Gop utvider med papirbasert

PUBLISERT: 23 november 2022
OPPDATERT: 19 desember
Gop blir distributør av Swedboard på det skandinaviske markedet. Foto: Collage/Pressebilde

Det svenske selskapet Gop får distribusjonsrettigheter i Skandinavia for to av Swedboards papirbaserte premium-tavler for den grafiske display-bransjen. Avtalen vil innebære et enda bredere tilbud av kjente merkevarer innenfor dette segmentet.

Det dreier seg om Swedboards produkter SB Fiber og SB Composite.

– Vi er utrolig stolte av å legge Swedboard til produktutvalget vårt. For oss betyr dette at vi legger en stor og viktig brikke i vårt arbeid for å fortsette å være den ledende materialleverandøren innen visuell kommunikasjon, sier Martin Gut, produktsjef i Gop i en pressemelding.

Bærekraft i fokus

Siden april 2022 har Swedboard International vært en del av 3A Composites, et globalt selskap med mange kjente merkevarer i sin portefølje som Gop allerede er distributør for, inkludert Forex, Dispa og Dibond. Nå utvides Gops tilbud ytterligere.

Swedboards produkter produseres i Sverige og ifølge Gop er dette i tråd med selskapets fokus på å tilby mer bærekraftige og resirkulerte materialer. For eksempel har Swedboard Fiber en svært energieffektiv produksjonsprosess, er 100 prosent resirkulerbar og opptil 30 prosent av materialet er resirkulert avfall enten fra forbrukernivå eller fra industri.

Kortere ledetider

Martin Carlshamre, COO i Swedboard, ser flere fordeler ved at Gop blir ny distributør for selskapets produkter. Han forteller at det nå er mulig å nå ut på en bredere front fordi Gop har en sterk posisjon innenfor den grafiske bransjen.

– Det at vi går via Gop gjør også at produktene blir lettere tilgjengelige og vil ha betydelig kortere ledetider når materialene holdes på lager, noe som er veldig positivt. Du trenger heller ikke kjøpe samme kvantum som før, og det ser vi på som en stor fordel for kundene, sier Martin Carlshamre, COO Swedboard.

Swedboards sortiment vil være tilgjengelig for bestilling fra Gop Sverige fra 1. desember, og i Norge og Danmark fra 9. januar 2023.

Les videre

Onlinetrykkeri begynner å selge materialer

Unitedprint, som driver nettrykkeriet Print24, begynner å selge materialer via merket Infowerk. Dette gjelder blant annet papir, plater og kartong.
Toivo

Tekstiler med resirkulert garn fra PET-flasker

Spandex lanserer nyheter fra Berger Textiles, blant annet med resirkulert material, og blir eneleverandør av sortimentet til Bergers tekstiler på det norske markedet. Dette nye samarbeidet skal gi kunder i Norge den tekstilen de trenger fra en lokal leverandør.
Berger Spandex

Spandex lanserer ny folieserie

Spandex introduserer merkevaren AUTO og et produktsortiment som henvender seg til profesjonelle aktører i bilfolieringsbransjen. Det første produktet er en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

Sappi stenger europeisk papirfabrikk

Den pågående globale økonomiske nedgangen, med pressede markeder, geopolitisk ustabilitet og svak økonomisk vekst, legger et betydelig press på Sappi, spesielt i Europa, skriver de i en pressemelding.
sappi

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324