Miljøfyrtårn i brannstasjonen

På to år har Profil Grafisk økt omsetningen til nesten 33 millioner. Skilt, displayer og profilartikler står for veksten.

I en gammel brannstasjon i Østre Toten kommune ligger Profil Grafisk, et av Norges raskest voksende trykkerier. Og til tross for at man har økt omsetningen med over 60 prosent de siste to årene, så ser firmaet mot fortsatt vekst i løpet av det kommende året.

Bedriften ble etablert allerede i 1996 men den nåværende satsingen startet i forbindelse med et generasjonsskifte i 2019. Lite visste de at mindre enn et år senere skulle de befinne seg i bransjens største krise siden krigen. Men også det lyktes det dem å snu til en fordel.

– Fra min forrige jobb hadde jeg god kontakt med Profil Grafisk og jeg hadde vært kunde der i flere år. Jeg visste at de jobbet tett med kundene og lagde alt fra lysskilt til profilklær og trykksaker. Det passet meg fint sier Kristian Hamar, daglig leder av Profil Grafisk.

Kristian Hamar har vært daglig leder i Profil Grafisk siden 2019. Før det var han kunde i selskapet i mange år. Foto: Pressebilde.

– Styrken til Profil Grafisk er at vi er en totalleverandør. I min forrige jobb hadde vi fire leverandører på en liten mengde varer. Tid er penger og jeg mener man heller må søke et dyptgående samarbeid med en leverandør om store deler av det man trenger. På sikt er det vinn-vinn for begge parter.

For Kristian Hamar er det vesentlig at Profil Grafisk ikke bare produserer, men også hjelper kundene kreativt. I tett dialog med kundene som også omfatter reklamebyråer sørger hans fire grafiske designere og fire prosjektledere for å rådgi kundene til de riktige løsningen hver gang.

Dette er noe av forklaringen på at Profil Grafisk har kunnet vokse, til tross for pandemien og til tross for at mange kunder har vært helt stille i et par år.

– Da pandemien kom bestemte vi oss for å kjøpe opp all akrylen vi kunne få tak i. Vi investerte nærmere en million i det. Dette var noe som vakte oppmerksomhet hos NRK, som lagde en reportasje fra oss i beste sendetid.

I 2019 omsatte Profil Grafisk for 20 millioner kroner. Året etter var salget på 24 millioner, hvorav fire millioner bestod av pandemiprodukter. I 2021 kom det virkelige løftet, da omsetningen økte til nærmere 33 millioner kroner. Da hadde pandemiproduksjonen gått betydelig ned og utgjorde bare 100 000 kroner.

– Og vi utnytter bare 30 prosent av kapasiteten i maskinparken vår, så det gir oss en god mulighet til å fortsette å vokse, forteller Kristian Hamar.

I 2021 ble Norges første SwissQprint Nyala 4 UV LED planprinter med rull-til-rull installert i Kolbu, og med den har det kommet mye ny kapasitet. – Med Nyala 4 har vi en kraftig og fremtidsrettet plattform som gjør at vi kan si ja til så å si alle typer oppdrag og levere med markedsledende utskriftskvalitet. Etter hvert kan vi også velge å oppgradere vår Nyala 4 med enda en rad med skrivehoder, noe som vil bety at vi dobler kapasiteten til den eksisterende maskinen og slipper å investere i en dyr maskin som vi ikke ville fått plass til i dagens lokaler. Med Nyala4 er vi i Profil Grafisk meget godt posisjonert for videre vekst og nye muligheter i fremtiden.

Ingvild Hamar ser at alt er i orden i den siste investeringen, en Swissqprint Nyala 4 flatbed-skriver med en bredde på 3,2 meter på bordet.

Nettopp nye muligheter er viktige for Kristian, som er godt i gang med å bearbeide industribedrifter og stadig finner nye bruksområder for den nye printeren, også på områder som man i utgangspunktet ikke tenker på som trykksaker, som for eksempel print på industrielle komponenter.

Profil Grafisk har aldri hatt noen selgere, så det er ikke her du finner forklaringen på den raske veksten. Selv sier de at det er folkene og investeringene som utgjør forskjellen. – Vi har riktige mennesker i alle posisjoner og har kjøpt riktig utstyr til rett tid og klarte å vokse gjennom det. Nå har de imidlertid nådd taket, bokstavelig talt, for hva som kan gjøres i den gamle brannstasjonen.

– Da Swissqprints Nyala 4 ble valgt, var det for eksempel ikke bare fordi den var en testvinner og har den høye trykkvaliteten. Det var også fordi den gikk inn gjennom porten og fikk plass i lokalene, sier Petter Langkaas fra Bizdoc og NIZE equipment ApS, som solgte maskinen til dem. Nyala 4 har et tillegg slik at den kan skrive på både medieplater og rull.

Thomas Bjerke legger opp moduler for trykking hos Profil Grafisk i Kolbu. Selskapet har fotografer, designere, produksjonsmedarbeidere og montører. Man hjelper kunden hele veien.

Kristian Hamar utfyller:

– Om et par år er vi i helt andre lokaler, for å fortsette å vokse må vi ha nye lokaler. Men først må vi finne en tomt, prosjektere og bygge.

Dette kan være lurt fordi en stor del av det Profil Grafisk driver med tar mye plass. Selskapet har engasjert seg mye med eiendomsutviklere og entreprenører og spesialisert seg på skilt. Du har også egne montører og går gjerne inn på et tidlig tidspunkt og utvikler et skiltprogram som deretter gjennomføres hele veien frem til skiltene er montert på plass i det ferdige bygget.

– Styrken vår ligger i bredden. Fra design og rådgivning til alt innen skilt og klær og giveaways.
Dette var nok noe av årsaken til at vi håndterte pandemien godt.
Vi sendte ut mer enn 4000 fakturaer i fjor. Så jeg vil heller si at vi er flinke til å håndtere mange mindre spesialbestillinger effektivt. Vi har blant annet to ordreportaler som noen av våre storkunder bruker.

Samtidig som Kristian Hamar sier seg fornøyd med dagens håndtering, er han på jakt etter et nytt produksjonsstyringsystem. Det vil kreves i fremtiden, når produksjonen blir enda større. Akkurat som de har vært tidlig ute med investering i produksjonsutstyr – slik at det ikke skal bremse utviklingen – ser han at produksjonsstyringen må bli mer effektiv i fremtiden.

Leverandøren Petter Langkaas var imponert over den strategiske tenkningen hos Profil Grafisk, at selskapet våget å gjøre store investeringer også under pandemien. Kristian Hamar trekker da også frem et annet aspekt ved satsingen.

– Nå blir alt riktig første gang. Det er bedre enn å ha en enklere maskin der man ofte må prøve og feile seg fram, det koster både tid og penger. Vi har dessverre noen begrensninger på rull i full bredde på 320 cm, fordi det er trangt å håndtere så store ruller i dagens lokaler.
– Vi bruker det store bordet til å trykke på den ene halvdelen mens vi samtidig bytter plater på den andre halvdelen, noe som gir oss kontinuerlig print med høy produktivitet.

Noe Profil Grafisk er glad for er at de har en så stor bredde i produksjonen. Det er alt fra lokale bokprosjekter til profilering for skilandslaget.

– Vi har lasere og fres, vi kan jobbe i tre, metall og akryl. Vi kombinerer gjerne materialer og produserer veldig stilige produkter. Ved å ta oss tid til å bli grundig kjent med kundene våre, blir vi deres forlengede arm og forstår hvordan de ønsker å profilere seg og bli sett. Samtidig er vi selvfølgelig konkurransedyktige. Da vi i kamp med 12 bedrifter fikk avtalen med Innlandet Fylkeskommune, synes jeg vi viste det.

For ett år siden, 9. april 2021, fikk selskapet sertifiseringen Miljøfyrtårn. – Vi er klare for å tilby miljøprodukter, men foreløpig er vår bransje i et tidlig stadium. Priser og holdbarhet må på sikt nærme seg dagens nivå. Hvis ikke er jeg redd miljøet vil fortsette å stå på sidelinjen. Heldigvis er dette i fokus av de store produsentene og jeg tror dette vil komme på plass innen de neste årene.

Profil Grafisk er spesielt glad for at de fikk Miljøfyrtårn for ett år siden.

Profil Grafisk er en del av Skiltgruppen og der både gir og tar de god hjelp fra kolleger rundt om i landet.

Så man kan si at relasjonsbygging og strategiske investeringer er nøkkelen til fremtiden til Profil Grafisk. Relasjoner til kunder, leverandører og kollegaer i bransjen. Og å være et skritt foran med investeringer i såvel lokaler som programvare og utstyr.

En kommentar til “Miljøfyrtårn i brannstasjonen”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.


Messe- og konferansevegger med Canons løsninger

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon Marked

I sin nyeste blogg forteller Canon om et besøk hos Marc Bric på Rud i Bærum for å sjekke om firmaet er fornøyde med sin nye Colorado 1630. De har brukt maskinen til produksjon av messe- og konferansevegger – da denne typen arrangementer nå er oppe og går igjen for fullt etter et par års pandemidvale.

Publisert av: