
– 99 % av henvendelsene jeg har fått på e-post fra ukjente kunder er utelukkende ute etter en lavere pris. Spørsmålene er ofte mangelfullt formulert, for eksempel «Hva koster brevpapir?». Da bruker jeg mye tid på å innhente informasjon og komme med tilbud på noe som likevel ender opp i ingenting. Det gidder jeg ikke å bruke tid på. Derfor har jeg ingen offentlig tilgjengelig e-postadresse på nettsiden min, sier Anders Rehhoff, eier av trykkeriet A.R.T. i Skanderborg i Danmark. – Kundene kan ringe, så tar vi en prat om det.
Den personlige kontakten er det som gjør arbeidet interessant for Anders. Han må forstå hva det er kundene vil ha ut av det og han kommer veldig gjerne med egne synspunkter. Kundene kommer hovedsakelig fra området i og rundt Skanderborg.
Rundtur resulterer i oppdrag på en solkinnsdag
Han forteller at han har rundt 200 kunder og at de aller fleste er lokale. Når han av og til synes at det skjer for lite, tar han seg en tur rundt i industrikvarterene. Strategien er alltid den samme. Det må være en av de tre første dagene i uken, mellom 9 og 12, for da er kundene er mest opplagte og imøtekommende, og da må jeg fremfor alt være opplagt selv – og ja, da må sola skinne. Resultatene er ikke til å ta feil av. Han sier:
– Jeg har alltid minst én jobb å ta med meg hjem som jeg kan begynne på umiddelbart. Og så drypper det vanligvis inn noen oppgaver i løpet av den påfølgende ukens tid.

Offsettrykkeri i garasjen
A.R.T. er et ekte garasjetrykkeri. Produksjonsutstyret står bokstavelig talt i garasjen. Her er en tofargers offsetmaskin i kvartformat og en Canon imagePRESS 610i samt et lite utvalg av etterbehandlingsutstyr. Du kan bare komme deg rundt hvis du trekker inn magen. Offsetmaskinen er den syvende han eier, og etter eget utsagn blir den den siste. I dag gjør han det meste digitalt, men en gang i blant gir det god mening å starte opp den gamle trykkpressen.
Rådgivning og service fremfor pris
Anders Rehhoff legger ikke skjul på at han har en holdning til oppgavene han får, og hvis han ikke synes at kunden er på vei til å gjøre det rette med trykksaken sin, så får han vite det. Derfor bruker han også ofte tid på å foreslå alternativer, noe som mange kunder setter pris på. De fleste har kommet til at det ikke er den billigste løsningen de kan finne hos A.R.T. De får råd og personlig service, og på grunn av at han verken har behov eller lyst til å kjøre for full kapasitet, får de fleste kundene sine trykksaker før de forventer det.
Et tradisjonelt trykkeri med nisjeproduksjon i små opplag
Siden oppstarten i 1996 har trykkeriet bevisst satset på oppdrag i små opplag, og produserer i dag et bredt spekter av ulike standardoppdrag (flygeblader, brevpapir, visittkort osv.), men har de siste årene satset mer på noen nye nisjeområder, som variable data i trykksaker, digitaltrykte emballasjeesker og selvklebende etiketter i små opplag (ned til 10 A4-ark).

Stor etterspørsel etter etiketter i små opplag
For Anders har selvklebende etiketter alltid vært et problem, som han selv uttrykker det.
Når noen av stamkundene kom og bestilte prøvetrykketiketter (f.eks. 2 × 10 forskjellige i flere størrelser), tok det alltid fryktelig tid, etikettene manglet finish og ble aldri fakturert etter tidsforbruk. Derfor var lykken stor da Anders i 2016 ved en tilfeldighet fant en kontur-etikettskjæremaskin som kunne skjære fra ark. Denne maskinen kan kutte etikettene i alle størrelser og former så lenge de kan være på arket.
I dag består A.R.T.s etikettserie av 6 forskjellige selvklebende kvaliteter. Alle med ulike egenskaper. Etikettproduksjon utgjør i dag ca 23 % av omsetningen, og alt i små opplag fra 10 A4-ark og oppover.
Nytt skjærebord?
Jeg traff Anders Rehhoff for første gang i sommer, da han var ute og så på digitale skjærebord for emballasjeløsninger. A.R.T. produserer i dag emballasjeløsninger i en kombinasjon av digitaltrykk for de mindre opplagene og offsettrykk for de større oppgavene.
Om A.R.T. en dag utvider maskinparken med digitalt skjærebord, ja det vil fremtiden vise. Men han kan så mye annet, og man kan alltids ringe og slå av en prat med Anders. Eller rettere sagt – man må ringe hvis man ønsker kontakt med Anders, men da får man også vite hva han mener om prosjektet ditt.