
I Norden kommer Ricoh til å overta den grafiske virksomheten fra Quadient. Dermed kom en avklaring av noe som har ligget i luften lenge, nemlig at Quadient ønsker å satse på sine postløsninger.
Tradisjonelt har Quadient vært en av verdens to største produsenter av frankeringsmaskiner. Da det markedet begynte å avta, så de etter nye ben å. stå på. Det var slik at selskapet i enkelte markeder også ble en forhandler av grafisk etterbehandling.
Quadient har de siste årene fått et nytt sterkt fotfeste innen pakkehåndtering og pakkeskap. Etter hvert som den virksomheten har vokst, har interessen for den grafiske etterbehandlingen kjølnet.
– Quadient ønsket å kvitte seg med sin grafiske etterbehandling, bestående hovedsakelig av Duplo, og vi i Ricoh var ute etter å utvide virksomheten vår innen det grafiske. Så det passet perfekt, sier Søren Krogh-Nielsen, som er administrerende direktør for Ricoh i Danmark og Sverige. I Norge er det Eivind Karfjell som er administrerende direktør.
Europeisk nivå
Avtalen har vært helt opp til europeisk nivå og i forbindelse med den utvidede avtalen snakker også Ricohs grafiske direktør for Europa, Eef de Ridder, som er glad for denne utviklingen. I andre markeder selger Ricoh både Plockmatic og Duplo, så man er vant til å ha dette beinet.
Duplos europeiske sjef Bruno Picquet ringer Sign & Print fra en forretningsreise i Marokko for å si hvor glad han er for at denne forhandlingen har kommet i mål. De har deltatt så godt de har kunnet og ser frem til å bli et produkt igjen som forhandleren tror på og investerer i Norden.
Løsningene for konvoluttering, inkludert programvaren fra GMC, forblir hos Quadient. Det samme gjelder Hunkeler etterbehandling og Kern-konvolutter.
– Ricoh har foreløpig ingen planer om å utvide med flere grafiske agenturer. Vi skal i stedet ta vare på de vi får med denne avtalen og ta godt vare på dem, sier Søren Krogh-Nielsen.
Janne Tilli utvikler virksomheten
– Derfor har vi også utnevnt Ricohs finske administrerende direktør Janne Tilli til å ta spesielt vare på forholdet til leverandørene og utvikle de 25 ansatte vi overtar i Norge, Finland, Sverige og Danmark. Alle de som jobbet minst 50 prosent med det grafiske har nå Ricoh som arbeidsgiver. Noen ganger kan det være personer som har jobbet med ulike produkter. Derfor har vi en samarbeidsavtale for å hjelpe hverandre med kompetanse, så ingen kunder skal føle at de havner mellom stolene.
Sign & Print spør Søren Krogh-Nielsen om han ikke er bekymret for at Duplo skal finne det vanskelig å komme inn i trykkerier som har printere men ikke Ricohs.
– Innen IT er det veldig vanlig at man noen ganger konkurrerer og noen ganger samarbeider med andre for å gi kunden en best mulig løsning. Derfor forventer jeg at vi skal levere etterbehandling sammen med de andre printerleverandørene og til kunder som har valgt printere fra andre enn oss. Det viktige for meg var at vi nå kan tilby en komplett løsning for alt i de grafiske selskapene.
Avslutningsvis påpeker Søren Krogh-Nielsen at ingenting er i endring når det gjelder Plockmatic, som fortsatt er hovedleverandør av inline-løsninger for etterbehandling på Ricohs maskiner. Avtalen nå gjelder maskiner og løsninger som fungerer offline.
Merker som flytter til Ricoh:
Duplo, Multigraf, Renz, Ideal, Polar-Mohr, GMP, Komfi, Crest, CP Bourg og HSM makuleringsmaskiner.