Blogg: Fem grunner til at storformat er motstandsdyktig mot markedsendringer

PUBLISERT: 31 januar 2022
OPPDATERT: 21 mars

Blogginnlegg av Sander Sondaal, Director, Commercial Print Sales, Graphic Communications Group Ricoh Europe 

Mens viktige trykk- og printing-markeder ble sterkt påvirket av pandemien, opplevde storformatsektoren mindre forstyrrelser og forventes å ha sterk vekst de neste fem årene.

Faktisk spår det globale konsulentselskapet Shingetsu Research en CAGR (Compound annual growth rate – Sammensatt årlig vekstrate) på 5,4 % fra 2021 til 2027 for det verdensomspennende markedet for storformatprintere. Den forventer at segmentet vil nå 11,4 milliarder dollar innen 2027 fra 8,8 milliarder dollar i 2020.

Drivkraften for dette er større bruk i reklame-, emballasje- og tekstilindustrien, samt ekspansjon til nye og fremvoksende markedssegmenter som kjøretøyfoliering, arkitektoniske layouter, boliginnredning og dekorapplikasjoner.

Dette ble gjenspeilet av en 2 % verdensomspennende økning i forsendelser av storformatprintere ifølge IDC. Den rapporterte at markedet gikk tilbake til nivåene før pandemien allerede i første kvartal i 2021.

Det er fem grunner til at storformat har vist seg å være så motstandsdyktig mot markedsendringene:

1 Kommunikasjon
Det var den første teknologien som bedrifter og institusjoner brukte da pandemien rammet. Den ble brukt til raskt å forklare og identifisere hvilke sikkerhetstiltak du bør ta, hvor du skal stå og til og med hvor du skal rense hendene. Det lot leverandører av utskriftstjenester som det italienske grafisk design og trykkerispesialisten Beepag til å utvikle et nytt produktspekter. Andre, som den skotske spesialisten på trykk- og skiltløsninger Appeal Media, produserte tusenvis av hånddesinfeksjonsstasjoner for skoler og kommuner for å hjelpe viktige tjenester til forbli åpen mens Cartesio Fullcard produserte beskyttelsesvisirer for italiensk helsepersonell.

2 Kvalitet
Rapporten fra Shingetsu Research slår fast at kvaliteten som leveres av storformatsystemer er avgjørende for at trykkerier som investerer i denne teknologien hjelper dem med å levere et bredere spekter av tjenester. Muligheten til å produsere bilder av høy kvalitet gjør at spesifikke detaljer kan vises i et engasjerende format. Denne tilnærmingen til a ta i bruk mulighetene er hjulpet av systemer som Ricoh Pro™ L5100e-serien av lateks-storformatskrivere med utvidet gamut som nøyaktig gjengir et bredt spekter av Pantone- og merkefarger takket være Ricohs hvite, oransje og grønne blekkfarger.

3 Fleksibilitet for mengde
Produksjonsserier på én til mange kan enkelt og kostnadseffektivt produseres på bredformatsystemer. Det er imidlertid verdt å merke seg at Keypoint Intelligence uttalte at selv om mange forskjellige produkter og kjørelengder er mulig, har topplinjens utvalg – bannere, skilt, vindusgrafikk, dekaler og plakater – ikke endret seg mye uavhengig av økonomiske forhold. Den fant at lønnsomheten forble sterk med de mest produserte, kortsiktige applikasjonene. De hadde i gjennomsnitt en bruttofortjeneste på over 50 %.

4 Substratenes allsidighet
Med en evne til å skrive ut på nesten hvilken som helst overflate, lar UV-teknologi leverandører av printtjenester tilby unike produkter og utvide virksomheten sin på forskjellige måter. Alt i ett Ricoh Pro™ TF6251 hybrid flatbed UV-skriver støtter utskriftsproduksjon på rullematet media, så vel som stive medier. Det gir den økte fleksibiliteten til to systemer i ett. Ved siden av substratallsidighet bidrar det også til å levere den femte grunnen til at bredformat er motstandsdyktig.

5 Bruksmangfold
Tradisjonelle applikasjoner er fortsatt kjernevirksomheten for bredformat som innendørs og utendørs skilting, innkjøpssted, kjøretøyfoliering, plakater, kunst, event- og gulvgrafikk, og dekor som tapeter. Men som tidligere nevnt kan teknologien brukes effektivt i andre markeder takket være dens allsidighet. Disse inkluderer kortsiktige jobber innen kommersielle, emballasje-, etikett- og industrisektorene, samt prøvetrykk og til og med trykt elektronikk og RFID-ledende produkter.

Styrken til digitaltrykk i stort format ligger i evnen til å muliggjøre kostnadseffektiv, rask behandling av bestillinger, samtidig som de tilbyr miljøvennlige løsninger med lavt strømforbruk, minimalt avfall og kun produserer det som trengs.

Kilde: Duomedia

Les videre

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

EFI lanserer nye storformatprintere

Hybrid-LED-skriveren EFI Pro 16h+ og flatbed-LED-skriveren EFI Pro 30f+ har flere funksjoner, bedre bildekvalitet og yter raskere og bedre enn tidligere generasjoner, ifølge produsenten.
ken-hanulec-efi

Addbrand gjør nok et oppkjøp

Med håp om at 1+1=3 kjøper Addbrand sin kollega EWJ i Danmark. Det vil også påvirke det norske markedet, sier Jesper Røgind, administrerende direktør i den danske Addbrand-avdelingen.
Addbrand_EWJ_01

Ricoh Norge tar markedsandeler med tonerpresse

Ifølge tall fra IDC Market Research styrker Ricoh Norge sin posisjon i markedet for produksjonsprintere for første halvår 2024, med nesten 50 prosent markedsandel i high-end-segmentet.
Ricoh kollage 2

Siste nytt

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

«Duster» gir deg Oslos historie – gate for gate

Det som ifølge Knut Meiner begynte som et "dusteprosjekt" under pandemien, har utviklet seg til å et av de mest spennende foto-, kunst- og byhistoriske prosjektene i Oslo. Nå er alle byens gater dokumentert med foto og tekst – hvor det hele kommer i ut i bokform.
GATADI-19

Epson lanserer ny etikettprinter

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

Fremtidens papirfremstilling henger på en dråpe vann

Ny forskning viser at vi kan øke antall ganger papir kan resirkuleres, noe som kan revolusjonere papirindustrien.
bjorn-sjostrandx