Signcom satset stort – og vant

PUBLISERT: 7 april 2022
OPPDATERT: 7 april
Robert Nyblom og Simon Nyman er godt fornøyd med årets messe. Blant annet hadde den nye Epson SureColor R5000 premierevisning. Foto: Anja Degerholm

Robert Nyblom, administrerende direktør i Signcom, innrømmer uten å nøle at han var i tvil før årets Sign & Print Scandinavia, ikke minst etter at noen utstillere falt fra.
– Vi valgte å satse med en dobbelt så stor stand i stedet, og med fasit i hånden var det en riktig avgjørelse, sier han.

I løpet av de to første dagene av messen (da vi snakket med dem) hadde selskapet solgt for rundt to millioner kroner, bare på maskinvaresiden, ifølge Robert Nyblom.

– De som legger inn en bestilling har ofte bestemt seg fra før, så vi tror at det også kommer en haug med bestillinger i etterkant av messen. Det er kjempegøy å møte bransjen igjen og vise hvilke nyheter som har kommet i løpet av disse to årene.

Signcom har ikke mindre enn fem utstillingsplasser på årets messe. Mimaki har eget hjørne ved inngangen til utstillingshallen med JV330-160 utstilt.

To år med nyheter
De fleste maskinene som Signcom viste på messen har aldri vært utstilt før, det er nesten utelukkende nyheter. Og så det ser ut til å ha tiltrukket besøkende til å investere.

– Vi ønsker å vise hvordan en hel arbeidsflyt kan se ut og har bygget standene ut ifra det. Det kuleste i dag var da en kunde kom for å kjøpe en liten UV-planskriver og dro med en forespørsel om tilbud på en lasermaskin, sier Simon Nyman, forretningsområdeleder for hardware.

På andre siden av midtgangen ved inngangen vises ulike prosessløsninger fra blant annet Epilog og Aristo. Teknisk selger Nazif Senol har hatt travle dager under messen.

«Kvalitet på samtalene»
De to første dagene har vært hektiske for Signcom-gjengen, det har knapt vært tid til matpause. Noen ganger har de til og med vært underbemannet. Men kvantitet er ikke alt.

– Det har fremfor alt vært kvalitet i samtalene vi har hatt med besøkende. Det merkes at det er etterslep av investeringer etter pandemien og vi har fått mange genuine henvendelser basert på et behov som kunden har, sier Robert Nyblom.

Mattias Söderberg, som nylig startet i selskapet og er ansvarlig for blant annet innkjøp av forbruksvarer og som key account manager for enkelte kunder, deler den positive opplevelsen.

– Jeg tror ikke jeg har snakket med en eneste person som ikke har vært en potensiell kunde, sier han.

– Jeg har nesten vært redd for å gå glipp av en kunde, fordi jeg har hatt det så travelt, sier kollega Nazif Senol som er teknisk selger for maskiner knyttet til gravering, fresing, skjæring og laser.

Langs den ene langsiden av messehallen har Signcom satt opp en lounge for å kunne ha møter med kunder og leverandører i fred og ro, dekorert med materialer fra egen produktportefølje.

Det hele er unikt
Robert Nyblom mener at helhetskonseptet med alt fra maskiner til forbruksvarer og tilbehør gjør Signcoms styrke. Materialsalg står for eksempel for halvparten av salget.

– Historisk har vi gjort den feilen å kun stille ut maskiner på messer. Det unike med Signcom er at vi har helheten, det har ikke konkurrentene våre. Det er vår eksistensberettigelse.

Bilfoliering i entréen med materialer fra blant annet Orafol.
Tilbehørsveggen med verktøy fra Yellotools har tiltrukket seg mange nysgjerrige messebesøkende.

 

Les videre

HID 2025: Innovasjoner i etterbehandlingsleddet

Ettersom trykkpresser produserer raskere og raskere, stilles det også høyere krav til effektiv etterbehandling. Vi har sett nærmere på noen utstillere som spesialiserer seg på akkurat dette området.
Kollage-efterbeh-768x512

HID 2025: Verdenspremiere av inlineløsning for Canon iX

Under Hunkeler Innovation Days viste Horizon og Canon et samarbeid for første gang angående en integrert løsning, med Horizons brosjyrelinje for Canons arkmatede høyhastighetspresse varioPRINT iX3200.
Horizon-Jack-Naresh-1024x683

HID 2025: Digitaltrykket vil ta mer av offset-kaka

Annethvert år inviterer Hunkeler til en firedagers messe i Sveits for å vise frem innovative løsninger på trykk langs hele kjeden, fra prepress til trykking og etterbehandling. Årets messe viste frem flere teknologiske fremskritt innen digitaltrykk som kan fremskynde overgangen fra offset.
Fujifilm-3-1024x683

Alt for messen på en stand

Messeprodukter het tidligere Smarttelt og skiftet navn etter å ha utvidet sortimentet med produkter for messestand. På Sign, Print & Promotion viser de litt av hva de kan tilby.
Messeprod 3

Siste nytt

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek