Fespa: Årets motto er "print in motion"

PUBLISERT: 16 mai 2022
OPPDATERT: 16 mai
Foto: Arkivbilde/Claes Nordström

Det har bare gått et drøyt halvår siden Fespa i Amsterdam, men nå er det igjen tid for messe. Fra 31. mai til 3. juni møtes trykkeri- og skiltbransjen til gjenbesøk på Messe Berlin.

Michael Ryan, leder for Global Print Expo. Foto: Pressebilde

I slutten av mars inviterte Fespa til digital pressekonferanse for å fortelle om årets messenyheter. Årets tema er ”Print in motion”.

– Det er et passende tema fordi årets messe handler om den fortsatte utviklingen etter to år med pandemi. Vi jobber i en svært dynamisk bransje og Fespa er stedet for de som ønsker å se den siste utviklingen. For å bygge nettverk og bli inspirert, kan du ikke gjøre det ved å bare søke på Google, sier Michael Ryan, leder for Global Print Expo.

Årets messe i Berlin er en perfekt anledning til å treffe hverandre igjen og i fellesskap se fremover når det gjelder oppgangen i bransjen, sier Neil Felton, administrerende direktør i Fespa.

Covid-restriksjonene er borte
Ledelsen i Fespa har kommet med en korrigering angående tiltakene rundt messen. Det ble tidligere meldt at deltakere måtte dokumentere vaksinering eller gjennomgått Covid-19, men dette har nå falt bort, så alle er velkomne uten slik verifisering. Det er heller ingen restriksjoner på antall, avstand eller krav om munnbind.

Planlegger produktlanseringer
Messe Berlin har vært vertskap for Fespa Global Print Expo ved to tidligere anledninger, 2007 og 2018. I skrivende stund har 340 utstillere registrert seg til årets messe, inkludert flere kjente navn som 3M, Agfa, Canon og EFI.

Temaet for årets Printeriors-utstilling er «Flora og fauna». Foto: Pressebilde

– Vi er spesielt glade for at utstillere som ikke kunne delta på fjorårets messe i Amsterdam kan være med i Berlin, for eksempel Fujifilm og HP. Det er også gøy at flere av utstillerne har annonsert at de skal ha produktlanseringer i forbindelse med Fespa Berlin, sier Michael Ryan.

Holdbarhet i søkelyset
Nytt for i år er funksjonen «Sustainability Spotlight» som skal hjelpe bedrifter til å ta mer bærekraftige og miljøvennlige forretningsbeslutninger. Bærekraft er en viktig sak for næringen og under Fespa vil det markeres gjennom et konferanseprogram om temaet, og en utstilling av tekstile og grafiske substrater. Re-board viser eksempler på resirkulerte produkter og har også designet standen som er plassert i hall 25.

– I Sustainability Spotlight tar vi opp temaer som utfordringer med logistikkkjeden, hvordan redusere karbondioksidutslipp og unngå grønnvask. Tanken er å utdanne, informere og inspirere besøkende, sier Michael Ryan.

En annen nyhet er «Fespa Association Pavilion», en hyllest til medlemmene i organisasjonen og deres kreativitet. Det vises blant annet eksempler på trykte applikasjoner som skal vise mulighetene med print. Det loves en blanding av ulike trykkteknikker, alt fra silketrykk til digitaltrykk, men også ulike etterbehandlingsteknikker. Fespa Association Pavilion vil ligge ved den sørlige inngangen til Messe Berlin.

Interiør og foliering
For sjette året viser Fespa de siste trendene innen design og interiør. I år utvides «Printeriors» til 400 kvadratmeter og utstillingens tema er «Flora og fauna». Her kan du se kreative trykk på alt fra tekstiler og møbler til veggdekorasjoner og lamper. Trykkeksempler kan også sees ved den sørlige inngangen.

I forbindelse med Fespa i Amsterdam ble en europamester i bilfoliering kronet. I år er World Wrap Masters tilbake med sin globale konkurranse. Av 36 konkurrenter vil det kåres en vinner som kan hevde seg i verdens beste tittel innen foliering, av både biler og andre gjenstander som er ukjente for deltakerne før konkurransen. I forbindelse med konkurransen blir det også workshops og demonstrasjoner for de som ønsker å fordype seg i faget.

Hvem er best i verden til å foliere? Det avgjøres under Fespa Berlin når World Wrap Masters arrangeres. Foto: Pressebilde

Ny president – ​​nye mål
I høst ble Christophe Aussenac fra Frankrike valgt til ny president i Fespa. Han deltok på pressekonferansen og understreket viktigheten av å forstå utfordringene som pandemien gir og hvordan industrien må finne en vei videre etter krisen.

Han har identifisert to fokusområder for sitt presidentskap: bærekraft og utdanning. Når det gjelder bærekraft handler det om å utvikle en strategi for hvordan bedrifter i bransjen kan bli enda bedre på det området. Og på utdanningssiden handler det om å få flere unge til å ønske å søke seg til bransjen, for eksempel gjennom samarbeid med skoler.

Innovative løsninger
Hvilke trender kan vi da forvente å se representert på Fespa Berlin?

– Bærekraft er et område som gjennomsyrer hele bransjen. Men også løsninger for automatisering som kan få fart på produksjonen. Det er alltid en utstiller som viser noe vi aldri har sett før, og det er det som er det fine med Fespa, sier Michael Ryan.

Mange utstillere signaliserer lanseringen av nye teknologier og forbruksvarer, deriblant: Jeti Tauro H3300 HS LED hybrid blekkskriver og Avinci CX3200 dye-sub printer fra Agfa; PVC-fri digitalt utskrivbar innpakningsfilm fra Avery Dennison; GTXPro, et nytt produkt i Brothers GTX industrielle direkte-til-plagg-printerserie; den nye Reggiani Terra Silver entry-level industrielle tekstilprinteren fra EFI; og 330-serien med bredformat inkjetprintere fra Mimaki.

Durst, Canon, EFKA, Fujifilm og mange andre har også flagget kunngjøringer om nye produkt- og teknologioppgraderinger på messen.

Her finner du hele utstillerlisten.

For å finne ut mer om FESPA Global Print Expo 2022 og for å registrere deg for å delta, besøk: FespaGlobalPrintExpo.com. Inngang er gratis for medlemmer av en FESPA National Association eller FESPA Direct. Inngangskostnaden er €50,00 for ikke-medlemmer som forhåndsregistrerer seg med koden FESM232 før 25. mai.


Fespa i tall
• Tall fra fjorårets messe i Amsterdam viser 11.130 besøkende, hvorav 7.863 er unike besøkende.

• Litt over halvparten av de besøkende hadde ikke vært på en Fespa-messe før.

• 72 prosent av de besøkende hadde beslutningstakende stillinger.

• Totalt 103 land var representert på messen.

Les videre

Produktregn hos jubilerende Plockmatic

Plockmatic stiller med rekordmange nye produkter under årets Drupa. Ikke minst en ny generasjon av den trofaste Morgana DigiFold som har fått tillegg av Ultra.
Plockmatic-1-1024x683

Onlinetrykkeri begynner å selge materialer

Unitedprint, som driver nettrykkeriet Print24, begynner å selge materialer via merket Infowerk. Dette gjelder blant annet papir, plater og kartong.
Toivo

Konica Minolta premiereviste kjempemaskin for B2+

Konica Minolta hadde premiere på sin nye B2+ UV-inkjetprinter, AccurioJet 60000 under Drupa. De viste også sin nye high chroma-maskin med et utvidet fargerom for virkelig iøynefallende farger.
FotoJet-83-1024x683

Cloudlab vil hjelpe trykkeriene med netthandel

Tyske Cloudlab Solutions er en etablert leverandør av web-to-print løsninger innen både trykk og emballasje. Med den nye versjonen X3 tar selskapet i bruk KI når det gjelder blant annet design og prissetting.
Cloudlab-1024x683

Siste nytt

Handel på Drupa: RK Grafisk først i Norge med kjempemaskin fra MGI

RK Grafisk styrker sine muligheter til foredling med partiell lakk og varmfoliering ved å investere i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Handelen ble gjort på Drupa og installasjonen blir den første i Norge.
KM RK Grafisk

Stor skjærebordspesial: Bordene blir større og mer automatiske

Skjærebord finner veien inn i stadig flere grafiske bedrifter. Flatbed-skjæreteknologien rommer så mange muligheter for etterbehandling av spesielle medier, og effektiviteten og automatiseringen vokser raskt.
cut_02

Produktregn hos jubilerende Plockmatic

Plockmatic stiller med rekordmange nye produkter under årets Drupa. Ikke minst en ny generasjon av den trofaste Morgana DigiFold som har fått tillegg av Ultra.
Plockmatic-1-1024x683

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676