Digitale etiketter i kulturhus

PUBLISERT: 18 november 2021
OPPDATERT: 18 november
Konica Minoltas grafiske spesialister besøkte Totaltrykk og Jarle Skarseth for å etter noen uker se hvordan produksjonen i den nye, 40 prosent raskere, digitale etikettmaskinen fungerer.

For fem år siden var all etikettrykking hos Totaltrykk med offset og flexo. Mindre opplag og behovet for fleksibilitet førte til den første digitale etikettmaskinen i 2017. I sommer var det på tide med neste generasjon Konica Minolta-maskin – 40 prosent raskere og mer fleksibel. Sign & Print besøkte trykkeriet.

Jarle Skarseth og to kollegaer tok i 2017 over Totaltrykk i Oslo. De har siden utviklet digitalproduksjon av etiketter og har nettopp byttet til den nyeste Konica Minolta AccurioLabel 230.

– De store volumene av etiketter hos oss er trykt i flexo og boktrykk. Da vi kjøpte vår første Konica Minolta digitale etikettpresse i 2017, etter flere år med tester og sammenligninger, var dette for å dekke en stor etterspørsel etter etiketter i mindre opplag. Nå som vi har oppgradert til den nyeste modellen av AccurioLabel, er det fordi flere viktige forbedringer har skjedd oss i løpet av disse fire årene, sier daglig leder Jarle Skarseth i Totaltrykk.
– Kvalitetsmessig var den forrige maskinen allerede god. Kvalitetsnivået var ellers noe som gjorde at vi valgte bort noen konkurrenter med UV-inkjet. For oss er det sentralt at kvaliteten er perfekt.
En stor del av Totaltrykks produksjon går til apotek og farmasøytiske selskaper, og de må stole på at selv de små tekstene er klare og at fargene er de riktige.
Mye har blitt forbedret i løpet av disse fire årene, for eksempel det faktum at du nå kan legge banen direkte inn til etterbehandlingen fra Grafisk Maskinfabrikk som er koblet inline til selve trykkenheten. Ellers har de to viktigste forbedringene med hastighet og banebredde å gjøre.

Raskere og mer fleksibel
– AccurioLabel 230 er 40 prosent raskere enn den forrige maskinen. Det øker bristepunktet vårt til nesten 15 000 løpemeter for digital utskrift. Tidligere var bristepunktet 10 000 løpemeter. Mange norske opplag er på rundt 5000 etiketter, og vi kan nå flytte over flere jobber fra de vanlige trykkpressene. Vi sparer mye tid på å slippe å bytte klisjeer. I tillegg har vi testet å kjøre unik nummerering eller qr -kode på hver etikett. Det fungerer kjempebra, sier Jarle Skarseth.
Det andre han fremhever er den fleksible banebredden. Den forrige maskinen kunne bare jobbe med 330 mm bredt materiale. Nå fungerer også 250 mm bredde. Dette betyr at mye sløsing med dyrt etikettmateriale kan unngås. I tillegg kan maskinen nå lese av registreringsmerker slik at banen kan forhåndstrykkes med hvitt i flexo, og deretter ser AccurioLabel 230 nøyaktig hvor den skal plassere sitt trykk.
Konica Minoltas maskin fungerer kun med cmyk. Hvis du vil ha hvit, må det trykkes på separat. Fortrykk med hvitt er også noe som, av økonomiske årsaker, ofte gjøres selv hos de som kan trykke digitalt med hvitt blekk. Dette er fordi blekket er såpass mye dyrere enn trykkfarge.

En registerleser holder rede på om banen eventuelt er fortrykt, for eksempel med hvitt på klart etikettmaterial, slik at CMYK trykket i AccurioLabel 230 havner på rett sted.

Tar flere jobber
Det er vanskelig å snakke om Totaltrykk uten å også komme inn på trykkeriets beliggenhet. Når man nærmer seg bygningen, ved siden av Akerselva i Oslo, er det ingenting som avslører at dette er et trykkeri. Skiltet ved den gule bygningen sier at dette ble bygget som papirfabrikk i 1736 og er den eldste bevarte fabrikkbygningen langs elva.

Fra utsiden er det ingenting ved det flere hundre år gamle huset som avslører at det skjuler seg et trykkeri innenfor veggene.

Når du går inn døren finner du et digitalt trykkeri, storformatproduksjon og flere etikettrotasjoner i tillegg til Konica Minolta-maskinen. Likevel føles det på en eller annen måte naturlig at denne avanserte produksjonen foregår bak de gamle dørene.
–Nå vil det også være aktuelt for oss å ta inn litt større jobber, fordi hastigheten i AccurioLabel 230 er de 40 prosentene høyere og at vi kan velge mellom to bredder på materialet. En av trykkerne går mellom konvensjonelt trykk og digital og vi merker at han står mer og mer i det digitale.
–Vi var en av dem som slapp lett unna i pandemien fordi vi har mange farmasøytiske etiketter, som har gått sin gang uavhengig av pandemien. Så pandemien ga praktisk talt ingen nedgang på etikettsiden, sier Jarle Skarseth, som var en av de tre ansatte som i 2017 kjøpte det 60 år gamle trykkeriet og begynte moderniseringen.

Totaltrykk har stor kapasitet for trykk av etiketter i flexo og offset – og nå også digitalt.

Når Totaltrykk nå må investere mer i små opplag, stiller det økte krav til effektiv administrasjon. Allerede i 2015 ble et Heidelberg Prinect MIS-system installert.
–Der har vi artikkelnummer, lagerstyring og fullt integrert rull-til-rull-behandling. Heidelberg kjøpte seg inn i Cerm, som er et system for nettopp etiketter. Siden den gang har den blitt integrert mer og mer slik at vi nå har et komplett system.
Ikke minst holder systemet oversikt over de tusenvis av stanseformer som trykkeriet har samlet seg opp gjennom årene. De dekker stort sett alt, og det har derfor aldri vært aktuelt å vurdere laserskjæring av etikettbanen.

Totaltrykk har tusenvis av ulike stansformer for å lage riktige etiketter.

Les videre

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Kreativiteten flyter i Lommedalen

Med helt unike løsninger som blander trykte produkter med digital signage, har Adpoint blitt et selskap hvor tallene stadig peker oppover. Og den reisen har bare så vidt begynt spør du grunnleggeren Pawel Karalus.
Adpoint lucka

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik