
Robert Nyblom, administrerende direktør i Signcom, innrømmer uten å nøle at han var i tvil før årets Sign & Print Scandinavia, ikke minst etter at noen utstillere falt fra.
– Vi valgte å satse med en dobbelt så stor stand i stedet, og med fasit i hånden var det en riktig avgjørelse, sier han.
I løpet av de to første dagene av messen (da vi snakket med dem) hadde selskapet solgt for rundt to millioner kroner, bare på maskinvaresiden, ifølge Robert Nyblom.
– De som legger inn en bestilling har ofte bestemt seg fra før, så vi tror at det også kommer en haug med bestillinger i etterkant av messen. Det er kjempegøy å møte bransjen igjen og vise hvilke nyheter som har kommet i løpet av disse to årene.

To år med nyheter
De fleste maskinene som Signcom viste på messen har aldri vært utstilt før, det er nesten utelukkende nyheter. Og så det ser ut til å ha tiltrukket besøkende til å investere.
– Vi ønsker å vise hvordan en hel arbeidsflyt kan se ut og har bygget standene ut ifra det. Det kuleste i dag var da en kunde kom for å kjøpe en liten UV-planskriver og dro med en forespørsel om tilbud på en lasermaskin, sier Simon Nyman, forretningsområdeleder for hardware.

«Kvalitet på samtalene»
De to første dagene har vært hektiske for Signcom-gjengen, det har knapt vært tid til matpause. Noen ganger har de til og med vært underbemannet. Men kvantitet er ikke alt.
– Det har fremfor alt vært kvalitet i samtalene vi har hatt med besøkende. Det merkes at det er etterslep av investeringer etter pandemien og vi har fått mange genuine henvendelser basert på et behov som kunden har, sier Robert Nyblom.
Mattias Söderberg, som nylig startet i selskapet og er ansvarlig for blant annet innkjøp av forbruksvarer og som key account manager for enkelte kunder, deler den positive opplevelsen.
– Jeg tror ikke jeg har snakket med en eneste person som ikke har vært en potensiell kunde, sier han.
– Jeg har nesten vært redd for å gå glipp av en kunde, fordi jeg har hatt det så travelt, sier kollega Nazif Senol som er teknisk selger for maskiner knyttet til gravering, fresing, skjæring og laser.

Det hele er unikt
Robert Nyblom mener at helhetskonseptet med alt fra maskiner til forbruksvarer og tilbehør gjør Signcoms styrke. Materialsalg står for eksempel for halvparten av salget.
– Historisk har vi gjort den feilen å kun stille ut maskiner på messer. Det unike med Signcom er at vi har helheten, det har ikke konkurrentene våre. Det er vår eksistensberettigelse.

