvasking-meldinger som disse når og påvirker millioner av forbrukere hvert år.
Two Sides, en ideell organisasjon som fremmer attraktivitet og bærekraftighet for trykk, papir og papiremballasje, tar aktivt kontakt med organisasjoner som kommer med villedende, ikke-faktabaserte uttalelser om trykk og papir, med en anti-grønnvask kampanje som har lykkes med å utfordre det siste 10 årene 750 globale organisasjoner, hovedsakelig banker, offentlige tjenester og mobiloperatører, men også mange kommuner og regioner.

Skadelig for flere bransjer
Betydningen av å ta grep for å fjerne grønnvasking-løgner blir tydeliggjort når de økonomiske kostnadene for papir-, trykk- og distribusjonsindustrien, som i Norden sysselsetter 27 000 mennesker i mer enn 4000 selskaper, analyseres.
Et forskningsprosjekt som ble utført i mai 2021 av Two Sides i samarbeid med markedsundersøkelsesfirmaet Censuswide viser at grønnvasking i Norden risikerer et tap på 72 millioner kroner i verdi for papir-, trykk- og distribusjonsbransjene.

Two Sides tar opp kampen
Men grønnvasking kan stoppes, og så langt har Two Sides -kampanjen:
• Bevart en verdi på 16 millioner kroner for sektoren
• Stoppet grønnvask-budskap som har over 18,5 millioner visninger hvert år

Organisasjoner og selskaper som driver med grønnvasking risikerer også å skade sin egen merkevare. En nordisk forbrukerundersøkelse utført av Two Sides * viser at:
• 65% av forbrukerne ønsker å kunne velge hvordan de skal motta kommunikasjon (digital eller trykt) fra leverandører
• 67% forstår at leverandører som grønnvasker ønsker å spare kostnader ved å få forbrukeren til å bytte til digitale fakturaer og andre budskap
• 40% ønsker ikke å bli tvunget til å bytte til digital
• 38% mistror miljømeldinger helt.

Forbrukerne ønsker det ikke
Two Sides administrerende direktør Jonathan Tame kommenterer kampanjen mot grønnvasking: –Grønnvaskings-påstander ønskes ikke velkommen av forbrukere, bryter ofte med etablerte miljømarkedsføringsregler og er ekstremt skadelige for en industri som stadig forbedrer sitt miljøarbeid. Et sunt marked for skogsprodukter som papir og papiremballasje bidrar til skogens langsiktige vekst gjennom bærekraftig skogbruk og oppmuntring til biologisk mangfold.
Skoger spiller en avgjørende rolle for å redusere karbondioksidutslipp og øke bevaringen av biologisk mangfold, og mange er ikke klar over at europeiske skoger faktisk vokser med et område som tilsvarer 1500 fotballbaner hver dag. **

–Vi er takknemlige for responsen fra de hundrevis av organisasjoner som har endret eller fullstendig fjernet grønnvasking-påstander fra nettstedene sine, og vi er også takknemlige for alle selskaper og enkeltpersoner som tipser Two Sides om eksempler på grønnvasking, avslutter Tame.

Two Sides fortsetter aktivt å utfordre store organisasjoner som prøver å villede forbrukere ved å bruke grunnløse miljøkrav om bruk av papir.
Rapportér gjerne om eventuelle hendelser av greenwash til nordics@twosides.info


*  Two Sides & Toluna research 2021.
** FAO, 2020.

Les videre

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Elitron er på plass hos NIZE equipment

Etter 14 dager med installasjon og intensiv opplæring er NIZE-equipment klart til å vise frem det siste tilskuddet til deres produktportefølje. Det er det italienske high-end skjære- og fresebordet Elitron Kombo SDC+ i formatet 320 x 210 cm de har montert i sitt demosenter i Odder i Danmark.
nize_elitron_02-1

Kreativiteten flyter i Lommedalen

Med helt unike løsninger som blander trykte produkter med digital signage, har Adpoint blitt et selskap hvor tallene stadig peker oppover. Og den reisen har bare så vidt begynt spør du grunnleggeren Pawel Karalus.
Adpoint lucka

Amedia med stor påskegave til abonnentene

I disse dager kommer Amedias eget påskemagasin i postkassene til rundt 220.000 abonnenter i 82 aviser over hele landet. Uten ekstra kostnad for abonnentene dukker det 48-siders magasinet opp som innstikk i lokalavisene.
paskemagasinet_amedia

Siste nytt

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Ny high-end foto- og plakatprinter fra Epson

Epson lanserer ny storformatskriver for det profesjonelle foto-, kunst- og plakatmarkedet.
Epson_P20500Series

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Har Drupa svarene på bransjens utfordringer?

Etter åtte års pause kan vi igjen ta turen til Drupa for å se hva leverandørene mener vi trenger.
drupa24_12