Hvordan skaper man vekst samtidig som man opprettholder både bærekraft og lønnsomhet i forlagsbransjen? Det var det store spørsmålet som ble diskutert på Future Book Forum. Messen, arrangert av Canon Europe, hadde invitert flere av bransjens ledende europeiske utgivere, produsenter og distributører til å sette sine kloke hoder sammen.

Etter to års pause var det igjen tid for en fysisk utgave av Canons forlagsmesse Future Book Forum, som ble arrangert for niende gang på rad. I år fant det sted i den tyske byen Poing mellom 4. og 5. mai.
I løpet av de to dagene kunne besøkende glede seg over både foredragsholdere, casestudier og rundebordsdiskusjoner. Temaet var miljø og økonomi og det ble diskutert hvordan forlagsbransjen skulle gjøre for å møte fremtiden på en bærekraftig måte.
Flere kjente foredragsholdere var til stede. Det var blant annet mulig å høre Adidas’ visepresident for Global Brand Strategy, Matthias Rippel. Spranget mellom sportsutstyr og forlagsbransjen kan føles langt, men det er ikke nødvendigvis sant ifølge Matthias Rippel. Han snakket om hvordan begge næringene har makt til å endre folks liv og bidra til lokalsamfunnet. Og hvordan bærekraft er kjernen i Adidas sin vekststrategi, noe som også forlagsbransjen kan la seg inspirere av.
Endre forbrukernes holdninger
Du kunne også høre Jemima Cox, leder for samfunnsvitenskap ved Canvas8. Hun diskuterte hvordan man kan endre forbrukernes holdninger til bærekraft. Forleggeren og tidligere styreleder i International Publishers Association, Richard Charkin, presenterte også sine tanker om forlagsbransjen. Han sa at bransjen må endre måten å tenke på forsyningskjeder, forretningsmodeller og regnskapspraksis for å bli mer bærekraftig og lønnsom.

Som et eksempel ble det presentert en casestudie fra det svenskeide selskapet Elanders, som spesialiserer seg på trykking og pakking. De har flyttet fokus fra offsettrykk til digitaltrykk for å kunne produsere store mengder mindre opplag mer kostnadseffektivt.
Samarbeid for redusert avfall
Dag to fortsatte med foredrag fra blant annet lederen av den tyske bokhandlerforeningen Peter Kraus vom Cleff, som også er president i European Publishers’ Association (FEP). Han fortalte om utfordringene den står overfor. Dette fordi hver åttende bok som kjøpes i bokhandelen returneres, for å redusere svinn tror Peter Kraus vom Cleff på økt samarbeid i bransjen.
De som gikk glipp av messen kan ta del i innholdet på nett, da Canon har gjort noen foredrag fra årets og fjorårets messe tilgjengelig digitalt. Materialet er tilgjengelig på deres nettsted A world of great content & events.