De beste emballasjeløsningene kåret på Scanpack

PUBLISERT: 6 oktober 2022
OPPDATERT: 6 oktober
Bo Wallteg var juryleder under utdelingen av prisene på Packnorth Award 2022.

Det var spenning på Superbrand-scenen på Scanpack-messen da tiden var inne for å presentere vinnerne av den første utgaven av den nordiske emballasjekonkurransen Packnorth Award.

Syv selskaper mottok utmerkelser fra publikum etter å ha vunnet sine respektive emballasjekategorier i Packnorth Award-emballasjekonkurransen. En ekstra åttende spesialpris ble også delt ut av Nordic Bioplastic Association. Bosse Wallteg, formann i konkurransejuryen, overrakte premiene etter å ha lest opp juryens begrunnelse.

Drikkeemballasje
Liplid var vinneren i kategorien drikkevareemballasje. Juryen var svært imponert over Liplids kopplokk, som de mener representerte mye innovasjon:

Juryens begrunnelse: Det er ikke ofte vi ser så mye innovasjon i et så grunnleggende enkelt produkt. Liplid har et stort posisjoneringspotensial innenfor segmentet. Her bytter du ut plast med fiber og får et lokk som kan gjenbrukes eller komposteres. Lokket bruker mindre materiale enn alternativene og gir også stabilitet til drikkekruset, noe som gjør at et krus kan lages med mindre materiale. Du kan spise innholdet uten at munnen kommer i kontakt med lokket. Selve designet er interessant og signalerer holdbarhet.

Liplid vant kategorien drikkevareemballasje.

Matvareemballasje
Trioworld fra Landskrona presenterte Food Loop30. Et laminat i fem lag resirkulert plast som først kom på markedet i samarbeid med matvarekjeden Lidl i Sverige for deres kanel- og kardemommeboller. Produktet vant kategorien Matvareemballasje.

Juryens begrunnelse var: Matvareemballasje og resirkulert plast har alltid vært to motpoler. Her ser vi et interessant eksempel på at det er mulig. Tretti prosent PCR (Post Consumer Recyled) i en så utfordrende pakke for frysevarer imponerer og opptjente plusspoeng fra juryen. Løsningen er et femlags laminat som oppfyller alle obligatoriske tester og simuleringer i henhold til EU-forordningen for materialer i kontakt med mat. Å kunne bruke mer resirkulert plast i matvareemballasje er et nødvendig steg i utviklingen mot sirkulær plastbruk og denne filmen er et positivt og interessant steg i riktig retning.

FoodLoop vant kategorien matvareemballasje.

Netthandelsemballasje
Polstrede konvolutter og bobleplast fra Raja vant kategorien Netthandelsemballasje.

Juryen ga Rajapacks produkter seieren med denne forklaringen: Her er to produkter som konkurrerte hver for seg i kategorien. Juryen mente at begge var potensielle vinnere og bestemte seg for å slå dem sammen til ett stipend. To produkter som gjør jobben med bare ett materiale, papir. Visuelt signaliserer de holdbarhet. Med bobledesign med forsterkede bobler i bobleplasten er det sikret at et monomateriale har en beskyttelsesevne som i mange tilfeller rekker langt. Begge produktene er selvsagt 100 prosent resirkulerbare.

Raja vant kategorien Netthandelsemballasje.

Industriell emballasje
Accon Greentech vant kategorien med Accon Large Sacks.

Juryens begrunnelse: Mye fokus på problemstillinger rundt sirkularitet har en tendens til å havne på forbrukeremballasje. Konseptet er ekstremt anvendelig og nødvendig for industriell emballasje. Her er en gjennomtenkt løsning for store poser som håndteres i «lukket sløyfe». Toppen av innovasjon på sitt beste, sier juryen og fortsetter: Full kontroll over kvaliteten på monomaterialet til tross for en betydelig andel resirkulert plast og et smart system for å sikre kvaliteten på sekkenes bæreevne. Ved å justere andelen resirkulert plast sikres ytelsen på en betryggende måte. En genial idé som også er lett å kommunisere!

Accon Greentech vant kategorien industriell emballasje.
Fibu vant kategorien Inkluderende og/eller bærekraftig design.

Inkluderende og/eller bærekraftig design
Fibu vant kategorien Inkluderende og/eller bærekraftig design for sitt fyllmateriale Starchips:

Juryens begrunnelse: Materialet består av skummet trefiber og er et resultat av en lang utvikling. Den fungerer som en støtdemper i emballasje og erstatter plastspon. Kan komprimeres under transport og deretter gjenopprette formen, noe som sparer transportplass. Støtdempingskapasiteten er høy. Denne løsningen unngår også problemet med statisk elektrisitet som er vanlig ved bruk av plastspon. Materialet er også tilgjengelig som skreddersydde innsatser eller som dekkmateriale. Det er 100 % resirkulerbart i papirgjenvinning.

Luksusemballasje
Vinneren i kategorien Luksusemballasje ble Norrmejerier Ekonomisk Förening for emballasjen til produktet Västerbottensost Jubileumsgave.

Juryens begrunnelse: En elegant jubileumspakning til en minivariant av den velkjente osten. Målgruppen er internasjonale besøkende. Emballasjen er klassisk og godt designet med klare referanser til premium via sort, gull, lakk, minimalistisk og enkle og elegante fonter. Som en godt bevart hemmelighet kommer historien til osten frem når du åpner pakken. Osten er pakket inn i en plastfilm som garanterer ingen lukt. To rene strømmer av materiale som er enkle å hente.

Norrmejeriere var ikke til stede under prisutdelingen, men fikk likevel stor applaus.

Biobasert emballasje
Pyroll Packaging Group konkurrerte med emballasje for gjenbrukbart trebestikk – og vant i kategorien biomaterialbasert emballasje.

Juryens begrunnelse var: Emballasjen har et moderne, miljøvennlig visuelt uttrykk og lar forbrukeren se innholdet. Det passer godt med produktets USP. Både posen og vinduet er laget av bærekraftig dyrket skogsråstoff med en furuoljebasert PP-film laminert til en papirbunn. Furuolje er interessant som råstoff og mulighetene vises her. Emballasjen kombinerer utseende, fornybarhet og transparens på en tiltalende måte.

Pyroll Packaging Group vant kategorien biobasert emballasje.

Spesialpris
Spesialprisen ble delt ut av Nordic Bioplastic Association. Også her vant Pyroll Packaging Group. Denne gangen for de biobaserte plastflaskene til dressingmerket Orklas Felix.

Juryens begrunnelse: Merkeeier Orklas nye plastflasker til Felix Dressinger er laget av biobasert polypropylen (PP). Flaskene inneholder nitti prosent biobasert PP og er ISCC-sertifisert. Juryen setter pris på Orklas satsing på det såkalte massebalanseprinsippet som en vei mot fornybar energi og sirkularitet. Flaskene representerer en mulighet til å utvide råvarebasen og implementeringen av biotenkning. De representerer viktige deler av transformasjonen. Dette ønsker Nordisk Bioplastforening å gjøre oppmerksom på gjennom prisen.

Pyroll Packaging Group ble tildelt spesialprisen av Nordic Bioplastics Association.

Prisoverrekkelsen ble etterfulgt av fortsatt feiring – champagne, sjokolade og networking.

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Canon-sjefen: «Inkjet er den rette veien å gå»

Canon har stilt ut på flere messer under mottoet "The power to move". For Canons Jennifer Kolloczek handler den bevegelsen om økt fokus på arkmatet inkjet ved høye hastigheter.
Canon Jennifer Matteus