Jobben med holdbarhet: Slik opplever firmaer det

PUBLISERT: 22 november 2021
OPPDATERT: 21 mars
Bedrifter i Europa sliter med å gjøre grønne investeringer i virksomhetene sine, viser en ny studie. Foto: Pixabay / Aneta Esz

56 prosent av de spurte europeiske selskapene synes det er vanskelig å gjøre grønne investeringer fordi andre forretningsproblemer blir sett på som mer krevende. Og bare en tredjedel av bedriftslederne ser den digitale transformasjonen som en muliggjører for mer bærekraftig forretningspraksis. Dette kommer frem i en ny Ricoh-studie.

To tredjedeler av de 1500 bedriftslederne i Ricohs undersøkelse skriver under på at selskaper har et ansvar for å handle proaktivt på globale utfordringer som klimaendringer. Omtrent like mange, 67 prosent, oppgir at de vil beholde investeringene i digitalisering uendret eller til og med øke dem. De innser imidlertid ikke at en forbedret IT-infrastruktur også har en positiv effekt på å nå bærekraftsmålene, skriver Ricoh Europe i en pressemelding.

Digitaliseringens rolle
Bare 34 prosent av ledere ser på den digitale transformasjonen som en pioner for bærekraftig forretningspraksis. Flertallet, 71 prosent, tror ikke at teknologi kan hjelpe dem med å nå selskapets langsiktige bærekraftsmål.

24 prosent økte investeringene med
Videre kommer det frem at 56 prosent av bedriftene ser det som krevende å investere i miljøvennlige løsninger fordi andre forretningsutfordringer oppleves som mer presserende. Selv om ledere er klar over at de må gjøre mer, har bare 24 prosent av bedriftene økt investeringene sine i bærekraftsaktiviteter de siste 18 månedene. Ricoh skriver imidlertid at dette selvfølgelig også bør veies opp mot den vanskelige økonomiske situasjonen på grunn av pandemien.

Press fra flere retninger
Ifølge Ricoh indikerer resultatene av studien at europeiske selskaper, i kjølvannet av pandemien, føler press fra investorer, kunder og til og med landenes myndigheter for å forbedre sine bærekraftsresultater – miljø, sosialt ansvar og bedriftsstyring (ESG).

Studien, som inkluderer 1500 bedriftsledere, ble utført av Opinion Matters på vegne av Ricoh

Les videre

Danner et komplett mediehus i Møre og Romsdal

EKH Grafisk forlater Molde til fordel for mer enn dobbelt så store lokaler i nabobygda Malmefjorden. Der skal fire bedrifter samles under ett og samme tak. Og det er rom for å vokse videre.
EKH kollage

UPM Raflatac stenger fabrikk i Tyskland

UPM Raflatac har besluttet å permanent stenge fabrikken i Kaltenkirchen, Tyskland for å forbedre organisasjonens samlede effektivitet og lønnsomhet.
raf_tim-kirchen-appointment

Tre selskap fusjoneres inn i Merkur Grafisk

Fra 1. desember fusjoneres Bokbinderiet Johnsen, AIT Grafisk og Julius Ørenberg bokbinderi inn i Merkur Grafisk. Samtidig fortsetter byggingen av de nye lokalene på Langhus.
merkur-grafisk

Koenig & Bauer reorganiserer

For å komme nærmere nåværende og fremtidige kundebehov reduseres antall divisjoner fra tre til to, nemlig Paper & Packaging Sheetfed Systems (P&P) og Special & New Technologies (S&T). Konsernets fokus vil fortsatt være på det høytvoksende emballasjemarkedet.
KB_01

Siste nytt

Danner et komplett mediehus i Møre og Romsdal

EKH Grafisk forlater Molde til fordel for mer enn dobbelt så store lokaler i nabobygda Malmefjorden. Der skal fire bedrifter samles under ett og samme tak. Og det er rom for å vokse videre.
EKH kollage

Ny rullmatet inkjetpresse fra Ricoh for boktrykking

Ricoh lanserer en mono rullmatet inkjetprinter i to varianter basert på forskjellige blekk. Maskinen skriver ut i svart på hvitt.
ricohvc40000

UPM Raflatac stenger fabrikk i Tyskland

UPM Raflatac har besluttet å permanent stenge fabrikken i Kaltenkirchen, Tyskland for å forbedre organisasjonens samlede effektivitet og lønnsomhet.
raf_tim-kirchen-appointment

Tre selskap fusjoneres inn i Merkur Grafisk

Fra 1. desember fusjoneres Bokbinderiet Johnsen, AIT Grafisk og Julius Ørenberg bokbinderi inn i Merkur Grafisk. Samtidig fortsetter byggingen av de nye lokalene på Langhus.
merkur-grafisk