Heidelberg fokuserer på programvare i skyen

Det danske Heidelberg-teamet (fra venstre) Søren Peters, Jens Cronval og Brian Thorsgaard Hansen

Heidelberg er nok mest kjent for sine store offsetmaskiner, men Heidelberg har vært i gang med strukturutvikling i flere år, dels utvidet produktspekteret med mindre, digitale trykkpresser, men også dreid selskapet i en ny retning med fokus på mer digitalisering og programvare. Møt dem på den danske Sign, Print & Pack-messen.

Brian Thorsgaard forteller:

– Ledelsen i Heidelberg har kommet til at effektiv utskrift ikke bare handler om maskiner, men også i stor grad om programvaren som styrer maskinene og produksjonen. Derfor introduserte Heidelberg sitt Prinect-konsept, hvor det er en Prinect Production Manager og en Prinect Business Manager, som administrerer data for produktets spesifikasjoner og overordnet produksjonsstyring. Prinect-produktene leses av maskinene og i bedriftens administrasjon. Det er et konsept som våre kunder har hatt stor nytte av, og støttes av online oppdateringer og oppgraderinger av servere og klienter i selskapet.

– Den raske utviklingen innen programmering og programvare har gjort det mulig å flytte moduler med programvare fra servere/klienter inn i skyen, noe som i praksis betyr at programvaren lagres i et sentralt plassert serversenter slik vi også kjenner det fra Google, Facebook og Netflix . På denne måten kan alt oppgraderes med en enkelt programmering, og alle brukere får dermed tilgang til alle oppgraderinger samtidig og umiddelbart. Det er mye raskere og smartere.

– Lagring i skyen høres enkelt ut, men det krever en enorm kunnskap om moderne programvareprogrammering, så for 3 år siden kjøpte Heidelberg et av Tysklands mest avanserte programvareselskaper, som i dag heter Zaikio og er et uavhengig selskap i Heidelberg-gruppen. Med Zaikio har vi nå et åpent, overordnet programgrensesnitt, som vi kaller H+, i skyen, hvor en rekke nye applikasjoner enkelt kan legges til systemet. Konseptet åpner også for en app-basert kommunikasjonsmodell, slik vi kjenner den fra Apple og Google, og vi ser frem til å introdusere noen av de første appene hos Sign, Print & Pack.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.


Stora Enso selger papirfabrikk til eierne av Lidl

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Stora Enso har inngått avtale om å selge papirfabrikken Maxau i Tyskland til Schwarz Group, som ellers driver med detaljhandel. De eier kjedene Lidl og Kaufland og sies å være den største detaljhandelskjeden i Europa og den fjerde største på verdensbasis målt i omsetning.

Publisert av: 

Skalérbar trykkpresse med nye formatmuligheter

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Med slagordet ”Perfekt fra alle sider” lanserer Heidelberg den nye generasjon av Speedmaster SX 102. Denne nye trykkpressen henvender seg primært til kommersielle trykkerier, som krever et høyt produktivitets- og kvalitetsnivå med trykk på begge sider i én kjøring.

Publisert av: 

Skipnes: ”Vi blir mer konkurransedyktige”

Tekst: Claes Nordström | Foto: Skipnes

Det blåser positive vinder hos Skipnes. Arktrykkeriet, med både digital- og offsettrykk, har nå etablert seg i nye, større lokaler. I samme veiven har selskapet investert stort i mer effektiv offsetproduksjon, noe som gir dem muligheter til å ta på seg større volumer de neste årene.

Publisert av: 

Sverige: Postnord slutter å distribuere uadressert reklame

Tekst: Anja Degerholm | Foto: Pressefoto

Postnord i Sverige avvikler virksomheten for uadressert direktereklame (ODR) rettet mot husholdninger. Det er ikke lenger en lønnsom virksomhet for selskapet, noe som peker på et prispresset marked og stigende papirpriser som bakgrunn for beslutningen. I stedet bør det fokuseres på mer målgruppeorientert, adressert annonsering.

Publisert av: