Tre Europapremierer hos Canon

Nye oppgraderinger til storformatserien Canon Colorado vil bli presentert på Fespa-messen. Eksisterende maskinbrukere vil også kunne dra nytte av disse. Foto: Pressebilde

Det er viktig å skille seg ut i dagens fartsfylte verden med raske svinger og trender som kommer og går. Og det er akkurat det Canon har som mål å gjøre på FESPA-messen under slagordet «Make it BIG».

Årets FESPA går av stabelen fra 31. mai til 3. juni i Berlin, og Canon er til stede på stand A30 i hall 3.2 der de med mottoet «Make It BIG» ønsker å inspirere grafiske virksomheter til å være modigere og gjøre et mer varig inntrykk på kundene. «Make It BIG»-kampanjen som er utarbeidet spesielt til årets arrangement, er en videreføring av Canons «Make It»-kampanje som skal hjelpe profesjonelle grafiske virksomheter med å styrke forretningsveksten, optimalisere produksjonen og utnytte nye muligheter i storformatsegmentet. Canon har også europapremiere på tre nye løsninger for digitaltrykk i storformat på årets FESPA.

Canon vil blant annet demonstrere en helautomatisk ende-til-ende-løsning der deltakerne kan følge en bestilling helt fra den kommer inn og til det ferdige produktet leveres. En ønsker å vise hva som er mulig å oppnå med en automatisert prosess så det skal settes opp en simulert butikk for å demonstrere produksjonen av ulike trykksaker, emballasje, POS-materiell og salgsfremmende displayprodukter for et produkt. Besøkende oppfordres til å holde utkikk etter muligheter til å utvide virksomheten i nye markeder og produktområder, som interiørdekor eller display og emballasje.

– Se muligheter, vær modig og ha ambisjoner – det er Canons budskap til storformatprodusenter og essensen i «Make It BIG»-kampanjen på årets FESPA, sier Mathew Faulkner, EMEA Director, Marketing and Innovation, Wide Format Printing Group, Canon Europa. – Vi opplever nå at stadig flere av våre eksisterende og potensielle kunder griper nye muligheter innen storformatgrafikk og utforsker alternative inntektskilder, nye applikasjoner og mer effektive arbeidsmåter for å kompensere for nedgangen i produksjonsvolumet under pandemien.

De tre premierene vi nevner i overskriften er i hver sin kategori: Rull-til-rull-basert trykking, høyvolum planskriverutskrift og arbeidsflytautomatisering.

Det brukes mye krutt på å vise de nye segmentene Canon har investert stort i, ifølge Matteus Celinski, Sverigesjef for Canons forretningsområde production print:

– Det er både korte produksjonsserier av emballasje, interiørdetaljer fra tapetproduksjon inline og online koblet til programvare for ulike forretningssystemer og nettportaler.

Flow-teknologi i flatbed
Fremfor alt er det høyvolumsegmentet Canon fokuserer på når de viser nyheter i storformat og flatbed. Canon skriver på siden deres at de demonstrerer Arizona 2300-serien med Arizona FLOW-teknologi. Ifølge selskapet gir disse planskriverne brukere optimal utskriftskvalitet og allsidighet i både stive og fleksible medieapplikasjoner. I søkelyset på Fespa er maskinnyheten Arizona 2380 XT, UV LED-teknologi med tilhørende blekkpakke IJC358.

Canon mener digital tapetproduksjon fortsatt er et viktig markedssegment i vekst og har dedikert et eget område av standen til UVgel Wallpaper Factory, slik at besøkende kan se produksjonen i praksis. Denne ende-til-ende-løsningen viser mulighetene Colorado 1650 gir i en integrert løsning med Fotoba-moduler for rullinnlasting, kutting og opprulling i produksjon av leveringsklare tapeter.

Nye Colorado-funksjoner
Det kommer også nyheter i storformatserien Canon Colorado. Den siste rull-til-rull-skriveren i serien er innstegsmodellen 1630. Toppmodellen har betegnelsen 1650. Canons UVgel-teknologi kommer med alternativer som FLXfinish, en andre mediarull og dobbeltsidig utskrift.

– Det er nye funksjoner som kommer koblet til vår UVgel-teknologi. Det er definitivt noe å se frem til.

Matteus Celinski sier at brukere som allerede produserer med disse rulleskriverne vil kunne dra nytte av de nye funksjonene.

– Det vil gjøre det mulig for våre eksisterende kunder som allerede har investert i Colorado å ta del i noen av disse oppgraderingene. Dette er nye funksjoner som er koblet til vår UVgel-teknologi. Det er definitivt noe å se frem til.

Canon kunngjør videre at de viser fram imagePROGRAF GP-4000 for produksjon av høykvalitets plakater og imagePROGRAF TZ-30000-serien for utskrift av CAD/GIS-tegninger og kart.

Arizona inngangsmodell hos naboen
Besøkende på nabostanden til Canons partner, Farben-Frikell kan også få vite mer om UV-LED planskriveren Arizona 135 GT, en inngangsmodell i Arizona-serien. Denne skriveren er en utmerket investering for profesjonelle grafiske virksomheter som ønsker å utvide produkttilbudet og ekspandere til storformatproduksjon. Dette kan for eksempel være grafiske produkter til butikker, POS-materiell, emballasje i mindre opplag, interiørprodukter, grafiske produkter til utendørs bruk og skilt med bakbelysning.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.


Messe- og konferansevegger med Canons løsninger

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon Marked

I sin nyeste blogg forteller Canon om et besøk hos Marc Bric på Rud i Bærum for å sjekke om firmaet er fornøyde med sin nye Colorado 1630. De har brukt maskinen til produksjon av messe- og konferansevegger – da denne typen arrangementer nå er oppe og går igjen for fullt etter et par års pandemidvale.

Publisert av: