Trendrapport viser tro på fremtiden og investeringsvilje

PUBLISERT: 22 august 2022
OPPDATERT: 21 mars
Sabine Geldermann, Director Print Technologies ved Messe Düsseldorf, som er vertskap for Drupa-messen. Foto: Pressebilde

For åttende år på rad har Drupa laget en global trendrapport for den grafiske bransjen. De første resultatene fra 2022-utgaven viser en bedring etter pandemien og en optimisme for de kommende årene. Og at mange ønsker å investere i arkoffset.

Undersøkelsen er basert på svar fra over 500 personer i beslutningstakende stillinger hos leverandører av trykkeritjenester og maskinprodusenter over hele verden. Den ble gjennomført våren 2022. Oppsummert viser resultatene en tro på et oppsving i bransjen og økte investeringer i 2023. Troen på fremtiden er enda større nå enn i 2019, før pandemien.

Sterkest er emballasjeindustrien, men også andre trykkerier viser tegn til bedring. Imidlertid er det regionale forskjeller, i Europa er tilliten for det kommende året mer dempet på grunn av krigen i Ukraina.

«Vet at de må innovere»
Når det gjelder investeringer er det ifølge rapporten stor investeringsvilje.

– Trykkeriene og leverandørene vet at de må innovere for å lykkes på lengre sikt. Sjokkene de siste to årene holdt tilbake investeringene, men undersøkelsen indikerer at industrien forventer at oppgangen vil begynne i 2023. Alle regioner og markeder spår høyere investeringer i det kommende året, sa Sabine Geldermann, direktør Print Technologies ved Messe Düsseldorf, i en pressemelding.

På globalt plan oppgir flere trykkerier at deres økonomiske situasjon er god – i forhold til de som svarer at den er dårlig. For leverandørene var den positive nettobalansen enda sterkere. Også her skiller emballasjemarkedet seg positivt ut, mens bedrifter som driver med for eksempel kommersiell trykking og boktrykk står overfor strukturelle endringer når det gjelder digitalisering – men viser tegn til optimisme for fremtiden.

Emballasjeindustrien investerer i flexotrykk, mens andre trykkerier ønsker å investere i arkoffset og digital tonerteknologi. Illustrasjon: Drupa

Investering i arkoffset
Rapporten tar også for seg utviklingen når det gjelder ulike trykketeknikker. Bruken av arkoffset har fortsatt å gå ned blant kommersielle trykkerier, men har økt på emballasjeområdet. Dette er den mest populære typen trykkpresse for investeringer i 2023 i alle markeder unntatt emballasje, hvor flexotrykk er sterkest.

Digital tonerutskrift øker i alle bransjer, det samme er digital rullmatet inkjet, bortsett fra blant annet trykking av bøker og blader. Etter arkmatet offset er digital toner den mest populære for fremtidige investeringer. Etterbehandlingsutstyr er også noe mange ønsker å investere i fremover.

Resultatene av hele rapporten vil bli offentliggjort i september. Den neste Drupa-messen vil bli holdt på Messe Düsseldorf fra 28. mai til 7. juni 2024.

Les videre

Elitron er på plass hos NIZE equipment

Etter 14 dager med installasjon og intensiv opplæring er NIZE-equipment klart til å vise frem det siste tilskuddet til deres produktportefølje. Det er det italienske high-end skjære- og fresebordet Elitron Kombo SDC+ i formatet 320 x 210 cm de har montert i sitt demosenter i Odder i Danmark.
nize_elitron_02-1

Konica Minolta lanserer ny B2-inkjet printer

Med sine 2400 m2 har Konica Minolta den syvende største standen på den grafiske messen Drupa. 150 personer vil stå for å ta imot de mange gjestene.
drupa24_konica

Summa automatiserer arbeidsflyten for inline skjæring

Summa viste blant annet inline-løsninger med matere til sine digitale skjærebord og tekstillaserkuttere under Fespa.
bob-summa

Gnistrende presisjon med iEchos nye laserstans

IEcho hadde med seg en rekke skjæremaskiner til Fespa. Den som kanskje fanget de besøkendes interesse mest var laserskjæremaskinen LCT350, som i gnistrende fei skar ut etiketter.
laserstans2

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik