Stora Enso selger papirfabrikk til eierne av Lidl

PUBLISERT: 25 september 2022
OPPDATERT: 21 mars
Stora Ensos papirfabrikk i Maxau, Tyskland, som nå selges til eierne av Lidl, Schwarz Group.

Stora Enso har inngått avtale om å selge papirfabrikken Maxau i Tyskland til Schwarz Group, som ellers driver med detaljhandel. De eier kjedene Lidl og Kaufland og sies å være den største detaljhandelskjeden i Europa og den fjerde største på verdensbasis målt i omsetning.

Fabrikken i Maxau har 440 ansatte og en kapasitet på 530.000 tonn SC-papir. Avtalen har en verdi på 210 millioner euro og forventes fullført i begynnelsen av 2023. Stora Enso har nesten samtidig inngått en avtale om å selge papirfabrikken Nymölla i Sverige til Sylvamo, en amerikansk eid, global produsent av ubestrøket papir.

Denne avtalen har en verdi på 150 millioner euro. Det forventes også å være ferdig tidlig i 2023, med forbehold om myndighetsgodkjenninger.

Resultat av endret strategi
Disse transaksjonene er en del av den tidligere annonserte planen om å selge fire av Stora Ensos fem papirproduksjonssteder. Salget er i tråd med Stora Ensos strategi om å fokusere på det langsiktige vekstpotensialet. I stedet fokuserer de på fornybare produkter innen emballasje, byggeløsninger og biomaterialinnovasjoner.

– Etter vår nylige avtale om å selge papirfabrikken i Maxau, er jeg glad for at vi fant en god, erfaren eier i Sylvamo til papirfabrikken vår i Nymölla. Prosessen med å selge de gjenværende papirfabrikkene (Hylte og Antala) fortsetter, sier Seppo Parvi, finansdirektør og leder for papirdivisjonen i Stora Enso. Planen er også å gjøre om papirfabrikken i Langerbrügge i Belgia til en bølgepappprodusent.

Sylvamos plan er å integrere Nymölla i deres globale papirvirksomhet, og de 520 ansatte ved fabrikken vil være en del av transaksjonen. Kapasiteten i Nymölla er 485 000 tonn trefritt ubestrøket kontorpapir, med Multicopy som det ledende papirmerket.

Salgsprosessen fortsetter for papirfabrikkene Hylte og Anjala uten forpliktet tidsplan. Prosessen har ingen umiddelbar effekt på Stora Ensos papirvirksomhet, som fortsatt betjener sine respektive kunder.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324