Heidelberg fokuserer på programvare i skyen

PUBLISERT: 18 august 2022
OPPDATERT: 18 august
Det danske Heidelberg-teamet (fra venstre) Søren Peters, Jens Cronval og Brian Thorsgaard Hansen

Heidelberg er nok mest kjent for sine store offsetmaskiner, men Heidelberg har vært i gang med strukturutvikling i flere år, dels utvidet produktspekteret med mindre, digitale trykkpresser, men også dreid selskapet i en ny retning med fokus på mer digitalisering og programvare. Møt dem på den danske Sign, Print & Pack-messen.

Brian Thorsgaard forteller:

– Ledelsen i Heidelberg har kommet til at effektiv utskrift ikke bare handler om maskiner, men også i stor grad om programvaren som styrer maskinene og produksjonen. Derfor introduserte Heidelberg sitt Prinect-konsept, hvor det er en Prinect Production Manager og en Prinect Business Manager, som administrerer data for produktets spesifikasjoner og overordnet produksjonsstyring. Prinect-produktene leses av maskinene og i bedriftens administrasjon. Det er et konsept som våre kunder har hatt stor nytte av, og støttes av online oppdateringer og oppgraderinger av servere og klienter i selskapet.

– Den raske utviklingen innen programmering og programvare har gjort det mulig å flytte moduler med programvare fra servere/klienter inn i skyen, noe som i praksis betyr at programvaren lagres i et sentralt plassert serversenter slik vi også kjenner det fra Google, Facebook og Netflix . På denne måten kan alt oppgraderes med en enkelt programmering, og alle brukere får dermed tilgang til alle oppgraderinger samtidig og umiddelbart. Det er mye raskere og smartere.

– Lagring i skyen høres enkelt ut, men det krever en enorm kunnskap om moderne programvareprogrammering, så for 3 år siden kjøpte Heidelberg et av Tysklands mest avanserte programvareselskaper, som i dag heter Zaikio og er et uavhengig selskap i Heidelberg-gruppen. Med Zaikio har vi nå et åpent, overordnet programgrensesnitt, som vi kaller H+, i skyen, hvor en rekke nye applikasjoner enkelt kan legges til systemet. Konseptet åpner også for en app-basert kommunikasjonsmodell, slik vi kjenner den fra Apple og Google, og vi ser frem til å introdusere noen av de første appene hos Sign, Print & Pack.

Les videre

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Taktile bilder på utstilling i Oslo

Norges Blindeforbund og Canon står bak en unik fotoutstilling på Deichmann Bjørvika i Oslo fra 27.-30. juni.
world-unseen

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324