Kodak kobler inn turboen i digitalt rull-trykk

Eastman Kodaks styreleder og administrerende direktør Jim Continenza og Randy Vandagriff, Senior Vice President for Kodaks digitale trykkerivirksomhet foran den nye toppmodellen Prosper 7000 Turbo.

Ingenting i markedet slår Kodaks nye høyhastighets inkjetpresse, lover selskapet. Prosper 7000 Turbo når utskriftshastigheter på opptil 410 meter per minutt.

En helt ny rull-til-rull-toppmodell ble avduket for kunder og presse i Dayton, Ohio. Det er her Kodak i økende grad har flyttet sin digitale trykkerivirksomhet de siste årene. Den nye høyvolumpressen med firefargetrykk bruker Kodak Stream Technology, selskapets kontinuerlige blekktilførselssystem, som er side ved side med produsentens andre jet-teknologi Ultrastream.

Med Stream-teknologien betyr nå Kodak at de har hevet listen for hastighetene som kan nås med en blekkskriver. Prosper 7000 Turbo skriver ut 410 meter i minuttet, noe som tilsvarer 5523 A4-ark. Med maskinen har Kodak som mål å vise at det er effektivt mulig å supplere offset med inkjet slik at trykkerier nå kan matche ekte volumjobber digitalt.

200 millioner sider i måneden
Prosper 7000 Turbo-pressen har kapasitet til å produsere 200 millioner sider i måneden.

– Vi kan ikke si hvordan en kunde vil bruke det, men skulle du kjøre syv dager i uken og 24 timer i døgnet, har du kapasitet opp til 200 millioner sider. Velger kunden inline etterbehandling kan volumet bli lavere, men med tanke på hastighet og produktivitet vet vi at maskinens oppetid er svært høy, sier Randy Vandagriff, senior visepresident for Kodaks forretningsområde Digital Print og ansvarlig for forskning og utvikling i inkjetavdelingen.

Kodaks nye rull-til-rull-maskin vil gi kundene muligheten til å kjøre store offsetvolumer digitalt.

– Ser man på produktiviteten og hastigheten som pressen tilbyr, reduserer man rett og slett driftskostnadene. Med bare én operatør kan du produsere mer ved høyere hastighet enn du gjør ved lavere hastighet. Dette reduserer kostnadene. Og på de høyere hastighetene kjører du med litt lavere blekkforbruk, noe som gjør at blekkostnaden også er lavere, sier han og oppsummerer:

– Så hvis du ser på direktereklame og transaksjonstrykk, er det store muligheter for høy produksjon til lav driftskostnad.

Bestrøket og ubestrøket
Ifølge Kodak er den nye rullejetmaskinen den raskeste på markedet – 35 prosent raskere enn konkurrenten de nå slår ned fra førsteplassen. Maksimal banebredde er 648 millimeter og den trykte rullen har en variabel skjærelengde på opptil 1374 millimeter. Det er mulig å blande friskt mellom ulike typer papirkvaliteter, fra 42 til 270 gram per kvadratmeter. Bestrøket og ubestrøket papir, avispapir, spesialpapir og resirkulert papir er noen eksempler.

  • Administrative utsendelser, direktereklame, brosjyrer, kataloger er noen eksempler på hva som kan produseres i Kodaks nye høyvolumspresse. Foto: Claes Nordström

For operatøren er det tre ulike utskriftsmodi og oppløsninger å velge mellom for å kunne velge riktig mellom oppløsning, hastighet og applikasjonene som skal skrives ut. Kvalitetsmodusen, ifølge Kodak sammenlignbar med utskriftskvaliteten i offset, kan vurderes for å produsere for eksempel DM-utsendelser, kataloger og magasiner. De to andre utskriftsmodiene er for trykksaker som krever halvparten så mye og lav fargedekning, som transaksjonstrykk, lærebøker og aviser. Kvalitetsmodusen gir oppløsningen 600 x 900 dpi, ytelsesmodusen 600 x 600 dpi og turbomodusen 600 x 450 dpi.

Kontinuerlig blekkteknologi
Kodak bruker kontinuerlig blekkstråleteknologi i maskinene sine, noe som gjør at det genereres blekkdråper hele tiden. I prosessen blir det tatt et selektivt valg av hvilke av disse blekkdråpene som skal brukes til utskrift. Dette i motsetning til drop on demand-teknologien hvor en blekkdråpe (dråpe) skytes mot underlaget når det er etterspurt (on demand).

Jeff Tabit presenterte mulighetene med Prosper 7000 Turbo-pressen.

Prosper 7000 Turbo-pressen er utstyrt med Kodaks Stream-teknologi. Teknologien er basert på luftavbøyning, som gjør det mulig å modifisere hver blekkdråpe – hvilke som avvises og resirkuleres i systemet og hvilke som havner på papir. Kodaks andre teknologi Ultrastream, også et kontinuerlig blekktilførselssystem, er basert på samme prinsipp med den forskjell at valget av blekkdråpene gjøres ved elektrisk lading.

Blekktørking med nær infrarød
CMYK-fargene i maskinen er vannbaserte og utviklet i en sammensetning av pigmenter og nanopartikler. Tørkeenheter er montert mellom hver blekkstasjon. Tørkingen skjer med elektromagnetisk stråling, nær infrarød (NIR), som fordamper vannet i blekket.

For å sikre at kvaliteten på utskriftsprosessen opprettholdes, fra en rull til den neste, utstyrt med Kodak Intelligent Print System. Det er Kodaks patenterte system for automatisk overvåking og optimering av trykk, selv under lange kjøringer. Dette inkluderer registrering av for- og baksiden av papiret, fargekontroll og kontroll av tusenvis av dyser i hver blekkstasjon.

Foto: Claes Nordström

Kodaks administrerende direktør Jim Continenza sier at den høye hastigheten som Prosper 7000 Turbo tilbyr vil hjelpe trykkeriprodusenter med å øke effektiviteten og gi dem valgfrihet ettersom lange serier nå kan flyttes fra offset til inkjet.

– Det hjelper kundene våre til å bli mer konkurransedyktige.

Hva betyr dette trinnet for deg med Prosper 7000 Turbo for Kodak som selskap?

– Jeg har en sterk tro på at vi skal være størst og raskest. Hvis man kan være det, kan man gjøre alle de andre tingene også, begynner han og trekker analogien om at han heller vil velge å utvikle en Ferrari enn en Toyota Prius:

– Vi fortsetter å innovere og slå konkurrentene våre. De er større selskaper enn oss, men teknisk sett slår vi dem. Så det er viktig at vi fortsetter å utvikle, innovere og virkelig vise at vi kan ta teknologien vår ut på markedet.

«Vi er 15 år foran oss selv»
Med sin forgjenger i produktfamilien, Prosper 6000, samt med den nye toppmodellen, er Kodak i front, ifølge Jim Continenza. De har lykkes med å nå lenger i utviklingen enn de selv først trodde var mulig.

– Vi er 15 år foran oss selv, og vi har holdt på med dette lenge, sier han og Randy Vandagriff skyter inn.

– Fra et rent printperspektiv var Prosper 6000 virkelig en av de første maskinene som tok opp kampen med offsetens glansede trykk og høye fargedekning i det kommersielle printmarkedet.

Prosper 7000 Turbo skriver ut 410 meter per minutt i den raskeste utskriftsmodusen. Foto: Claes Nordström

På spørsmål om hvor mye de forventer å spise av offsettrykk når den nye rull-maskinen nå kommer på markedet, understreker administrerende direktør Jim Continenza at han ikke ser det som at offset og digitaltrykk erstatter hverandre. Han er overbevist om at mange trykkerier vil fortsette å bruke begge teknologiene. Den nye inkjetpressen vil derfor være et godt supplement og skape nye muligheter og en mer fleksibel produksjon. Samtidig, sier han, tyder både trender og statistikk på at digitale volumer vil dobles innen 5-10 år.

Offsetplater – og inkjet
Jim Continenza legger imidlertid ikke skjul bak at de i praksis konkurrerer med seg selv fordi Kodak er en stor produsent av de kjemikaliefrie trykkplatene Sonora. Samtidig påpeker han verdenssituasjonen akkurat nå som fører til usikre leveranser. Aluminiumsprisene har skutt i været på materialsiden og i tillegg skal alt produseres, pakkes og fraktes.

– Å få til alle disse delene er vanskelig. Jeg vet dette fordi vi er en av verdens største plateprodusenter, om ikke den største akkurat nå. Og for å redusere den risikoen, trengs andre produkter. Det handler ikke så mye om å eliminere plater, vi håper det fører til flere arbeidsplasser. Men skulle det eliminere plater, eliminerer jeg faktisk mine egne plater. Tenk på det. Jeg er villig til å gjøre det, for det er forhåpentligvis samme dollar som det er for meg. Men jeg beskytter og hjelper kundene mine. For hvis de mister kundekontoer, taper jeg også i teorien fordi jeg selger til dem. Så jeg må levere til dem og dette er en maskin som kan erstatte offset.

– Vi tror at digital teknologi vil øke i betydning som et komplement for å kompensere når pågående forsyningskjedeproblemer fortsetter å øke kostnadene ved prepress. Denne nye pressen reflekterer vår fortsatte forpliktelse til å investere i innovasjon som hjelper kundene våre til å lykkes mens industrien utvikler seg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.


Messe- og konferansevegger med Canons løsninger

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon Marked

I sin nyeste blogg forteller Canon om et besøk hos Marc Bric på Rud i Bærum for å sjekke om firmaet er fornøyde med sin nye Colorado 1630. De har brukt maskinen til produksjon av messe- og konferansevegger – da denne typen arrangementer nå er oppe og går igjen for fullt etter et par års pandemidvale.

Publisert av: