Premiereviste etterbehandler

PUBLISERT: 7 april 2022
OPPDATERT: 7 april
To personer som er ekstra glade for at alt fungerer så bra er Plockmatics administrerende direktør Jan Marstorp og selskapets eier Salvatore Grimaldi. De var glade for å stå foran etterbehandleren på Konica Minoltas stand, for et bilde med Lucas Barthelson. Foto: Peter Ollén

Plockmatic har utviklet en helt ny etterbehandler, som kan håndtere opptil 660 x 320 millimeter – altså både stående og liggende A4, eller kombinert som en coffee table-bok. Den ble lansert på Sign & Print-messen, koblet til en Konica Minolta Accurio Press C14000.

– I en operasjon sideskjæres hvert ark, som deretter rilles og samles opp. Opptil 50 ark kan lage et 200-siders produkt på denne måten. Det hele får en firkantrygg før det helt ferdige produktet forlater maskinen, sier Lucas Barthelson fra Plockmatic.

– Maskinen skal ikke være med hjem igjen, sier Mats Pettersson fra Konica Minolta. – På messen har vi gjort et salg og den går direkte til en kunde i Stockholm-området når vi stenger torsdag ettermiddag.

Mats Pettersson fra Konica Minolta. Foto: Peter Ollén

Mats Pettersson er hemmelighetsfull om hvem, men en annen kjøper som gjerne forteller at han allerede har kjøpt og montert en lignende konstellasjon er Magnus Elvin ved Elvins Grafiska i Helsingborg.

– Vi var først i verden med Plockmatic online knyttet til Konica Minolta. Og det fungerer utmerket. Du må gjerne komme og besøke oss, men ikke nå, for vi har mye å gjøre i maskinen, sier han.

Les videre

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Taktile bilder på utstilling i Oslo

Norges Blindeforbund og Canon står bak en unik fotoutstilling på Deichmann Bjørvika i Oslo fra 27.-30. juni.
world-unseen

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324