Hvordan kan bilfolier bli enklere å påføre og få et enda mer fantastisk utseende for til slutt å skape mer kjøreglede? Den belgiske produsenten Grafityp gikk ut og spurte kundene sine. Resultatet ble Omega-Skinz-konseptet.
Omega-Skinz er en serie print- og omslagsfolier med tilhørende laminat som ble lansert i begynnelsen av året. Hele utvalget av medier for storformatutskrifter er nå tilgjengelig i Skandinavia via Papyrus-forhandleren.
– Det som er spennende med Omega-Skinz er at de har gjennomført en markedsundersøkelse blant de som jobber med produktene, og har ut fra brukernes ønsker utviklet den nye produktserien, sier Stellan Pehrson ved Papyrus.
Serien består av printfolier med og uten metalliske og perlemorpigmenter, wrap-folier i 59 farger og effekter og laminater for lang holdbarhet. Ifølge produsenten er den støpte folien myk og fleksibel, 3D formbar med varme og kan enkelt formes på både konkave og konvekse overflater. Foliene skal også utformes for å sikre rask og problemfri montering på store og små flater på for eksempel biler, motorsykler, båter, lastebiler og busser.
Lag din egen farge
Printfolien absorberer fargen på en måte som gir fargedybde og skarpe farger, og materialets trykkegenskaper gjør at det er mulig å lage detaljerte bilder. De metalliske og perlemorpigmentene skal gi et luksuriøst preg. Det er også mulig å lage din egen farge ved å kombinere ulike folier og laminater.
Wrapping-foliene består av forskjellige lag som absorberer foliens spenninger under strekking og forming. Topplaget er en transparent PVC-film som gir grunnlaget ekstra fargedybde. Folien støpes deretter som et to- eller tre-pass system hvor de ulike lagene danner et homogent lag. Resultatet er ifølge leverandøren en sterk og stabil folie som blir myk og fleksibel når den påføres med varmepistol eller infrarød lampe, for eksempel for komplekse overflater som støtfangere, spoilere og dørhåndtak.
Laminatet kan da forsterke effekten, for eksempel for å fremheve formen og konturen til kjøretøyet og for å imitere matt eller virkelig høyglans billakk.
Håper på nysgjerrige kunder
Papyrus planlegger kurs og seminarer om Omega-Skinz hos sine kunder med oppstart rundt årsskiftet.
– Det er alltid en viss terskel når man lanserer et helt nytt produkt, men vi håper at kundene blir nysgjerrige, spesielt når de hører at materialet er utviklet etter brukernes ønsker, «Wrappere», og ønsker å teste produktene, sier Stellan Pehrson.
Papyrus selger Omega-Skinz i Sverige samt Norge og Danmark.