Etter den første dagen av Sign & Print-messen i Helsinki var det mange glade fjes blant de svenske utstillerne. I overkant av 1700 besøkende på en dag betydde åtte prosent flere besøkende enn samme dag for to år siden. Messen avholdes parallelt med en emballasje- og plastmesse, så det er mye snakk om materialer.

– Det er en selvhelbredende og gjennomfarget lakkbeskyttelsesfilm som varer hele bilens levetid. Den er tilgjengelig i 11 farger med tre forskjellige overflater: blank, sateng og matt.

– Maskinen vi viser på messen her i Norge veier 3,5 tonn og skjærer opp til 1,7 meter i sekundet. Den endrer verktøy selv. Spesielt gøy er det at maskinen fra messen skal gå direkte til en kunde her i Finland.
Sverige og Finland møttes i hockey under messens første kveld. Hockeyfeberen ble også sett på messen, da en ansatt fra finske Boxon besøkte Carina Allfors på Konica Minolta for å se på PKG 675i, en maskin som skriver ut, bretter og kutter ut emballasjen i én operasjon.

Brand ID ønsket å vise kundene deres høye ambisjonsnivå når det kommer til emballasje. Det ble symbolisert av viljen til å ta ned månen, om nødvendig:
– Merkevareeiere er viktige for oss, men enda viktigere er de som importerer produkter og så ønsker å pakke dem her i Finland.

Janne Høgshøj deltar på Sign & Print-messene i alle de nordiske landene. Hun brenner for å vise frem de mange kreative løsningene som kan gjøres med trykksaker. På messen i Finland ble hun også ledsaget av Natua, som viste et økologisk konsept for trykking på tekstiler.
