Jobben med holdbarhet: Slik opplever firmaer det

Bedrifter i Europa sliter med å gjøre grønne investeringer i virksomhetene sine, viser en ny studie. Foto: Pixabay / Aneta Esz

56 prosent av de spurte europeiske selskapene synes det er vanskelig å gjøre grønne investeringer fordi andre forretningsproblemer blir sett på som mer krevende. Og bare en tredjedel av bedriftslederne ser den digitale transformasjonen som en muliggjører for mer bærekraftig forretningspraksis. Dette kommer frem i en ny Ricoh-studie.

To tredjedeler av de 1500 bedriftslederne i Ricohs undersøkelse skriver under på at selskaper har et ansvar for å handle proaktivt på globale utfordringer som klimaendringer. Omtrent like mange, 67 prosent, oppgir at de vil beholde investeringene i digitalisering uendret eller til og med øke dem. De innser imidlertid ikke at en forbedret IT-infrastruktur også har en positiv effekt på å nå bærekraftsmålene, skriver Ricoh Europe i en pressemelding.

Digitaliseringens rolle
Bare 34 prosent av ledere ser på den digitale transformasjonen som en pioner for bærekraftig forretningspraksis. Flertallet, 71 prosent, tror ikke at teknologi kan hjelpe dem med å nå selskapets langsiktige bærekraftsmål.

24 prosent økte investeringene med
Videre kommer det frem at 56 prosent av bedriftene ser det som krevende å investere i miljøvennlige løsninger fordi andre forretningsutfordringer oppleves som mer presserende. Selv om ledere er klar over at de må gjøre mer, har bare 24 prosent av bedriftene økt investeringene sine i bærekraftsaktiviteter de siste 18 månedene. Ricoh skriver imidlertid at dette selvfølgelig også bør veies opp mot den vanskelige økonomiske situasjonen på grunn av pandemien.

Press fra flere retninger
Ifølge Ricoh indikerer resultatene av studien at europeiske selskaper, i kjølvannet av pandemien, føler press fra investorer, kunder og til og med landenes myndigheter for å forbedre sine bærekraftsresultater – miljø, sosialt ansvar og bedriftsstyring (ESG).

Studien, som inkluderer 1500 bedriftsledere, ble utført av Opinion Matters på vegne av Ricoh

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.


Messe- og konferansevegger med Canons løsninger

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon Marked

I sin nyeste blogg forteller Canon om et besøk hos Marc Bric på Rud i Bærum for å sjekke om firmaet er fornøyde med sin nye Colorado 1630. De har brukt maskinen til produksjon av messe- og konferansevegger – da denne typen arrangementer nå er oppe og går igjen for fullt etter et par års pandemidvale.

Publisert av: