Folier laget etter ønskene til wrapperne

PUBLISERT: 30 november 2022
OPPDATERT: 19 desember
Produsent Grafityp har bygget et futuristisk utstillingsrom hvor brukere kan vise frem sine ferdigheter med Omega-Skinz-foliene.

Hvordan kan bilfolier bli enklere å påføre og få et enda mer fantastisk utseende for til slutt å skape mer kjøreglede? Den belgiske produsenten Grafityp gikk ut og spurte kundene sine. Resultatet ble Omega-Skinz-konseptet.

Omega-Skinz er en serie print- og omslagsfolier med tilhørende laminat som ble lansert i begynnelsen av året. Hele utvalget av medier for storformatutskrifter er nå tilgjengelig i Skandinavia via Papyrus-forhandleren.

– Det som er spennende med Omega-Skinz er at de har gjennomført en markedsundersøkelse blant de som jobber med produktene, og har ut fra brukernes ønsker utviklet den nye produktserien, sier Stellan Pehrson ved Papyrus.

Serien består av printfolier med og uten metalliske og perlemorpigmenter, wrap-folier i 59 farger og effekter og laminater for lang holdbarhet. Ifølge produsenten er den støpte folien myk og fleksibel, 3D formbar med varme og kan enkelt formes på både konkave og konvekse overflater. Foliene skal også utformes for å sikre rask og problemfri montering på store og små flater på for eksempel biler, motorsykler, båter, lastebiler og busser.

Lag din egen farge

Printfolien absorberer fargen på en måte som gir fargedybde og skarpe farger, og materialets trykkegenskaper gjør at det er mulig å lage detaljerte bilder. De metalliske og perlemorpigmentene skal gi et luksuriøst preg. Det er også mulig å lage din egen farge ved å kombinere ulike folier og laminater.

Wrapping-foliene består av forskjellige lag som absorberer foliens spenninger under strekking og forming. Topplaget er en transparent PVC-film som gir grunnlaget ekstra fargedybde. Folien støpes deretter som et to- eller tre-pass system hvor de ulike lagene danner et homogent lag. Resultatet er ifølge leverandøren en sterk og stabil folie som blir myk og fleksibel når den påføres med varmepistol eller infrarød lampe, for eksempel for komplekse overflater som støtfangere, spoilere og dørhåndtak.

Laminatet kan da forsterke effekten, for eksempel for å fremheve formen og konturen til kjøretøyet og for å imitere matt eller virkelig høyglans billakk.

Håper på nysgjerrige kunder

Papyrus planlegger kurs og seminarer om Omega-Skinz hos sine kunder med oppstart rundt årsskiftet.

– Det er alltid en viss terskel når man lanserer et helt nytt produkt, men vi håper at kundene blir nysgjerrige, spesielt når de hører at materialet er utviklet etter brukernes ønsker, «Wrappere», og ønsker å teste produktene, sier Stellan Pehrson.

Stellan Pehrson hos Papyrus håper at den nye produktserien vil vekke nysgjerrighet fordi den er utviklet ut fra brukernes ønsker. Foto: Arkiv/Claes Nordström

Papyrus selger Omega-Skinz i Sverige samt Norge og Danmark.

Les videre

Spandex lanserer ny folieserie

Spandex introduserer merkevaren AUTO og et produktsortiment som henvender seg til profesjonelle aktører i bilfolieringsbransjen. Det første produktet er en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

Sappi stenger europeisk papirfabrikk

Den pågående globale økonomiske nedgangen, med pressede markeder, geopolitisk ustabilitet og svak økonomisk vekst, legger et betydelig press på Sappi, spesielt i Europa, skriver de i en pressemelding.
sappi

Roland DG og Dimense

Roland DG Corporation, en produsent av bredformat inkjetprintere og printere/kuttere, har kunngjort at de skal samarbeide om salg og support for DIMENSE, en digital utskriftsløsning i storformat med unik tredimensjonal preging. Løsningen skal egne seg spesielt for interiørdekor.
RolandXbuysXDimenseXimage001-740x450

En fordel med PVC-fritt i måling av CO2-avtrykk

Spandex har fått et konsulentselskap til å utføre en uavhengig validering av karbonavtrykket til populære trykk- og skjærefolier i ImagePerfect-serien. Resultatene viser at de PVC-frie produktene etterlater et mindre fotavtrykk sammenlignet med tradisjonelle folier.
Evergreen Spandex

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag