Robotplukker hadde premiere

PUBLISERT: 8 juni 2022
OPPDATERT: 8 juni
Henrik Larsson Hedblom hos Zünd forteller at kundene er på utkikk etter mer automatisering. Foto: Claes Nordström

All ære til skjæreløsninger, men det var en robotløsning som vakte litt ekstra oppmerksomhet da Zünd stilte ut på FESPA Berlin.

Den sveitsiske skjærespesialisten Zünd fortsetter sin reise for å automatisere arbeidsflytprosessen så mye som mulig. En helt ny robotløsning finner nå sted i Zünds standardsortiment, noe selskapet både formidlet og demonstrerte live på FESPA.

– Den er dynamisk så den vet selv hvor de kuttede delene havner på bordet og kan plukke. Før var det mer at den gikk fra punkt a til punkt b. Nå vet den hvor de kuttede delene havner og kan sortere etterpå på den måten kundene ønsker, sier Henrik Larsson Hedblom, salgssjef i Sverige for Zünd Scandinavia.

Roboten legger ut de utskårne delene pent og pyntelig. Foto: Claes Nordström

Enkelt å komme i gang
Hedblom forteller at de har gjort det enkelt for kunden å installere robotplukkeren.

– Det er en plug and play-løsning – forhåndsprogrammert når den når kundene slik at det er veldig enkelt å komme i gang.

«La oss snakke arbeidsflyt» var budskapet på Zünds stand. Foto: Claes Nordström

Automatisering gjennom hele kjeden
Utstillingen viste de digitale skjæreløsningene Zünd S3 og Zünd G3. Budskapet var å vise publikum på FESPA at Zünd kan automatisere hele skjæreflyten – fra klargjøring av utskriftsfiler for skjæring, overvåking og registrering av skjærejobbene til å plukke av de avskårne delene.

– Det er mer automatikk man er ute etter, å kunne ha personale tilgjengelig andre steder enn å bare stå og plukke ved skjærebordet, sier han og legger til at de også kan ha automatikk i bakenden av bordet uansett om det er rull- eller platejobber som skal samles inn.

– Man kan kjøre helt uten tilsyn og det er greia – at man reduserer personaltiden og kan bruke personalet til å gjøre andre ting.

Foto: Claes Nordström

Les videre

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Taktile bilder på utstilling i Oslo

Norges Blindeforbund og Canon står bak en unik fotoutstilling på Deichmann Bjørvika i Oslo fra 27.-30. juni.
world-unseen

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324