Agfa i ferd med å selge offsetvirksomheten

PUBLISERT: 1 september 2022
OPPDATERT: 21 mars
Anders Österberg og Nils-Arne Sletten fra Agfa på Sign & Print Scandinavia. Foto: Claes Nordström

Agfas transformering fortsetter. Selskapets grafiske virksomhet går mot å bli helt digital og det er nå klart at offsetdelen nærmer seg et salg.

Agfa-Gevaert-gruppen har signert en avtale med Aurelius-gruppen om kjøp av aksjer i Offset Solutions-divisjonen. Gjennom årene har Agfa vært en global leverandør til offset-trykkindustrien med sine trykk- og prepressløsninger. Kundene omfatter alt fra vanlige trykkerier og avistrykk til emballasjefirmaer. Nå ser det ut til at et salg er nært forestående.

Investering i digitaltrykk
Sign&Print har tidligere rapportert om Agfas investering i inkjet og oppkjøpet av Inca Digital Printers. Pascal Juéry, administrerende direktør i Agfa-Gevaert Group, sier i en pressemelding at det forventede salget av Offset Solutions-virksomheten er et viktig skritt i Agfas pågående transformasjonsprosess.

– Det vil gjøre oss i stand til å øke fokuset på våre vekstbedrifter, noe som er avgjørende for vår fremtidige suksess i våre markeder. Etter å ha undersøkt alle alternativer, mener vi at den foreslåtte transaksjonen er den best mulige løsningen for alle interessenter: de ansatte som jobber i divisjonen, kundene i offsetbransjen og våre aksjonærer.

Agfa investerer i inkjet og digitale trykkemaskiner for blant annet skilt-, display- og emballasjemarkedet Foto: Arkivbilde.

Tidlig i 2023
I henhold til vilkårene i avtalen vil Aurelius-gruppen kjøpe Offset Solutions-divisjonen for en foretaksverdi på EUR 92 millioner (omtrent 980 millioner kroner), med forbehold om vanlige justeringer av arbeidskapital og finansiell nettogjeld samt fradrag for minoritetsandeler og netto pensjonsforpliktelser.

Begge parter tar sikte på å fullføre transaksjonen i første kvartal 2023.

Les videre

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1

RKGrafisk kjøper seg inn i Hurtig-Trykk

RKGrafisk AS har inngått en avtale om å kjøpe 75% av aksjene i Hurtig-Trykk AS. "Denne strategiske investeringen vil styrke RKGrafisk sin posisjon i det norske trykkerimarkedet og utvide selskapets tjenesteportefølje," heter det i en pressemelding fra selskapet.
rkgrafisk_ht

Scandinavian Print Group kjøper opp digitaltrykkeri

Direktøren i Scandinavian Print Group (SGP), Esben Mols Kabell, bekrefter at de har kjøpt det danske digitaltrykkeriet PrinfoParitas.
esben_SGP-1

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1