Canons norske lansering av imagePRESS V1000

Med solid lunsjbuffet og foredrag om både bærekraft og markedsmuligheter, ble det påfyll i alle kanaler for de som deltok på Canons norske lansering av imagePRESS V1000.

Ny plattform, 15 års historikk
– V1000 er ikke bare en digitaltrykkmaskin som bygger på femten år med imagePRESS-erfaring. Den representerer samtidig en helt ny plattform for digitaltrykk, understreket produktsjef Bjørn Frantsen under lanseringen hos Canon på Holmlia.

Det er det lett å gi han rett i, for den som har ventet på en digitaltrykkteknologi som flytter på etablerte grenser, fikk betalt for å ta noen timer fri fra travel grafisk produksjon denne dagen. Med ny fuserteknologi utviklet fra bunnen av, kan aller nyeste imagePRESS trykke med full hastighet også på syntetiske og vannfaste materialer. En av nyvinningene som er verdt å merke seg, er at temperaturen i fuseren, der fargen overføres til materialet, er lavere enn hos de andre modellene. Det gir både kortere oppstartstid og lavere strømforbruk. Vi merket oss at mange nikket fornøyd da de fikk høre at hastigheten er konstant på 100 sider i minuttet, faktisk for alle gramvekter helt fra 52 til 400 gram, inkludert «mixed media». Og med mulighet for å trykke bannere tosidig og automatisk helt opp til 1,3 meter lengde, med 0,7 mm registertoleranse mellom for- og bakside, åpner det seg for nye forretningsmuligheter.

– Dette er teknologi som ikke bare gir høyere produktivitet, men også klare konkurransefortrinn, understreket Bjørn Frantsen.

Bærekraft som differensiator
Programmet for trykkerier og hustrykkerier denne dagen hadde mer å by på enn ny digitaltrykkteknologi som passer perfekt for det norske markedet. Magnus Thorkildsen hadde tatt turen fra sin base i Stockholm for å inspirere til sterkere miljøfokus fra bransjen.

– Det er stadig flere norske trykkerier som klimakompenserer for papiret, og det koster ikke mer enn typisk 100-200 kroner per tonn papir. Samtidig er det overraskende at kun et fåtall trykkerier løfter dette frem i salgssamtaler med kundene sine. Mytene om papiret som et dårlig miljøvalg er seiglivede, så det er et stort kunnskapsbehov hos kundene. Et godt eksempel er at kun et fåtall av kundene tror at mer enn 60 prosent av papiret resirkuleres, mens den faktiske andelen som resirkuleres er 74 prosent, poengterte Magnus, som både representerer Two Sides og Grafkom.

Klar for bestilling!
Intet kundearrangement hos Canon uten visninger i Image Factory. Foreløpig uten V1000, men selvsagt med praktiske visninger av arbeidsflyt, jobbstyring, produksjonsmaskiner og – ikke minst – alle ulike applikasjoner/jobbtyper som er presentert der. Hos Canon regner de med at siste tilskudd til verdens mest populære digitaltrykk-familie vil være på plass i løpet av sommeren.

– De mest offensive kundene får V1000 først, deretter vi, sa Bjørn Frantsen. Så det er bare å bestille for den som vil være først med nye forretningsmuligheter!

Viktige egenskaper for Canon imagePRESS V1000

  • 100 spm for gramvekter helt opp til 400 g/kvm
  • Full produktivitet på «mixed media»
  • Trykker med full hastighet på syntetiske og vannfaste materialer
  • «Dobbeltark» i fremtrekket lukes automatisk ut uten stopp
  • Skifte av forbruksartikler under drift
  • Kun 0,7 mm toleranse for register mellom for- og bakside
  • overvåkning av hvert enkelt trykk
  • Tosidige bannere opp til 1300 mm lengde
  • Grafisk kvalitet på toppnivå

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.


Messe- og konferansevegger med Canons løsninger

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon Marked

I sin nyeste blogg forteller Canon om et besøk hos Marc Bric på Rud i Bærum for å sjekke om firmaet er fornøyde med sin nye Colorado 1630. De har brukt maskinen til produksjon av messe- og konferansevegger – da denne typen arrangementer nå er oppe og går igjen for fullt etter et par års pandemidvale.

Publisert av: