Folier laget etter ønskene til wrapperne

PUBLISERT: 30 november 2022
OPPDATERT: 19 desember
Produsent Grafityp har bygget et futuristisk utstillingsrom hvor brukere kan vise frem sine ferdigheter med Omega-Skinz-foliene.

Hvordan kan bilfolier bli enklere å påføre og få et enda mer fantastisk utseende for til slutt å skape mer kjøreglede? Den belgiske produsenten Grafityp gikk ut og spurte kundene sine. Resultatet ble Omega-Skinz-konseptet.

Omega-Skinz er en serie print- og omslagsfolier med tilhørende laminat som ble lansert i begynnelsen av året. Hele utvalget av medier for storformatutskrifter er nå tilgjengelig i Skandinavia via Papyrus-forhandleren.

– Det som er spennende med Omega-Skinz er at de har gjennomført en markedsundersøkelse blant de som jobber med produktene, og har ut fra brukernes ønsker utviklet den nye produktserien, sier Stellan Pehrson ved Papyrus.

Serien består av printfolier med og uten metalliske og perlemorpigmenter, wrap-folier i 59 farger og effekter og laminater for lang holdbarhet. Ifølge produsenten er den støpte folien myk og fleksibel, 3D formbar med varme og kan enkelt formes på både konkave og konvekse overflater. Foliene skal også utformes for å sikre rask og problemfri montering på store og små flater på for eksempel biler, motorsykler, båter, lastebiler og busser.

Lag din egen farge

Printfolien absorberer fargen på en måte som gir fargedybde og skarpe farger, og materialets trykkegenskaper gjør at det er mulig å lage detaljerte bilder. De metalliske og perlemorpigmentene skal gi et luksuriøst preg. Det er også mulig å lage din egen farge ved å kombinere ulike folier og laminater.

Wrapping-foliene består av forskjellige lag som absorberer foliens spenninger under strekking og forming. Topplaget er en transparent PVC-film som gir grunnlaget ekstra fargedybde. Folien støpes deretter som et to- eller tre-pass system hvor de ulike lagene danner et homogent lag. Resultatet er ifølge leverandøren en sterk og stabil folie som blir myk og fleksibel når den påføres med varmepistol eller infrarød lampe, for eksempel for komplekse overflater som støtfangere, spoilere og dørhåndtak.

Laminatet kan da forsterke effekten, for eksempel for å fremheve formen og konturen til kjøretøyet og for å imitere matt eller virkelig høyglans billakk.

Håper på nysgjerrige kunder

Papyrus planlegger kurs og seminarer om Omega-Skinz hos sine kunder med oppstart rundt årsskiftet.

– Det er alltid en viss terskel når man lanserer et helt nytt produkt, men vi håper at kundene blir nysgjerrige, spesielt når de hører at materialet er utviklet etter brukernes ønsker, «Wrappere», og ønsker å teste produktene, sier Stellan Pehrson.

Stellan Pehrson hos Papyrus håper at den nye produktserien vil vekke nysgjerrighet fordi den er utviklet ut fra brukernes ønsker. Foto: Arkiv/Claes Nordström

Papyrus selger Omega-Skinz i Sverige samt Norge og Danmark.

Les videre

Onlinetrykkeri begynner å selge materialer

Unitedprint, som driver nettrykkeriet Print24, begynner å selge materialer via merket Infowerk. Dette gjelder blant annet papir, plater og kartong.
Toivo

Tekstiler med resirkulert garn fra PET-flasker

Spandex lanserer nyheter fra Berger Textiles, blant annet med resirkulert material, og blir eneleverandør av sortimentet til Bergers tekstiler på det norske markedet. Dette nye samarbeidet skal gi kunder i Norge den tekstilen de trenger fra en lokal leverandør.
Berger Spandex

Spandex lanserer ny folieserie

Spandex introduserer merkevaren AUTO og et produktsortiment som henvender seg til profesjonelle aktører i bilfolieringsbransjen. Det første produktet er en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

Sappi stenger europeisk papirfabrikk

Den pågående globale økonomiske nedgangen, med pressede markeder, geopolitisk ustabilitet og svak økonomisk vekst, legger et betydelig press på Sappi, spesielt i Europa, skriver de i en pressemelding.
sappi

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324