De norske produksjonsbedriftene befinner seg så avgjort i fremste rekke både teknologisk og markedsmessig, konkluderte Canons europeiske produktsjef da hun nylig var på visitt hos norske Arizona-kunder.
Nærkontakt med markedet
Forbindelseslinjene mellom produktsjefene i Norge og Canons nederlandske storformat-senter i Venlo har alltid vært korte og direkte, det er en del av kulturen i Canon. Og både Stefanie Schumann og hennes norske kolleger Henning Hagelund og Anton Strand har vært med i bransjen i over 20 år, så de kjenner hverandre godt. Det var derfor ingen store overraskelser som møtte den europeiske produktsjefen da hun ble med Henning og Anton til de norske produksjonsbedriftene Sign Production, Pulp Grafisk, i-Pack Digital og Reklame Service.
– Fra Venlo har vi ukentlige oppdateringer med de norske produktsjefene, der vi deler nyttig informasjon om kunder, investeringer, forretningsområder og markeder. Likevel er det noe annet å besøke bedriftene enn å høre om dem, for de som arbeider i produksjonen har alltid ønsker og behov som vi umiddelbart bringer videre til våre R&D-folk, sier Stefanie Schumann.
Sterkt ønske om automatisering
En travel besøksrunde i minusgrader på Østlandet bekrefter de tilbakemeldingene produktsjefen mottar fra tilsvarende produksjonsbedrifter i andre land, nemlig et sterkt ønske om høyest mulig automatiseringsgrad og et sømløst samspill mellom teknologiske løsninger fra ulike produsenter.
– Produksjonsbedriftenes hverdag er at kundene ønsker digitale kommunikasjonslinjer og at stadig flere oppdrag skal leveres på kortere tid enn før, en situasjon som er ytterligere forsterket gjennom covid-perioden. Derfor er det også naturlig at kundene våre ønsker å automatisere der det er mulig. Det er bakteppet for at automatisering er selve nøkkelordet for det som pågår i Canons R&D-avdeling, både når det gjelder våre egne løsninger og for det viktige samarbeidet vi har med våre mange teknologipartnere, understreker hun.
Teknologipartnerne spiller en avgjørende rolle
Så teknologipartnerne spiller en enda viktigere rolle enn tidligere? – Utvilsomt, det er mange smarte løsninger som skal snakke med våre systemer og med hverandre, og det krever mye programvaretilpasninger og samarbeid, svarer Stefanie Schumann. Og hvis du skulle være i tvil, så er robotene allerede i gang med grafisk produksjon.
– Bruk av roboter har mest for seg når oppdragene er store og homogene. Eksempelvis benytter en nederlandsk produksjonsbedrift allerede roboter til å flytte og håndtere materialene inn og ut av Arizona-platen. På det området samarbeider vi nært med teknologipartneren som tilpasser og programmerer bedriftens to roboter, slik at roboten for eksempel vet når materialet er ferdig printet. For andre kunder med større variasjon i oppdragene, er ikke roboter like aktuelt, men vi har partnere innenfor en rekke andre områder, slik at kunden får maksimalt utbytte av investeringene. Her i Norge ser vi at mange ønsker å være i fremste rekke på automatiseringsgrad, det er for eksempel Sign Production et godt eksempel på, sier hun.
Dansk teknologipartner i gang
Hos Pulp har de investert kraftig de siste årene, og med tre Arizona-maskiner og to Colorado-maskiner, automatisk skjærebord med “Eye-in-the-sky» for automatisk overvåkning, skulle man kanskje tro det ikke er så mange områder hvor man kan spare tid og kostnader. Men kanskje finnes det noen likevel, for Erling Lindboe hos Pulp innrømmer gjerne at bedriften kunne ønsket seg et enda mer strømlinjeformet system for produksjonsstyring og logistikk. Da er det antagelig gode nyheter at en av Canons nyeste teknologipartnere er danske Captor, et programvareselskap som samarbeider nært med Canon om utvikling av ordre–/logistikksystem skreddersydd for nettopp grafisk storformatproduksjon.
– Det vil være et modulbasert system, slik at man kan starte opp på et enkelt nivå og utvide etter hvert. Det er utvilsomt en fordel i Skandinavia, der mange av produksjonsbedriftene er mindre selskaper. Kanskje har vi den første installasjonen her i landet allerede i første kvartal neste år, avslører to gode kolleger gjennom mange år; Henning Hagelund og Stefanie Schumann.