Vekst i en bærekraftig forlagsbransje ble diskutert på Future Book Forum

PUBLISERT: 13 juni 2022
OPPDATERT: 13 juni

Hvordan skaper man vekst samtidig som man opprettholder både bærekraft og lønnsomhet i forlagsbransjen? Det var det store spørsmålet som ble diskutert på Future Book Forum. Messen, arrangert av Canon Europe, hadde invitert flere av bransjens ledende europeiske utgivere, produsenter og distributører til å sette sine kloke hoder sammen.

Peter Kraus vom Cleff mener bransjen bør bli flinkere til å samarbeide. Foto: Canon Europe.

Etter to års pause var det igjen tid for en fysisk utgave av Canons forlagsmesse Future Book Forum, som ble arrangert for niende gang på rad. I år fant det sted i den tyske byen Poing mellom 4. og 5. mai.

I løpet av de to dagene kunne besøkende glede seg over både foredragsholdere, casestudier og rundebordsdiskusjoner. Temaet var miljø og økonomi og det ble diskutert hvordan forlagsbransjen skulle gjøre for å møte fremtiden på en bærekraftig måte.

Flere kjente foredragsholdere var til stede. Det var blant annet mulig å høre Adidas’ visepresident for Global Brand Strategy, Matthias Rippel. Spranget mellom sportsutstyr og forlagsbransjen kan føles langt, men det er ikke nødvendigvis sant ifølge Matthias Rippel. Han snakket om hvordan begge næringene har makt til å endre folks liv og bidra til lokalsamfunnet. Og hvordan bærekraft er kjernen i Adidas sin vekststrategi, noe som også forlagsbransjen kan la seg inspirere av.

Endre forbrukernes holdninger
Du kunne også høre Jemima Cox, leder for samfunnsvitenskap ved Canvas8. Hun diskuterte hvordan man kan endre forbrukernes holdninger til bærekraft. Forleggeren og tidligere styreleder i International Publishers Association, Richard Charkin, presenterte også sine tanker om forlagsbransjen. Han sa at bransjen må endre måten å tenke på forsyningskjeder, forretningsmodeller og regnskapspraksis for å bli mer bærekraftig og lønnsom.

Richard Charkin holder sitt foredrag. Foto: Canon Europe.

Som et eksempel ble det presentert en casestudie fra det svenskeide selskapet Elanders, som spesialiserer seg på trykking og pakking. De har flyttet fokus fra offsettrykk til digitaltrykk for å kunne produsere store mengder mindre opplag mer kostnadseffektivt.

Samarbeid for redusert avfall
Dag to fortsatte med foredrag fra blant annet lederen av den tyske bokhandlerforeningen Peter Kraus vom Cleff, som også er president i European Publishers’ Association (FEP). Han fortalte om utfordringene den står overfor. Dette fordi hver åttende bok som kjøpes i bokhandelen returneres, for å redusere svinn tror Peter Kraus vom Cleff på økt samarbeid i bransjen.

De som gikk glipp av messen kan ta del i innholdet på nett, da Canon har gjort noen foredrag fra årets og fjorårets messe tilgjengelig digitalt. Materialet er tilgjengelig på deres nettsted A world of great content & events.

Les videre

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Ny high-end foto- og plakatprinter fra Epson

Epson lanserer ny storformatskriver for det profesjonelle foto-, kunst- og plakatmarkedet.
Epson_P20500Series

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik