En stor del blir igjen hos Skipnes

Intervju med Geir Hagen, direktør i Skipnes Kommunikasjon. Foto: Pressebilde

Skipnes Holding har solgt etikettdelen till Ettiketto. Men den tradisjonelle grafiske produksjonen, i Skipnes Kommunikasjon blir igjen hos de gamle eierne og det planlegges å vokse personalmessig med 25 prosent når Trondheimsfirmaet flytter inn i helt nybygde lokaler til sommeren.

Etikettdelen har alltid vært holdt i et eget selskap. Eneste fellesnevner har vært eierne og at Geir Hagen har vært direktør i begge selskapene. Han har imidlertid frigitt direktørstillingen i Skipnes Etikett i og med salget til Ettiketto.

Sign & Print har fulgt Skipnes i mange år og sett hvor stolte de er av begge selskapene. Så det første spørsmålet til Geir Hagen blir selvsagt hvorfor de nå velger å selge, etter å ha sagt nei til så mange interesserte opp gjennom årene.

– Det handlet om at dette er riktig tidspunkt. Det er så mye konsolidering i den europeiske etikettbransjen. Nederlandske og amerikanske selskaper er på offensiven og vi vet at de er på vei inn i Skandinavia.
Når alt konsolideres blir det vanskeligere å stå helt alene – spesielt siden råvarekostnadene er en så stor del av de samlede utgiftene, sammenlignet med tradisjonell trykking. Vi så en økende forskjell i innkjøpspriser for store og små selskaper.
– Så det var riktig tidspunkt å la andre få bygge videre på. Og det var viktig fra vår side at bedriften skulle bestå og få vokse her i Trondheim. Det ønsker Etiketto også – å ha Trondheim som plattform for ekspansjon i Norge. Målet er å produsere for 150 millioner kroner i Trondheim om et par år. Det hadde vi ikke klart om vi hadde forblitt eier, sier Geir Hagen, som sammen med Roald og Anita Skipnes er eier av selgeren, Skipnes Holding.

Tøffe år
Korona har betydd tøffe år for den delen som gjenstår, Skipnes Kommunikasjon. Mens etikettdelen gikk godt gjennom hele pandemien, tapte Skipnes Kommunikasjon 25 prosent av omsetningen i 2020 og 10 prosent i 2021, sammenlignet med 2019.
– Men 2018 og 2019 var gode år for oss, så vi har overlevd krisen med minimal støtte fra staten.
De tidligere gode resultatene gjør også at Skipnes Kommunikasjon nå satser stort. Alt utstyr, inkludert offsetpresse, vil være helt nytt når de flytter inn i deres nybygde hus på Heimdal til sommeren, ti kilometer fra Trondheim.

Konsepttegning av det nye bygget til Skipnes Kommunikasjon. Illustrasjon: Skipnes

Men det er ikke bare innen trykk og med ny limbinder fra Horizon de investerer. På originalsiden er planen også å utvide fra sju til 15 personer. Og den økningen skal gjøres organisk – ikke ved å kjøpe opp et annet selskap.
– Fire av de sju personene som i dag jobber i designavdelingen er under 30 år og universitetsutdannet i interaksjonsdesign. Kravene til design for print og nett øker hele tiden og jeg tror at mindre designbedrifter får det stadig vanskeligere å klare seg. Kravene til teknologi og kompetanser er så høye. Så planen er å utvide denne avdelingen til 15 personer innen to år.

Hvorfor offset?
Kanskje er investeringen i en ny – og dobbelt så stor – offsetpresse det mest overraskende i det nye bygget.
– Vi har sagt mange ganger at dette er siste offsetpressen vi kjøper. Men ser vi til de siste 20 årene, så har offset endret seg mer enn digital teknologi. Sistnevnte har nesten ikke utviklet seg mens offset har nærmet seg digitalt i inntagningstid. Og når trykkplatene vel er i maskinen så er det store volumer som kan produseres på kort tid.
– Vi har kjøpt en ny Ryobi 64 x 92 cm åttefargers presse fra Grafisk Kompani. Normalt skal vi kjøre 4+4 farger. Alt som på noe vis er spesialtrykk skal vi sette ut til andre. Vi har siden 2009 hatt en Ryobi for halvparten så store ark og den har gått som en klokke. Nå fordobler vi kapasiteten, avslutter Geir Hagen.

Tidlig i november 2021 hadde byggeprosessen kommet så langt. Foto: Skipnes

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.


Messe- og konferansevegger med Canons løsninger

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon Marked

I sin nyeste blogg forteller Canon om et besøk hos Marc Bric på Rud i Bærum for å sjekke om firmaet er fornøyde med sin nye Colorado 1630. De har brukt maskinen til produksjon av messe- og konferansevegger – da denne typen arrangementer nå er oppe og går igjen for fullt etter et par års pandemidvale.

Publisert av: