
Digitaltrykkeriet hadde lenge vært på jakt etter et automatisert arkmatet skjærebord. Etter at Plockmatic kjøpte opp Intec fabrikken i England fikk CopyCat informasjon om Intec ColorCut FB9000 som de syntes passet bra inn til deres applikasjoner. I august kom bordet til deres lokaler på Lysaker og det har gått varmt siden den gang. – Å få en slik maskin har vært etterlengtet, forteller driftsansvarlig Eirik Rasmussen.
CopyCat finnes på 11 lokasjoner i Norge i dag. Den største delen av produksjonen foregår i Oslo- og Bærumsområdet. En høstdag i oktober besøker Sign&Print lokalene på Lysaker. Her har CopyCat sin største avdeling innenfor arkproduksjon.

– Her på Lysaker produserer vi så å si alt av trykksaker. Vi har spesialisert oss på raske leveranser med høy kvalitet, sier Eirik Rasmussen som er driftsansvarlig i CopyCat.
Det har aldri vært noe problem å produsere store opplag på Lysaker, men de ønsker å hjelpe kunder med alle forespørsler og da kan det av og til bli en utfordring med å finne en fornuftig måte å håndtere de mindre oppdragene på. Eirik Rasmussen forteller at det derfor var helt naturlig at de fikk installert et automatisert skjærebord som fungerer godt innenfor SR-A3 segmentet.
– Vi har alltid hatt muligheten til å konturskjære, men det har vært på et større kutte- og fresebord. Det er ikke holdbart å bruke det store bordet til mindre volumer sier Eirik Rasmussen og fortsetter:
– Så vi har holdt utkikk etter et bord av denne typen, men ikke funnet det rette.
Han peker på det arkmatede skjærebordet fra Intec som Plockmatic fikk inn i sitt sortiment for et par måneder siden.
– Vi har et veldig godt samarbeid med Plockmatic så da de kom med denne maskinen så føltes det helt rett. Den passer perfekt her hos oss på Lysaker.
Automatiserer prosessen
Colorcut FB9000 er et digitalt, arkmatet skjærebord fra Intec som har en arbeidsflate på opptil B2 format og kan oppnå en skjærehastighet på 1200 mm per sekund. Arkene kan plasseres i ileggeren i både liggende og stående format før arbeidet settes i gang fra den tilhørende programvaren. Erfaringen viser at maskinen er til å stole på og at produksjonen går uten oppfølging fra operatøren.

Sugekopper løfter arket og mater det ut på skjærebordet. Der skannes en QR-kode samt skjæremerker, for deretter å sette i gang jobben. Dette gjør det også mulig for ulike jobber å kjøres samtidig. Når arbeidet så er klart mates arket ut i et oppsamlingstrau.
– Den automatiserte QR-kode lesingen og arkmatingen gjør at det blir minimalt med manuelle operasjoner, du starter jobben og så kan du fokusere på andre oppgaver, sier Eirik Rasmussen.
Det arkmatede skjærebordet fra Intec har to skjærehoder, hvilket gjør det mulig å utføre både skjæring, rilling og perforering i samme arbeidsflyt. Ved kiss-cut må imidlertid kniven skiftes ut manuelt.

– Det å få en slik maskin har vært veldig etterlengtet, forteller Eirik Rasmussen.
De har hatt den siden august og den har gått varm siden da.
– Siden installasjonen har den blitt brukt hver dag til reelle kundeoppdrag.
Hva bruker dere den til?
– Alt som skal konturskjæres går på dette bordet nå. Det har vært mye etiketter med formskjæring. Kiss-cut funksjonen er også veldig handy og blir brukt mye. Vi har også mulighet til å produsere etiketter på rull, men dersom opplaget er lavt så kan et SR-A3 ark med utstansede merker være like greit. Det blir mange spesialproduksjoner.


Et oppdrag gikk til et sykehus som trengte en spesialprodusert folder til sine prøveresultater, der pågikk selve skjæringen i 20 timer i strekk.
– Da er det ganske deilig at det skjer automatisk.
Finnes det noe som dere kan gjøre nå som dere ikke kunne gjøre tidligere?
– I utgangspunktet ikke, men produksjonen går mye smidigere.
Et samarbeid som strekker seg langt tilbake

Det er som sagt ikke første gang at de arbeider med Plockmatic. CopyCat har vært kunder hos dem siden 20 år tilbake, et samarbeid som har fungert godt ifølge Eirik Rasmussen.
– Plockmatic er profesjonelle, serviceinnstilte og konkurransedyktige. Dessuten er teknikerne deres også veldig kompetente.
Akkurat som for de fleste firmaer var pandemien noe av en utfordring, men Eirik Rasmussen forteller at de har tatt med seg mye læring fra den tiden og for tiden ser det veldig bra ut for selskapet.
– Vi har aldri hatt et bedre resultat.
Hva kommer det av?
–Det er vanskelig å si, dels tror jeg at vi har tatt markedsandeler, dels har vi blitt mer strømlinjeformet. Vi er bedre skodd nå og har et motivert team.
