Mimaki utvider sin produktportefølje med maskinnyheter for skiltmakere og produsenter av visuell kommunikasjon. Under et pressearrangement i forbindelse med selskapets virtuelle innovasjonsdager ble det gitt en smakebit på toppmodeller i den nye 330-serien.
I april i år slippes femte generasjons storformatskrivere på markedet. Dette ble annonsert av den japanske produsenten Mimaki på et pressearrangement. Kundene har allerede kunnet velge mellom inngangsmodellen «100-serien» og standardmodellen «300-serien». Mimaki introduserer nå toppmodeller i JV330- og CJV330-printerseriene som kommer med inkludert kutting. Med utskriftsbredder opp til 160 centimeter og UV-herdet herding bør det rime på kunder som ser behov for høyere produktivitet og bildekvalitet i mellom- og høyvolumssegmentet. Som tidligere i maskinserien vil de også være tilgjengelig i en mindre modell – 130 centimeter bred.
Produktivitet og nye funksjoner
Mark Sollman, Mimakis produktsjef for EMEA-regionen, forklarer at det første tallet, 3 i 330-serien, står for høy kvalitet, stabilitet og innovasjon. Mimaki har hatt flere maskinarvinger siden de introduserte sin første eco solvent inkjetprinter JV3. Det var for tjue år siden. Sist, i 2019 var den siste utgivelsen, JV300 plus. En lansering som ble gjort etter suksessen med JV300-maskinene, sier han. Nye toppmodeller legges nå til porteføljen.
– Vi er veldig stolte over å kunne introdusere 330-serien. Og hvorfor? Vel, på grunn av responsen fra markedet. Vi tilbyr maskiner med unike funksjoner samtidig som vi møter kravene til høy kvalitet og produktivitet. Vi har laget maskinene i et helt nytt design og så raske som mulig når det kommer til hastigheter.
Opptil åtte farger
I standardmodus med CMYK-farger er utskriftshastigheten 21 kvadratmeter i timen. Når åtte farger (C, M, Y, K, Lc, Lm, Lk, Or) skrives ut, når hastigheten 13,2 kvadratmeter i timen, ifølge Mimaki. 330-serien er utstyrt med Mimaki Weaving Dot Technology (MWDT) som justerer plasseringen av blekkdråper (ned til 3 pikoliter) avhengig av hva som skal trykkes.
Skjærer alle sider
For å gi brukeren økt produktivitet har Mimaki lagt til nye funksjoner i 330-serien. Delvis klassisk integrert inline-kutting, men CJV-maskinen har også en X/Y-kutter som automatisk skjærer alle sider av mediet i maskinen etter utskrift for å få ferdige produkter. Dette gjøres uten at materialet først må flyttes. I følge produsenten vil dette fremskynde etterbehandlingen betydelig og også ta mindre plass i et produksjonsanlegg sammenlignet med å måtte stå og kutte manuelt på en avsatt plass.
Simon Nyman, forretningsområdeleder for print business-delen hos forhandleren Signcom, forteller at 330-maskinen får premiere i deres utstilling på grafikkmessen Sign & Print Scandinavia 5.–7. april. Dette er første gang rulleskriveren demonstreres for det europeiske publikum.
– Dette er veldig spennende. Dette er første gang den vises i Europa. Det er ingen andre på markedet i dag som inkluderer en X/Y-kutter, sier han og legger til at det er en «game changer» for bransjen.
Den andre nyheten er et nytt rullesystem. Med en nyutviklet «Media Changer» kan den romme opptil tre mediavalser. Disse skal være enkle og raske å bytte ut ved å vri på et håndtak.
Mimaki har også tenkt nytt om enheten som er ansvarlig for blekktilførselen i maskinen. Dels sørger den for omrøring av blekk i to-liters beholdere uten at disse må fjernes fra enheten. Dels er drivmotoren nå montert på både høyre og venstre side av mediavalsen for å gi en mer pålitelig innmating av media.
Leser strekkode og kutter
Uansett hvilken rull-til-rull-skriver du er interessert i, tilbyr Mimaki alltid muligheten integrert skjæring (Print & cut) hvis brukeren ønsker det. De siste årene har Mimaki jobbet med å legge til funksjoner til maskinene sine for å effektivisere produksjonen ytterligere. Som før bruker de nye rulleprinterne Mimakis proprietære ID Cut-funksjon. En teknologi basert på strekkodelesing. ID-strekkoder er inkludert i Mimakis RasterLink6 Plus RIP, hvor layouten for utskrifts- og skjærejobbene ferdigstilles. Fordi skjæremerkesensoren leser hver unike strekkode, utføres kuttingen automatisk.
De nye modellene i 330-serien er kompatible med «Mimaki Remote Access (MRA)». Den lar brukeren fjernstyre maskinen sin og sjekke driftsstatusen fra en smarttelefon eller datamaskin koblet til et LAN-nettverk.
Et kjennetegn på Mimaki har alltid vært skjæreplottere, noe selskapet også begynte med før de begynte å lage inkjetmaskiner. I april slippes også en ny serie med skjæreplottere i tre størrelser. Den nye CG-AR-serien har også automatisk kutting og strekkodelesing, men kan også kutte stive medier.
Litt senere i juni slipper Mimaki også en nyhet for tekstilmarkedet og moteindustrien. Dette er en inngangsmodell med en utskriftsbredde på 1,6 meter i form av sublimeringsskriveren TS-330. For å øke produksjonen ytterligere kan den utstyres med en 10 liters blekktank og en mateenhet.
Utnytter teknologier og innovasjoner
Arjen Evertse, daglig leder for salg i EMEA-området, understreket under pressearrangementet at Mimaki alltid jobber for å utnytte sine kjerneteknologier og innovasjoner – for alle segmenter de opererer i.
Han ga tre vesentlige eksempler på selskapets produktutvikling og hvordan disse har banet vei for nye produkter; Mimakis første eco-solvent inkjetprinter, “JV3-130S / 160” som kom ut i 2002 og at Mimaki var den første som kom inn på markedet med en UV-skriver som kunne skrive ut i hvitt. 3D-printing er et annet forretningsområde for Mimaki hvor de var de første til å tilby en printer som kunne skrive ut i fullfarge med over ti millioner farger.
– Det viser at vi prøver å ha en løftestangseffekt – å utnytte produktene våre og utnytte teknologiene våre mellom våre ulike segmenter. Dette gjør vi ved å bruke eksisterende teknologier og innovasjoner fra et produktområde til et annet. Et eksempel er vårt produktområde innen 3D-printing, som i utgangspunktet er basert på vår printteknologi innen UV-printing. Men det handler også om å gjøre teknologi tilgjengelig for et bredere klientell. Vi reserverer ikke en teknologi for et bestemt segment.