Skilter på Nøtterøy

PUBLISERT: 13 januar 2022
OPPDATERT: 13 januar
Frode Tangen ønsker at kunder kommer til dem med sine ønsker og behov, alt fra visittkort til
til storformat-skilt. Og gjerne spesielle idéer de ikke får produsert andre steder.

Etter et par tøffe korona-år har Kolon reklame AS på Nøtterøy bestemt seg for å være først ut av startgropa. De har investert i både laserkuttere og storformatskriver, skaffet seg større lokaler og økt bemanningen med 50 prosent.

Produksjon blir stadig viktigere for Kolon reklame, hvor det merkes at kundene ønsker å kjøpe et komplett konsept fra A-Å, med kreativ utforming, produksjon og levering/montering. De hadde fra før en Canon A3-skriver, en Mimaki kombinert storformatskriver og -kutter samt en Summa-skjæremaskin. Nå er dette supplert med en Canon Arizona planskriver og en laserkutter fra Signcom.

Frode Tangen har bakgrunn fra avis, før han begynte i Kolon reklame AS i 2008 og ble deleier og daglig leder i 2011.

– Jeg har lest mye med korrektur opp gjennom årene, så det norske språket er jeg ganske trygg på, fastslår han.

Kolon reklame satser hovedsakelig på kunder i nærmiljøet.

– Det er viktig å ha lokal forankring og være sterk på hjemmebane. Med både planskriver og laserkutter er vi først i vårt nærområde. Vi kan nå tilby både raske leveranser og ta ansvar for fjerning og montering av nye skilt.

For Anders Magnusson i Signcom er det spennende å følge Kolon reklames investeringer i stadig nytt utstyr. Det er allerede flere planer.

Når jeg besøker Kolon reklame er selgeren Anders Magnusson og teknikeren Nazif Senol fra Signcom på stedet for å installere filteret til den nye Lotus Laser Blu100 laserkutteren. Skilt kan nå graveres med en hastighet der laseren beveger seg med én meter per minutt. Laseren er luftkjølt og et enklere skilt tar ca 4-5 minutter å gravere og skjære løs. Avhengig av antall ganger laseren beveger seg frem og tilbake, kan du enten gravere inn et navn eller kutte bokstaver helt gjennom, fra bakgrunnsplaten.

Den nye Lotus laserkutteren som både graverer og skjærer i mange ulike materialer. Klikk på bildet for å se en video: Blu100 • Lotus Laser System

– Vi kjøpte planskriveren lettere brukt mens laserkutteren er helt ny. Lasere har begrenset levetid så vi syntes det var mest fornuftig å kjøpe en splitter ny maskin, sier Frode Tangen.

André Rosenvold kom inn som partner for et drøyt år siden og har nå vært med på de store investeringene. Her sammen med Anette Abrahamsen under Nazif Senols opplæring i Lotus Laser Blu100 for skiltproduksjon.

I fjor kom André Rosenvold inn som medeier i forbindelse med at en tidligere medeier ønsket å trekke seg tilbake. I år ble dette supplert med å ansette Anette Abrahamsen i produksjonen. Anette er ny mens André har drevet egen bedrift i 15 år, og har også lang erfaring innen skiltproduksjon før den tid.

Anette Abrahamsen produserer hos Kolon Reklame. Det blir alt fra layout til store formater. Her i den nye Canon Arizona.

– Store formater lokker folk, fastslår André Rosenvold og forteller at de annonserer litt på Facebook. På sikt vil også en nettbutikk være aktuelt. Om det blir en eller to nettbutikker er det delte meninger, men vi bør skille mellom privat- og bedriftskunder.

André Rosenvold og Anders Magnusson ved firmaets Mimaki-printer, som også kan figurskjære.

Et produkt som man er relativt alene om, er å kunne varmeprege i formatet 80 x 100 cm. Dette er det investert i for å kunne sette fast store trykk på hestedekken, og tekstiler i større format enn det som er standard innen klestrykk. Selvsagt har de også mindre maskiner for varmepreging av formater som ikke er så store.

Varmepresser er viktige når overføringsmaterialer skal på plass. Den største på Kolon Reklame er 80 x 100 cm. Den brukes til å overføre transferprints til hestedekken i ett stykke.

Kolon reklame har en ambisjon om å omsette for fire millioner kroner i år, nå som de nye investeringene er på plass. Vi har stor kontaktflate, men kunne tenkt oss å samarbeide mer med lokale byråer som ikke selv har produksjonsmuligheter. Vi ønsker en fornuftig fordelingsnøkkel hvor begge parter skal sitte igjen med fortjeneste, da må det være edruelig prising, sjekket opp mot markedet forøvrig.

Skal det kun skjæres eller gjøres kiss-cut brukes Summa-kutteren som kun er til dette formål. Her deles noen ganger tusenvis av små etiketter for kommuner og bedrifter i nærheten.

Bilfolie blir produsert på huset, og ofte montert ute i butikkene til bilfirmaene, før bilen skal leveres til kunden. Nå har de også stor garasje med kjøreport så biler blir også foliert her på huset.

En bedrift i vekst trenger mer plass. I sommer flyttet Kolon reklame inn i nye, mer tilpassede lokaler. De ser allerede på muligheten for å utvide inn i nabolokalene.

– Vi har også vært ute og montert på båter og gravemaskiner. Fra oss kan våre samarbeidspartnere få en prøve samme dag eller dagen etter, slik at de kan jobbe raskt og effektivt med sine kunder. Pandemien har vist hva som kan skje med import og eksport. Vi har tro på kortreiste varer og tjenester i fremtiden, avslutter Frode Tangen.

Frode Tangen ser fram til at nettbutikken står ferdig, slik at det blir enklere og raskere å håndtere bestillinger som bedriften gjør seg klar til å ta seg av.

Siste nytt

Ny beskyttelsesfilm for frontruter: "Utrolig stort marked"

Hexis bestselgende lakkbeskyttelsesfilm Bodyfence kommer med en ny film for å beskytte frontruter.
fukt_9373

HP med nye lateks-maskiner

På ISA Sign Expo 2025  annonserte HP sine nye Latex 730- og HP Latex 830-printerserier, som er selskapets nyeste generasjon av vannbaserte HP Latex-storformat printløsninger.
hp-pixel-desktop

Fujifilm lanserer storformat single-pass løsning på FESPA

Fujifilm er tilbake på FESPA og viser frem sine nyeste løsninger for storformatprinting.
FUJ16_HS3000

Unike prosjekter er drivkraften for Colormaster

Produksjon av en gigantisk melkesjokolade for en TV-produksjon den ene dagen, fotoutskrifter til utstilling den neste og butikkmaterialer den tredje. Hos Oslotrykkeriet Colormaster er ingen dager like.
Colorado 1

Les videre

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong