Glade miner i Finland

PUBLISERT: 19 mai 2022
OPPDATERT: 19 mai

Etter den første dagen av Sign & Print-messen i Helsinki var det mange glade fjes blant de svenske utstillerne. I overkant av 1700 besøkende på en dag betydde åtte prosent flere besøkende enn samme dag for to år siden. Messen avholdes parallelt med en emballasje- og plastmesse, så det er mye snakk om materialer.

 

Johan Trillkott fra Scandraft viste beskyttelsesfilmen GSWF for biler.

– Det er en selvhelbredende og gjennomfarget lakkbeskyttelsesfilm som varer hele bilens levetid. Den er tilgjengelig i 11 farger med tre forskjellige overflater: blank, sateng og matt.

Johan Millby jobber nå for Alvøen og er nordisk produktsjef for amerikanske Multicam.

– Maskinen vi viser på messen her i Norge veier 3,5 tonn og skjærer opp til 1,7 meter i sekundet. Den endrer verktøy selv. Spesielt gøy er det at maskinen fra messen skal gå direkte til en kunde her i Finland.

Sverige og Finland møttes i hockey under messens første kveld. Hockeyfeberen ble også sett på messen, da en ansatt fra finske Boxon besøkte Carina Allfors på Konica Minolta for å se på PKG 675i, en maskin som skriver ut, bretter og kutter ut emballasjen i én operasjon.

Mikael Pettersson var også i Finland for å snakke om etikett-trykk og emballasje med kundene.

Brand ID ønsket å vise kundene deres høye ambisjonsnivå når det kommer til emballasje. Det ble symbolisert av viljen til å ta ned månen, om nødvendig:

– Merkevareeiere er viktige for oss, men enda viktigere er de som importerer produkter og så ønsker å pakke dem her i Finland.

Bildet viser også Jarkko Hakola, som er ansvarlig for Sign & Print-messene i Finland.

Janne Høgshøj deltar på Sign & Print-messene i alle de nordiske landene. Hun brenner for å vise frem de mange kreative løsningene som kan gjøres med trykksaker. På messen i Finland ble hun også ledsaget av Natua, som viste et økologisk konsept for trykking på tekstiler.

Janne Høgshøj

Les videre

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Taktile bilder på utstilling i Oslo

Norges Blindeforbund og Canon står bak en unik fotoutstilling på Deichmann Bjørvika i Oslo fra 27.-30. juni.
world-unseen

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324