Tre Europapremierer hos Canon

PUBLISERT: 30 mai 2022
OPPDATERT: 30 mai
Nye oppgraderinger til storformatserien Canon Colorado vil bli presentert på Fespa-messen. Eksisterende maskinbrukere vil også kunne dra nytte av disse. Foto: Pressebilde

Det er viktig å skille seg ut i dagens fartsfylte verden med raske svinger og trender som kommer og går. Og det er akkurat det Canon har som mål å gjøre på FESPA-messen under slagordet «Make it BIG».

Årets FESPA går av stabelen fra 31. mai til 3. juni i Berlin, og Canon er til stede på stand A30 i hall 3.2 der de med mottoet «Make It BIG» ønsker å inspirere grafiske virksomheter til å være modigere og gjøre et mer varig inntrykk på kundene. «Make It BIG»-kampanjen som er utarbeidet spesielt til årets arrangement, er en videreføring av Canons «Make It»-kampanje som skal hjelpe profesjonelle grafiske virksomheter med å styrke forretningsveksten, optimalisere produksjonen og utnytte nye muligheter i storformatsegmentet. Canon har også europapremiere på tre nye løsninger for digitaltrykk i storformat på årets FESPA.

Canon vil blant annet demonstrere en helautomatisk ende-til-ende-løsning der deltakerne kan følge en bestilling helt fra den kommer inn og til det ferdige produktet leveres. En ønsker å vise hva som er mulig å oppnå med en automatisert prosess så det skal settes opp en simulert butikk for å demonstrere produksjonen av ulike trykksaker, emballasje, POS-materiell og salgsfremmende displayprodukter for et produkt. Besøkende oppfordres til å holde utkikk etter muligheter til å utvide virksomheten i nye markeder og produktområder, som interiørdekor eller display og emballasje.

– Se muligheter, vær modig og ha ambisjoner – det er Canons budskap til storformatprodusenter og essensen i «Make It BIG»-kampanjen på årets FESPA, sier Mathew Faulkner, EMEA Director, Marketing and Innovation, Wide Format Printing Group, Canon Europa. – Vi opplever nå at stadig flere av våre eksisterende og potensielle kunder griper nye muligheter innen storformatgrafikk og utforsker alternative inntektskilder, nye applikasjoner og mer effektive arbeidsmåter for å kompensere for nedgangen i produksjonsvolumet under pandemien.

De tre premierene vi nevner i overskriften er i hver sin kategori: Rull-til-rull-basert trykking, høyvolum planskriverutskrift og arbeidsflytautomatisering.

Det brukes mye krutt på å vise de nye segmentene Canon har investert stort i, ifølge Matteus Celinski, Sverigesjef for Canons forretningsområde production print:

– Det er både korte produksjonsserier av emballasje, interiørdetaljer fra tapetproduksjon inline og online koblet til programvare for ulike forretningssystemer og nettportaler.

Flow-teknologi i flatbed
Fremfor alt er det høyvolumsegmentet Canon fokuserer på når de viser nyheter i storformat og flatbed. Canon skriver på siden deres at de demonstrerer Arizona 2300-serien med Arizona FLOW-teknologi. Ifølge selskapet gir disse planskriverne brukere optimal utskriftskvalitet og allsidighet i både stive og fleksible medieapplikasjoner. I søkelyset på Fespa er maskinnyheten Arizona 2380 XT, UV LED-teknologi med tilhørende blekkpakke IJC358.

Canon mener digital tapetproduksjon fortsatt er et viktig markedssegment i vekst og har dedikert et eget område av standen til UVgel Wallpaper Factory, slik at besøkende kan se produksjonen i praksis. Denne ende-til-ende-løsningen viser mulighetene Colorado 1650 gir i en integrert løsning med Fotoba-moduler for rullinnlasting, kutting og opprulling i produksjon av leveringsklare tapeter.

Nye Colorado-funksjoner
Det kommer også nyheter i storformatserien Canon Colorado. Den siste rull-til-rull-skriveren i serien er innstegsmodellen 1630. Toppmodellen har betegnelsen 1650. Canons UVgel-teknologi kommer med alternativer som FLXfinish, en andre mediarull og dobbeltsidig utskrift.

– Det er nye funksjoner som kommer koblet til vår UVgel-teknologi. Det er definitivt noe å se frem til.

Matteus Celinski sier at brukere som allerede produserer med disse rulleskriverne vil kunne dra nytte av de nye funksjonene.

– Det vil gjøre det mulig for våre eksisterende kunder som allerede har investert i Colorado å ta del i noen av disse oppgraderingene. Dette er nye funksjoner som er koblet til vår UVgel-teknologi. Det er definitivt noe å se frem til.

Canon kunngjør videre at de viser fram imagePROGRAF GP-4000 for produksjon av høykvalitets plakater og imagePROGRAF TZ-30000-serien for utskrift av CAD/GIS-tegninger og kart.

Arizona inngangsmodell hos naboen
Besøkende på nabostanden til Canons partner, Farben-Frikell kan også få vite mer om UV-LED planskriveren Arizona 135 GT, en inngangsmodell i Arizona-serien. Denne skriveren er en utmerket investering for profesjonelle grafiske virksomheter som ønsker å utvide produkttilbudet og ekspandere til storformatproduksjon. Dette kan for eksempel være grafiske produkter til butikker, POS-materiell, emballasje i mindre opplag, interiørprodukter, grafiske produkter til utendørs bruk og skilt med bakbelysning.

Les videre

Brectus – hvor femårsplaner virker

Brectus i Moss har de siste par årene blitt mer produksjonsbedrift. Det betyr kortere leveringstid og større pågang fra forhandlerkunder innen media og reklame. Bedriften har også en god posisjon som leverandør til grafiske virksomheter.
Heidi-Hoen-Brectus

HID 2025: Innovasjoner i etterbehandlingsleddet

Ettersom trykkpresser produserer raskere og raskere, stilles det også høyere krav til effektiv etterbehandling. Vi har sett nærmere på noen utstillere som spesialiserer seg på akkurat dette området.
Kollage-efterbeh-768x512

HID 2025: Verdenspremiere av inlineløsning for Canon iX

Under Hunkeler Innovation Days viste Horizon og Canon et samarbeid for første gang angående en integrert løsning, med Horizons brosjyrelinje for Canons arkmatede høyhastighetspresse varioPRINT iX3200.
Horizon-Jack-Naresh-1024x683

Nytt fra Lotus og Epilog hos Alvøen

Alvøen er en leverandør av merkesystemer for permanent merking og kutting av ulike materialer. På Sign, Print & Promotion presenterer de flere laserkutte- og merkesystemer.
GeirMyhrvold

Siste nytt

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek