Folier laget etter ønskene til wrapperne

PUBLISERT: 30 november 2022
OPPDATERT: 19 desember
Produsent Grafityp har bygget et futuristisk utstillingsrom hvor brukere kan vise frem sine ferdigheter med Omega-Skinz-foliene.

Hvordan kan bilfolier bli enklere å påføre og få et enda mer fantastisk utseende for til slutt å skape mer kjøreglede? Den belgiske produsenten Grafityp gikk ut og spurte kundene sine. Resultatet ble Omega-Skinz-konseptet.

Omega-Skinz er en serie print- og omslagsfolier med tilhørende laminat som ble lansert i begynnelsen av året. Hele utvalget av medier for storformatutskrifter er nå tilgjengelig i Skandinavia via Papyrus-forhandleren.

– Det som er spennende med Omega-Skinz er at de har gjennomført en markedsundersøkelse blant de som jobber med produktene, og har ut fra brukernes ønsker utviklet den nye produktserien, sier Stellan Pehrson ved Papyrus.

Serien består av printfolier med og uten metalliske og perlemorpigmenter, wrap-folier i 59 farger og effekter og laminater for lang holdbarhet. Ifølge produsenten er den støpte folien myk og fleksibel, 3D formbar med varme og kan enkelt formes på både konkave og konvekse overflater. Foliene skal også utformes for å sikre rask og problemfri montering på store og små flater på for eksempel biler, motorsykler, båter, lastebiler og busser.

Lag din egen farge

Printfolien absorberer fargen på en måte som gir fargedybde og skarpe farger, og materialets trykkegenskaper gjør at det er mulig å lage detaljerte bilder. De metalliske og perlemorpigmentene skal gi et luksuriøst preg. Det er også mulig å lage din egen farge ved å kombinere ulike folier og laminater.

Wrapping-foliene består av forskjellige lag som absorberer foliens spenninger under strekking og forming. Topplaget er en transparent PVC-film som gir grunnlaget ekstra fargedybde. Folien støpes deretter som et to- eller tre-pass system hvor de ulike lagene danner et homogent lag. Resultatet er ifølge leverandøren en sterk og stabil folie som blir myk og fleksibel når den påføres med varmepistol eller infrarød lampe, for eksempel for komplekse overflater som støtfangere, spoilere og dørhåndtak.

Laminatet kan da forsterke effekten, for eksempel for å fremheve formen og konturen til kjøretøyet og for å imitere matt eller virkelig høyglans billakk.

Håper på nysgjerrige kunder

Papyrus planlegger kurs og seminarer om Omega-Skinz hos sine kunder med oppstart rundt årsskiftet.

– Det er alltid en viss terskel når man lanserer et helt nytt produkt, men vi håper at kundene blir nysgjerrige, spesielt når de hører at materialet er utviklet etter brukernes ønsker, «Wrappere», og ønsker å teste produktene, sier Stellan Pehrson.

Stellan Pehrson hos Papyrus håper at den nye produktserien vil vekke nysgjerrighet fordi den er utviklet ut fra brukernes ønsker. Foto: Arkiv/Claes Nordström

Papyrus selger Omega-Skinz i Sverige samt Norge og Danmark.

Les videre

Scandraft etablerer lager i Drøbak

Materialleverandøren Scandraft har nylig åpnet ett nytt lager i Drøbak. Dette skal styrke servicenivået til de norske kundene, med ambisjonen om å bli Norges ledende leverandør av grafiske materialer.
Media

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Tekstilgrossist utvider med 640 nye artikler

L-Shop-Team, med virksomhet blant annet i Norge, introduserer over 640 nye artikler i sitt sortiment fra årsskiftet.
L-shop

Lettarbeidet nyhet fra Drytac

Materialprodusenten Drytac lanserer nå Polar Smooth 150 Air i Norden. En selvklebende vinyl med en tykkelse på 150 mikrometer som skal være både slitesterk og lett å jobbe med.
Scandraft Polar

Siste nytt

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong