Vekst i en bærekraftig forlagsbransje ble diskutert på Future Book Forum

PUBLISERT: 13 juni 2022
OPPDATERT: 13 juni

Hvordan skaper man vekst samtidig som man opprettholder både bærekraft og lønnsomhet i forlagsbransjen? Det var det store spørsmålet som ble diskutert på Future Book Forum. Messen, arrangert av Canon Europe, hadde invitert flere av bransjens ledende europeiske utgivere, produsenter og distributører til å sette sine kloke hoder sammen.

Peter Kraus vom Cleff mener bransjen bør bli flinkere til å samarbeide. Foto: Canon Europe.

Etter to års pause var det igjen tid for en fysisk utgave av Canons forlagsmesse Future Book Forum, som ble arrangert for niende gang på rad. I år fant det sted i den tyske byen Poing mellom 4. og 5. mai.

I løpet av de to dagene kunne besøkende glede seg over både foredragsholdere, casestudier og rundebordsdiskusjoner. Temaet var miljø og økonomi og det ble diskutert hvordan forlagsbransjen skulle gjøre for å møte fremtiden på en bærekraftig måte.

Flere kjente foredragsholdere var til stede. Det var blant annet mulig å høre Adidas’ visepresident for Global Brand Strategy, Matthias Rippel. Spranget mellom sportsutstyr og forlagsbransjen kan føles langt, men det er ikke nødvendigvis sant ifølge Matthias Rippel. Han snakket om hvordan begge næringene har makt til å endre folks liv og bidra til lokalsamfunnet. Og hvordan bærekraft er kjernen i Adidas sin vekststrategi, noe som også forlagsbransjen kan la seg inspirere av.

Endre forbrukernes holdninger
Du kunne også høre Jemima Cox, leder for samfunnsvitenskap ved Canvas8. Hun diskuterte hvordan man kan endre forbrukernes holdninger til bærekraft. Forleggeren og tidligere styreleder i International Publishers Association, Richard Charkin, presenterte også sine tanker om forlagsbransjen. Han sa at bransjen må endre måten å tenke på forsyningskjeder, forretningsmodeller og regnskapspraksis for å bli mer bærekraftig og lønnsom.

Richard Charkin holder sitt foredrag. Foto: Canon Europe.

Som et eksempel ble det presentert en casestudie fra det svenskeide selskapet Elanders, som spesialiserer seg på trykking og pakking. De har flyttet fokus fra offsettrykk til digitaltrykk for å kunne produsere store mengder mindre opplag mer kostnadseffektivt.

Samarbeid for redusert avfall
Dag to fortsatte med foredrag fra blant annet lederen av den tyske bokhandlerforeningen Peter Kraus vom Cleff, som også er president i European Publishers’ Association (FEP). Han fortalte om utfordringene den står overfor. Dette fordi hver åttende bok som kjøpes i bokhandelen returneres, for å redusere svinn tror Peter Kraus vom Cleff på økt samarbeid i bransjen.

De som gikk glipp av messen kan ta del i innholdet på nett, da Canon har gjort noen foredrag fra årets og fjorårets messe tilgjengelig digitalt. Materialet er tilgjengelig på deres nettsted A world of great content & events.

Les videre

Brectus – hvor femårsplaner virker

Brectus i Moss har de siste par årene blitt mer produksjonsbedrift. Det betyr kortere leveringstid og større pågang fra forhandlerkunder innen media og reklame. Bedriften har også en god posisjon som leverandør til grafiske virksomheter.
Heidi-Hoen-Brectus

HID 2025: Innovasjoner i etterbehandlingsleddet

Ettersom trykkpresser produserer raskere og raskere, stilles det også høyere krav til effektiv etterbehandling. Vi har sett nærmere på noen utstillere som spesialiserer seg på akkurat dette området.
Kollage-efterbeh-768x512

HID 2025: Verdenspremiere av inlineløsning for Canon iX

Under Hunkeler Innovation Days viste Horizon og Canon et samarbeid for første gang angående en integrert løsning, med Horizons brosjyrelinje for Canons arkmatede høyhastighetspresse varioPRINT iX3200.
Horizon-Jack-Naresh-1024x683

Nytt fra Lotus og Epilog hos Alvøen

Alvøen er en leverandør av merkesystemer for permanent merking og kutting av ulike materialer. På Sign, Print & Promotion presenterer de flere laserkutte- og merkesystemer.
GeirMyhrvold

Siste nytt

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

Brectus – hvor femårsplaner virker

Brectus i Moss har de siste par årene blitt mer produksjonsbedrift. Det betyr kortere leveringstid og større pågang fra forhandlerkunder innen media og reklame. Bedriften har også en god posisjon som leverandør til grafiske virksomheter.
Heidi-Hoen-Brectus

Norgespremiere for Plockmatics nye DigiFold Ultra

På Drupa i fjor drysset Plockmatic ut nyheter, ikke minst en oppgradert versjon av Morgana DigiFold Ultra. Den vises nå i Norge for første gang.
Plockmatic-1-1024x683