Folier i fokus

PUBLISERT: 18 oktober 2021
OPPDATERT: 18 oktober
Gjengen på Print Supplies sammen med en gruppe som ble kurset i de nye kurslokalene.

Når Print Supplies kommer til Sign, Print & Promotion messen er det fire produsenter som står i sentrum.

Avery Dennison
– Med Avery og Mactac har vi hatt stor suksess i 2021. Vi har et stort og bredt lager og produktene har vært veldig populære gjennom hele krisen, sier Fredrik Roswall som er daglig leder i Print Supplies. Grunnsortimentet er bredt, men på messen kommer vi til å sette søkelys på produktene til bil. Supreme Wrapping Film fra Avery er vårt flaggskip. Vi kommer til å treffe mange kunder som har gått på kurs hos oss og vi håper å nå mange flere. Selvsagt er vår instruktør på plass for å demonstrere produkter og treffe tidligere og nye kursdeltakere.

PWF – Platinum Wrapping Film
– På messen presenterer vi vår nye tyske leverandør PWF, som har mange spennende produkter å vise frem. Platinum Wrapping Film er en luksusfolie hvor flere av fargene produseres i veldig små batcher. Kundene som velger en farge fra PWF får en helt unik bil. Produktene er dyre, men av absolutt høyeste kvalitet. De passer våre kunder som jobbar med luksusbilsegmentet spesielt godt, sier Fredrik Roswall. – Med PWF har vi ikke opplevd noen leveringsproblemer, en veldig stor fordel i disse tider.

Gaute Wagtskjold i Print Supplies viser eksempel på de eksklusive tyske PWF foliene.

Profilm – Paint Protection Film
– Dette blir nok vår største nyhet på messen, siger Gaute Wagtskjold som er salgssjef.
Paint Protection Film, eller PPF som det ofte kalles, er megastort i USA og Europa, men i Norge er fremdeles de fleste av våre kunder bare i startfasen. Mange er interessert, men vet ikke riktig om det er noe for dem. Med Profilm kombinerer vi enormt høy filmkvalitet med markedets mest brukervennlige software.
For de som ikke er så vant med PPF blir det nok spennende å se våre demonstrasjoner, fortsetter Gaute Wagtskjold.

Etter pandemien er det veldig mange som ønsker å gå kurs.

Kavalan – PVC-fri banner
– Når det gjelder hengende bannermateriale, så er det nå enkelt å velge PVC-fritt. Kavalan fra Taiwan har lykkes med å produsere bannermateriale og rollupduker som er PVC-frie.
– Tidligere har det vært vanskelig å finne noe som er like bra å printe på, har bortimot samme tykkelse og er like holdbart som pvc. Men det klarer Kavalan å levere.
– Blekk fungerer veldig bra på pvc men er vanligvis ikke like bra på pvc-fritt, derfor var det morsomt da vi oppdaget Kavalan. De kan dessverre ikke printes i solventskrivere, men i uv- og latexskrivere fungerer de utmerket. Der blir trykket helt likt, du ser ingen forskjell. Vi har testet flere andre miljøvennlige materialer, men ingen annen har klart å gjenskape den kvaliteten som man er vant til. Print Supplies har kjent på en økt interesse for PVC-frie bannere, spesielt etter at FN’s klimarapport kom ut nå i høst.
– Da den ble publisert fikk vi fire forespørsler på en uke om Kavalan. Kavalan møter 18 ulike kriterier for å få fram klimaavtrykket. CO2, mikropartikler i luften, hvor mye vann de bruker i produksjonen, oljebesparelse, gift i luften etc. Dette legges sammen og vises som fem samlede verdier som er de viktigste, sier Gaute Nilsen og avslutter med: – Kavalan er dyrere enn de aller billigste kvalitetene, men har omtrent samme pris som en normal europeiskprodusert kvalitet.

Vi minner om NM i bilfoliering som finner sted på Sign, Print & Promotion-messen på X Meeting Point, Hellerudsletta på Skjetten 20-21. oktober 2021. Der kan du både konkurrere og sjekke ut folier, blant annet hos Print Supplies på stand B20.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

De viste linjer med helautomatisk bokproduksjon

Etterbehandlingseksperter fra Horizon demonstrerte hvordan man lager den smarte fabrikken på Drupa.
Horizon-1

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324