Grønt initiativ skal veilede kunder i materialvalg

PUBLISERT: 9 februar 2022
OPPDATERT: 21 mars
Antalis nye rangeringssystem vil hjelpe kundene til å gjøre bedre materialvalg for skilt- og utstillingsprodukter. Illustrasjon: Antalis

Antalis ruller ut et nytt globalt miljøinitiativ. Formålet er å bidra til en mer bærekraftig bransje og hjelpe kundene til å gjøre mer miljøvennlige materialvalg for visuell kommunikasjon. Den grafiske leverandøren rangerer nå produktene sine basert på kriterier som råvare og resirkulerbarhet og har som mål at 75 prosent av alle produktene i sortimentet skal ha oppnådd minst karakteren tre av fem stjerner innen 2030.

Det er på høy tid at råvarer og gjenvinning får mer fokus i skilt og utstilling. Det mener Antalis, som lanserer sitt såkalte Green Star System. Et rangeringssystem med mål om å hjelpe kunder med å ta bevisste beslutninger angående råvarer og resirkulering når de kjøper media til storformat. Vurderingen av materialproduktene er basert på strenge kriterier som sporbarhet, materialtype, resirkulerbarhet og miljøvennlighet.

Lars Wiklund. Foto: Pressebilde

– Vi ønsker å gå foran som et godt eksempel ved å tilby alternative løsninger med mer miljøvennlige materialer til et marked som i større grad etterspør nettopp dette. Derfor lanserer vi i Antalis et globalt initiativ for mer bærekraftig visuell kommunikasjon, sier Lars Wiklund, produktsjef for Antalis forretningsområde Visuell kommunikasjon.

Karaktersystem basert på kriterier
Ifølge Antalis analyserer systemet de definerte beregningene innenfor to nøkkelfaktorer: råvarer og slutten av livssyklusen. For eksempel får ulike plastprodukter lave karakterer, spesielt de med fossil nyprodusert plast. En bedre rangering gis til fornybare materialer og enda høyere karakterer gis til produkter produsert av resirkulerte materialer. På slutten av produktets livssyklus blir også gjenvinningspotensialet sett på og beregnet. Materialene blir deretter rangert i sin helhet med en vurdering fra én til fem stjerner.

Håper på bransjestandard
Antalis skriver på sitt nettsted at de håper å kunne utvide rangeringssystemet ytterligere partnere og leverandører og at det til og med vil bli en industristandard.

– Gjennom Green Star System kan vi alle gjøre endringer i medievalget, for eksempel å ikke bruke et utendørsprodukt med svært lang levetid laget av plast, som ikke kan gjenvinnes, til en 14 dagers innendørskampanje. Dette er en posisjon som flere av våre sluttforbrukere kan vurdere. Vi må også senke noen av dagens krav til viss funksjonalitet for i stedet å bruke medier som er mye lettere å resirkulere, selv om jeg ikke kan se at vi skal foliere kjøretøy med selvklebende papir i nærmeste fremtid, sier Lars Wiklund og legger til:

– Men der det er mulig kan vi ta smartere valg for både funksjon og miljø.

Oppsatt mål for 2030
Innen 2030 er Antalis sitt mål at 75 prosent av produktene de tilbyr skal ha oppnådd minst tre av fem stjerner.

Antalis har fra før av sin digitale plattform Antrak for å spore produkter gjennom hele forsyningskjeden. Gjennom dette verktøyet kan de samle inn, sentralisere og analysere data – inkludert overholdelse av standarder, sporbarhet og CSR-forpliktelser.

Siste nytt

Mange inntrykk på Fespa for NGL-stipendiater

En uke før årets Fespa delte Norsk Grafisk Leverandørforening (NGL) ut et reisestipend til to studenter som studerer grafisk design ved Høyskolen Kristiania. Sign&Print møtte dem på messen for å høre hva de så og hvilken kunnskap de tar med seg hjem.
Stipendium 2

Plockmatic satser innen etikett og emballasje

For ti år siden leverte Plockmatic stort sett bare stift- og falsemaskiner for arktrykk. Siden den gang har de gjort seg bredere gjennom oppkjøp, og på årets Fespa var fokuset på noe helt annet: etiketter og emballasje.
Plockmatic

Lakkeffekter uten lakk i Agfas nye planskriver

Agfas nye Onset Panthera FB3216 flatbedskriver er bygget for høye volumer og eksepsjonell hastighet. I tillegg kan maskinen levere lakkeffekter uten lakk.
agfa-DSC0097

Her blir produkt beslaglagt under Fespa etter mistenkt kriminalitet

Uventet drama oppsto på Fespa i Berlin etter at Vivid Laminating Technologies' juridiske team utstedte et påbud med produksjonsstopp mot en kinesisk utstiller, melder Printweek. Dette resulterte i at ett produkt ble konfiskert fra utstillingen.
fespa-kriminalitet

Les videre

Lakkeffekter uten lakk i Agfas nye planskriver

Agfas nye Onset Panthera FB3216 flatbedskriver er bygget for høye volumer og eksepsjonell hastighet. I tillegg kan maskinen levere lakkeffekter uten lakk.
agfa-DSC0097

Strukturprint med unik teknologi

Med den såkalte Dimense-teknologien er det mulig å printe tapeter og annet interiør med effektfulle mønstre og strukturer. På Fespa viste Roland den nyeste rullprinteren med denne teknologien.
Dimense 1

Fujifilm: "Det er veldig sjeldent at en ny blekkteknologi lanseres"

Fujifilm har utviklet en helt ny blekkteknologi. Aquafuze kombinerer UV LED og vannbasert utskrift. Teknologien debuterer i den nye storformatskriveren Acuity Triton, utviklet i samarbeid med Mutoh.
fujifilm0061

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David