Glimt fra Fespa

PUBLISERT: 18 oktober 2021
OPPDATERT: 18 oktober
Magnus Blegen fra Canon på FESPA-messen.

Etter godt og vel to og et halvt års pause kunne folk fra sign- og storformat-bransjen igjen samles på FESPA-messen – om enn i et litt mindre format enn man var vant til. Arrangementet var lagt til Amsterdam 12-15. oktober.

Det var litt over 200 utstillere på messen, mot normalt rundt 600 i koronafrie årganger av eventet. Slagordet for årets messe var «Bringing colour back». Printerior er et nyord som beskriver tekstilprint til innredning, noe som var sterkt representert på årets messe. Etter en relativt rolig start på Fespa Global Print Expo, ble den andre dagen mye mer fartsfylt med flere besøkende i korridorene og på stands. Både utstillere og besøkende vitnet om positive toner og tro på fremtiden etter en tøff tid under pandemien.

Magnus Blegen fra Canon var til stede under Fespa for å presentere de to store nyhetene: En enklere Arizona og en enklere Colorado, som vil gjøre det lettere for flere å komme i gang med planprintere og uv-gel-rulleprintere.

Petter Langkaas representerte SwissQprint på Fespa

Også Petter Langkaas var til stede. Han selger Swissqprint, og kunne vise fantastiske effekter med fluorescerende farger. Selvfølgelig kan de også brukes i de oppgraderte maskinene med nye skrivehoder og forbedrede funksjoner som ble vist på Fespa.

En av de fine tingene med Fespa er at noen av de nyhetene som ble presentert der, også finner veien til denne ukens Sign, Print & Promotion-messe på Hellerudsletta utenfor Oslo.

Agfa kommer rett fra FESPA
Nils-Arne Sletten: –Jeg vil faktisk si at vårt største fokus er å møte bransjen igjen. Vi kommer til messen rett fra FESPA der Agfas slogan er «New beginnings. New opportunities». Det å kunne komme tilbake til normalen igjen og møte mennesker der vi kan diskutere utfordringer, problemer og finne løsninger er det vi virkelig ser frem til.
–Samtidig har Agfa ikke stoppet opp under pandemien, men hatt fullt fokus på utvikling og lansering av nye produkter innen storformat. Derfor viser vi hele 3 nye printere på FESPA, og som vi gjerne vil fortelle om på messen i Oslo.
–Der kommer vi til å vise vår bestselger Anapurna UV LED printer som er er perfekt allround printer for det norske markedet hvor oppgavene er forskjellig fra dag til dag. Vi viser også en helt ny versjon av Asanti rip og arbeidsflyt programvare som faktisk er det som skiller oss fra mange andre storformats leverandører.

Les videre

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Brectus – hvor femårsplaner virker

Brectus i Moss har de siste par årene blitt mer produksjonsbedrift. Det betyr kortere leveringstid og større pågang fra forhandlerkunder innen media og reklame. Bedriften har også en god posisjon som leverandør til grafiske virksomheter.
Heidi-Hoen-Brectus

Siste nytt

Messe-titt: DTF-bølgen rullet inn

Siden DTF-teknologien (direct-to-film) ble lansert for noen år siden, har det gått rake veien oppover. På Sign, Print & Promotion var det flere utstillere som viste såvel DTF-printere som transferproduksjon.
DTF kollage

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3