Materialer og maskiner med miljøfokus

PUBLISERT: 17 mars 2022
OPPDATERT: 17 mars
Simon Nyman foran den nye planskriveren JFX-600 da selskapet stilte ut på Fespa i oktober forleden år.

Når Signcom inntar Sign & Print-messen, kan den besøkende regne med mye maskinvare i utstillingen. Og denne gangen tar Mimaki hovedrollen når en ny UV-planskriver og en verdensnyhet innen rulleprint avdukes. Men det er printmediene og miljøet som man i hovedsak vil snakke om: – Vi vil presse hardere på for å vise materialene våre, sier Simon Nyman, forretningsområdesjef i Signcom.

Medie- og maskinleverandøren Signcom møter messepublikummet hos Sign & Print Scandinavia med å presisere at de ikke bare har maskinløsninger for print, merking, gravering og fresing. De har også et stort utvalg av materialer. –Vi er en komplett grafisk leverandør, sier Simon Nyman, Business area manager for forretningsdelen print. – Alle vet at Signcom selger maskiner, men ikke alle vet at Signcom også selger materialer, så vi vil vise tydeligere hva man gjør med maskinene, fremfor alt hvilke resultater du får ut av maskinene i kombinasjon med våre materialer.

Simon Nyman forteller at de vil vise sortimentet sitt med folier, tekstiler og solbeskyttelsesfilmer. PVC-frie alternativer og miljøvennlige materialer vil stå i høysetet.

Foretaket kommer til å snakke mye om media på messen, blant annet om bilfolier.

På printsiden er målsetningen å kunne vise den nye planskriveren JFX-600 fra Mimaki. En videreutvikling av JFX-200-maskinen med økt hastighet og produktivitet. Det blir nok mye diskusjoner rundt maskinen på messestanden, ifølge Simon Nyman. – Det er en veldig interessant maskin fra vårt perspektiv. Vi når en annen målgruppe. JFX-200 var en suksess i flatbed-segmentet, hovedsakelig fordi den var så fantastisk rimelig. Da vi viste den på den siste Sign & Print-messen trodde besøkende at det var en maskin i millionklassen, men så kostet den 600 000 kroner.

For større produksjoner
Med den større og raskere maskinnyheten fra Mimaki kan Signcom fylle et tomrom og konkurrere med andre maskinprodusenter i det høyere produksjonssegmentet.
– Det er her JFX-600-skriveren kommer inn med nøyaktig samme bord som 200, men med en helt ny printvogn som skriver ut 5-6 ganger raskere. Du beholder alle fordelene, kvaliteten og kunnskapen som er i 200-maskinen, men du går fra tre skrivehoder til 16 skrivehoder. Vi går fra en makshastighet på 35 til 200 kvadratmeter i timen.

Planskriveren trykker i fire farger med tillegg som hvit, lakk og primer, trykk som kan leveres direkte til kunde. – Den kan også konfigureres med dobbel CMYK for å oppnå full fart. Man kan velge selv og gjøre noen forskjellige andre valg også.

Rulleprinteren CJV330 med integrert X/Y-kutting får europeisk messepremiere på Sign&Print Scandinavia.

Nye toppmodeller
Simon Nyman lover også at en stor nyhet innen rulleprint vil bli presentert på messen. Det er en Mimaki-maskin fra produsentens nylig introduserte flaggskip i 330-serien. Eko solvent-skriverne har betegnelsene JV330 og CJV330 og kommer med flere nye funksjoner, blant annet har CJV-maskinen en X/Y-kutter som automatisk kutter alle sider av mediet etter utskrift for å få ferdige produkter.
– Dette er veldig spennende. Dette er første gang den vises i Europa. Det er ingen andre på markedet i dag som inkluderer en X/Y-kutter, sier han og legger til at det er en game changer for bransjen.

Fra Epson tilbyr Signcom produsentens bestselgende solvent-skriver Surecolor 80600, som er ganske ny i Signcoms sortiment.

Epsons storformatprinter med harpiksblekk. Foto: Pressebilde

Det blir også en demonstrasjon av SC-R5000, storformatskriveren med harpiksblekk.
– Det er miljøvennlig med vannbasert blekk, Et blekk som oppfyller miljømerket Svanens direktiv. Det er en veldig spennende maskin som tar opp kampen med lateks. Den har fått gode anmeldelser fra kunder som allerede har begynt å bruke den.
Andre skrivere som skal skape dialog rundt på messen er de fire printermodellene i Mimakis UJF-serie som ble sluppet i fjor. Dette er maskiner som retter seg mye til profil- og reklameprodukter; navneskilt, personlig tilpassede mobiltelefondeksler og annen merking av produkter.
– De kan brukes i enormt mange ulike typer bransjer, sier han og legger til at serien er en ny generasjon med oppdateringer som kan integreres med Industri 4.0 og Internet of things.

Utstyr for etterbehandling
Forhandleren vil også fortelle deg om sin nye italienske leverandør Flexa, en produsent av etterbehandlingsutstyr, lamineringsmaskiner og kalandreringsmaskiner. Fra Signcoms sortiment er produsentens XY-kutter Miura Plus med på messen.
– Hvis du trykker mange plakater, bannere og roll ups som så skal klippes i forskjellige rette linjer, har vi en XY-trimmer fra Flexa som kan arke en 50 meters rull på fem minutter. Renskåret og klar. En såkalt veldig hyggelig hjelper i produksjonen i stedet for å stå og jobbe manuelt med linjal og kniv.
Det vises også lasergravering fra Epilog og Lotus samt tradisjonell gravering fra Roland DG og skjærebord fra Aristo, som for eksempel kan brukes til å behandle medieplater eller tekstiler.

Epilog Fusion lasergraveringsmaskin. Foto: Pressebilde

Miljøvennlige i alle ledd
Simon Nyman oppsummerer Signcoms tilbud på messen:
– Målet vårt er å kunne vise en flyt der man ser at flere maskiner sammen kan gjøre hverdagen enklere.

Hva har dere fokus på i virksomhetsåret 2022?
– I bunn og grunn er det å stadig bli mer miljøbevisst i alle ledd. Vårt andre fokus er at selskapet skal vokse organisk. Og det handler mye om å vokse med materialer. Der skal vi øke, sier han og presiserer miljøbiten:
– Vi prøver å kommunisere at produktene vi selger skal være miljøriktige. Dette gjelder også aspektet at vi velger å samarbeide med maskinleverandører som har strenge krav, for eksempel innen print og blekk, hvor vi har både solvent- og harpiksblekk som oppfyller Svanens høye krav. Og når vi snakker om UV, er det energieffektive LED-maskiner. Så handler det om våre transporter som er hundre prosent CO2-kompenserte. Alle våre leverandører jobber også veldig papirbasert for å komme så mye unna plast i emballasjene som mulig. Og på materialsiden kommer flere og flere PVC-frie alternativer.

Sign & Print Scandinavia, 5–7 april, arrangeres på Kistamässan i Stockholm. Besøkende melder seg gratis på messen på messens nettsted.

Les videre

100 Revoria Press PC1120 installert i Europa

Fujifilm har nå gjort den hundrede installasjonen av flaggskipet Revoria Press PC1120-modellen i Europa. Tonerpressen har vunnet flere priser opp gjennom årene.
Gibon7-768x512-1

Konica Minolta lanserer ny B2-inkjet printer

Med sine 2400 m2 har Konica Minolta den syvende største standen på den grafiske messen Drupa. 150 personer vil stå for å ta imot de mange gjestene.
drupa24_konica

Summa automatiserer arbeidsflyten for inline skjæring

Summa viste blant annet inline-løsninger med matere til sine digitale skjærebord og tekstillaserkuttere under Fespa.
bob-summa

Gnistrende presisjon med iEchos nye laserstans

IEcho hadde med seg en rekke skjæremaskiner til Fespa. Den som kanskje fanget de besøkendes interesse mest var laserskjæremaskinen LCT350, som i gnistrende fei skar ut etiketter.
laserstans2

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik