Trykkleverandøren demonstrerte produktnyheter i det nye store demosenteret i Wiesloch Waldorf. Sign & Print var tilstede under Heidelbergs kundearrangement. Det var ikke noe galt med interessen og investeringsviljen.
Den tyske produsenten av grafiske maskiner, programvare, tjenester og forbruksvarer fikk igjen muligheten til å invitere til sitt store kundearrangement Heidelberg Innovation Week i Wiesloch Waldorf, hvor også flere av selskapets partnere var representert. Arrangementets slagord hadde tittelen «Always a step ahead». Kunder fra hele Europa kom for å se nærmere på utstillingen i selskapets demosenter, som heller kan sammenlignes med en stor trykkerihall delt inn i tre seksjoner: vanlig trykk, emballasje og etikettrykk.
Heidelberg satte ekstra fokus på maskininnovasjonene som har blitt lansert de siste 18 månedene og presentasjoner og demonstrasjoner rundt de ulike maskinene kunne også følges online.
Den nyeste trykkpressen
Når det gjelder offset, så stakk den nye arkmatede pressen Speedmaster CX104 seg frem. Heidelberg har investert i å gi fleksibilitet til kundene. Offsetpressen kan konfigureres for ulike trykkbehov, uansett om den skal håndteres av vanlige trykkerier, emballasje- eller etikettrykkere. Trykkpressen kan håndtere alt fra tynne pakningsvedlegg til kartongkvaliteter. Pressen kan trykke med for eksempel seks farger pluss en lakkpåføring i hastigheter som når opp til 16 500 ark i timen. Siden lanseringen i sommer har 1000 av pressens trykkverk allerede blitt installert.

Korte inntakstider, større arkformater, høy kvalitet og lakkverk implementert fra 106-serien er noen av maskinens egenskaper.
I hallen vistes også 50/70 formatpressen Speedmaster XL 75 og flaggskipet Speedmaster XL 106 i større format i oppdaterte versjoner. Sistnevnte presse, som trykker med åtte farger og led-uv, ble koblet til platesettersystemet Suprasetter (Computer to plate) med pallelastere som ble ytterligere demonstrert med Nela platesortering og automatisk innsetting av trykkplater i trykkpressen. Innstillingstiden mellom jobbene er nå nede i 55 sekunder, som er den laveste med de raskeste plateskiftene.
Gull og sølv i digitalpresse
For de inviterte kundene som var på utkikk etter digitalpresser, var det tonerpressen Versafire EV som var i søkelyset med nyheten om at den har fått tilleggene gull og sølv for å gi et metallisk preg til trykksaken som kommer ut av maskinen. Totalt har den elleve farger å velge mellom og det er blant annet mulig å trykke med hvit, lakk, neongul, rosa og usynlig rød toner.
I ferdiggjøringsdelen ble det vist skjæring, falsing og stansing med maskinløsninger fra for eksempel Müller Martini, Stahl, Polar og MK Masterwork.
[metaslider id=21475]
Heidelberg ga også eksempler på hvordan man implementerer en robot i grafisk produksjon i stedet for å gjøre leggingen på en pall manuelt. I en produksjonsflyt fra trykte ark til falsing og stifting tok den automatiske roboten Stahlfolder P-Stacker seg av ferdige brosjyrer i bunter og stablet dem på en pall. Ifølge Heidelberg er robotløsningen rask nok (300 bunter i timen) til å holde tritt med selv den mest produktive falsemaskinen. Roboten laster inntil 1,06 meter på en pall før det er på tide å kjøre inn en ny tom pall.
– Dette med roboter har eksistert en stund men det begynner å bli mer og mer interessant for kundene.
En ny skytjeneste
En rekke programvareløsninger var også tilgjengelig. Heidelberg Plus ble presentert, en ny skyløsning som forener all programvare i produsentens portefølje, som forretningssystemet Business Manager og Heidelbergs knutepunkt i trykkeproduksjoner, arbeidsflytprogrammet Prinect. Heidelberg Plus er utviklet for å gi kunden full oversikt over sin virksomhet. Oscar Runesson sier at det er nok med en enkelt pålogging for kunden, som gir tilgang til hele Heidelbergs digitale økosystem, digitale tilbud og supporttjenester.
– Vi løfter opp og samler alle våre programvareløsninger på en og samme enhet. Steg for steg vil vi løfte alle programvarepakkene våre opp til skyen.
PAT (Performance Advisory Technology) er en annen programvareinnovasjon. Det vil være trykkerens personlige assistent som gir råd og støtte om maskinvedlikehold og hvordan produksjon ned på maskinnivå kan effektiviseres.

– Jeg tror PAT vil være veldig interessant for kundene våre. Mange av våre kunder globalt prøver å se på og analysere produksjonen deres. Men PAT vil si; du må kanskje tenke på og gjennomgå dette når det gjelder avfall og tiden det tar å fullføre jobbene. PAT vil påpeke om det er noe som ikke er normal standard og komme med forslag til forbedringstiltak.
Emballasjeselskaper hekter seg på
Lars Lindberg fra Heidelberg Sverige forteller at mye av det som demonstreres i utstillingen handler om å effektivisere produksjonen, men kanskje fremfor alt også automatisere administrasjonen.
– Det er mye ekstra administrasjon som våre kunder gjør for sine kunder som de ikke får betalt for. Det er mange slike smarte løsninger vi tilbyr.
– Det morsomme er at også emballasje- og etikettsiden har tatt til seg dette. Tidligere trodde folk kanskje at de hadde kjørt i samme spor, men nå er de for fullt med på toget. Utviklingen vi har sett på vanlige trykkerier de siste ti årene, der er også pakkesiden nå med på full automatisering, smarte programvareløsninger og roboter.

Lars Lindberg sier at Heidelberg har stilt spørsmålet i en undersøkelse til sine kunder globalt hva som er deres verste frykt fremover. En av vanskelighetene som påpekes er å tiltrekke seg kunnskapsrike medarbeidere.
– Det Heidelberg har gjort er å automatisere hele maskinflyten. Det er det vi kaller Push to stop – mye av seg selv.
– Det handler om å redusere manuell håndtering og det tror jeg gjennomsyrer alle produktene vi viser, sier Oscar Runesson, også han fra Heidelberg Sverige.