IGM lanserer fagdager for design- og mediefagbransjen

PUBLISERT: 25 februar 2022
OPPDATERT: 25 februar
Pressebilde

For første gang arrangeres Visibel fagdagene. Målet er å gi innsikt og kunnskap for de som er utdannet innen eller jobber med design- og mediefag.

– Designbransjen har alltid vært en næring med mye endring. Kommunikasjonsmetoder følger publikum og mediekanaler – og endringer i disse betyr endringer i kompetansekravene til kommunikatøren. De seneste årene har ikke bare sosiale plattformer endret vår måte å kommunisere på, også høy strømmefart uansett hvor vi er, har satt sitt preg på innholdet medieflatene fylles med.

Må beherske design for alle plattformer
Der man tidligere tilpasset et design til forskjellige formater, ser vi nå at det å beherske grafisk design for trykksaker, animasjon for sosiale medier og filmproduksjon for nettsider gjerne forventes fra én og samme utøver. Derfor har vi laget fagdager for å gjøre verden litt enklere for alle som elsker å jobbe med design. Målet er å kurse og opplyse om hva som er nytt og hva du trenger å kunne for å fortsette å være en het potet, sier Eline Garmaker, markedssjef i IGM.

Visibel arrangeres av IGM, i samarbeid med Grafill og Fellesforbundet. Fagdagene går over to hele dager og er fylt med foredrag og inspirasjon fra blant andre Liebe Fonts fra Tyskland, Pantone & ColourHouse, Grafills advokat og Fellesforbundet. Deltakerne vil lære mer om både åndsverkloven, design for digitale og store flater – samt få et dypdykk i trendene som er på vei og om rettigheter i arbeidslivet. Til fagdagene kommer det også bransjeledere og rekrutterere til en prat om forventninger, dette kan bli en spennende paneldebatt der publikum er velkomne til å bidra med spørsmål.

Grafill viser også frem vinnerbøkene i Årets vakreste Bøker 2021 under fagdagene.

Fellesforbundet har støttet fagdagene økonomisk så Visibel skal være tilgjengelig for alle, prisen er 850 kr for begge dager.

Visibel vil foregå på Youngs på Youngstorget i Oslo 16. og 17. mars 2022, det vil også være mulig å delta digitalt.

For mer informasjon, se VisibelDagene.no

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Canon-sjefen: «Inkjet er den rette veien å gå»

Canon har stilt ut på flere messer under mottoet "The power to move". For Canons Jennifer Kolloczek handler den bevegelsen om økt fokus på arkmatet inkjet ved høye hastigheter.
Canon Jennifer Matteus

HID 2025: Innovasjoner i etterbehandlingsleddet

Ettersom trykkpresser produserer raskere og raskere, stilles det også høyere krav til effektiv etterbehandling. Vi har sett nærmere på noen utstillere som spesialiserer seg på akkurat dette området.
Kollage-efterbeh-768x512