
Det satses videre hos HG Media til tross for de siste årenes litt dystre fremtidsutsikter. For en stund tilbake så investerte selskapet i en helt ny Ricoh Pro T7210 UV-flatbedskriver for å skrive ut på blant annet skiltmaterialer som metall, tre, glass og enda mer. Den er allerede i full drift på trykkeriet til HG Media, like utenfor Sandvika.
– Vi ville ha noe som man kunne være kreativ med, sier daglig leder Jørn Våraker.
Trykkeriet som kan det meste fra design til digital og offset trykk, tekstiltrykk og etterbehandling finner du nå den på plass hos dem.
Lengst bak i de store lokalene ruver det siste tilskuddet, Ricoh Pro T7210 UV- flatbedskriver som har en flate på 2,1 x 3,2 meter.
Hvordan klarte dere å få den inn her?
– Det er faktisk ikke så vanskelig som en skulle tro, sier daglig leder Jørn Våraker lattermildt, så viser han hvilke tiltak som måtte til.
– Vi måtte demontere denne for å få den inn i korridoren, men så gikk det som smurt.
Flatbedskriveren kom i alle fall inn og nå står det ved siden av et skjærebord fra Comagrav, en Digi Corsa 2134. Alle som leser Sign&Print er godt kjent med dette bordet, for vi var på besøk hos HG media da de kjøpte inn dette for bare et år siden.
– Vi kjøpte flatbedskriveren fra Ricoh fordi den passer Comgraven så godt, sier Jørn Våraker og fortsetter:
– Vi var på utkikk etter noe som kunne trykke på skilt i forskjellige materialkvaliteter og med hvitt, og som passet inn i vår arbeidsflyt.

Tok høyde for høyden
Som alltid ved investering i nye maskiner ligger det en hel del forberedende arbeid bak. Etter å ha sammenlignet ulike leverandører, kom de frem til at det var Ricoh Pro T7210 som passet best deres behov og krav.
– En viktig faktor var at den kan skrive ut på 110 millimeter tykke medier som er unikt. Den kan trykke med hvitt blekk og den daglige produksjonen og vedlikeholdet er enkelt. Den har den riktige kvaliteten vi var ute etter, sier Jørn Våraker.
HG Media har ett tett samarbeid med Ricoh som har fungert helt utmerket i flere år.
Ricoh Pro T7210 fås i flere forskjellige varianter, men den HG Media har kjøpt trykker med CMYK pluss hvitt og lakk. Den har ett helt nytt UV-blekk som benytter 12 Ricoh skriverhoder slik at den kan produsere opptil 100 kvm per time.
Mediet som det trykkes på holdes på plass ved hjelp av vakuum som er oppdelt over åtte seksjoner på bordet.
Skilt til hele landet
Hovedoppgaven til printeren blir nå å skrive ut på skiltmateriell, et produkt som HG media produserer mye av.
– Det vi trykker på er hovedsakelig hvit og børstet aluminium samt plexi og forex, sier Jørn Våraker.

Selskapet har nå 20 ansatte med administrasjon, design og selve trykkeriet. Som de fleste trykkerier har de siste årene vært litt av en prøvelse, men også en sjanse til å tenke nytt og kreativt. Da de gamle kundene forsvant lyktes vi med å tiltrekke nye.
– Omtrent halvparten av kundene våre sluttet å produsere under pandemien, nå er nesten alle kundene tilbake sier Jørn Våraker.
Gjorde du noe annerledes for å få nye kunder?
– Nei, faktisk har vi gjort mye som før med noen tilpasninger med nytt produksjonsutstyr.
Fremtiden er kreativ
De siste årene har vært uforutsigbare og omsetningen for selskapet gikk noe ned. Nå som pandemien omsider er over spådde ingen en krig med tilhørende høyere strømpriser som er en utfordring for vår bransje.
– Men vi kommer til å passere fjoråret selv om det er usikkert med strømprisene, sier Jørn Våraker.
Jørn Våraker er ingen pessimist, han ser positivt på fremtiden og mener at trykkeribransjen er på vei mot flere endringer.
– Det som gjelder nå er å tenke kreativt og med de nye investeringene vi har gjort den siste tiden er vi bra rustet for å møte disse mulighetene.
