Etter salget: Dette tror Agfa om fremtiden for offset

PUBLISERT: 5 desember 2022
OPPDATERT: 21 mars
Agfas programvareutviklere, Els Van Cauwenberghe (tv) og Rudi Bartels, ser frem til mulighetene for å fortsette å bringe verdi til offsetmarkedet.

Agfa har tidligere annonsert at de har til hensikt å selge sin Offset Solutions Division til kapitalfondet Aurelius Group. På en Value Conference forklarte de sammen med en rekke inviterte spesialister hva de tenker om fremtiden.

Agfa kunngjorde allerede i 2021 at de ville dele den utlignede delen av virksomheten i et uavhengig selskap. Nå har de annonsert at Agfa Offset Solutions skal selges til Aurelius Group med vanlige forbehold.

Offset Solutions står for en betydelig andel av Agfas totale inntekter. Ikke mindre enn 43 % kommer fra den snart solgte enheten. Vurderingen er imidlertid at det må en betydelig kapitalinnsprøytning til for å skape den nødvendige utviklingsfrekvensen dersom de skal opprettholde sin posisjon som en av markedslederne innen prepress til offset. Agfa ønsker å bruke disse ressursene på sine tre andre vekstsegmenter: Digital Print og kjemikalier, Radiologiske løsninger og Helse-IT.

Aurelius Group begrunner kjøpet med at det passer godt inn i deres portefølje, hvor de fokuserer på offset til vekstmarkedet emballasje. Agfa forteller at de selger 95 millioner m2 ctp-plater per år i mer enn 75 land. Platene produseres i tre fabrikker.

Emballasjespesialist Sean Smyth fra analyseinstituttet Smithers. Foto: Pressebilde
Emballasjemarkedet er i vekst

Selv om mange vil finne det risikabelt å stupe inn i offsetmarkedet, sier Sean Smyth fra analyseselskapet Smithers at det er god grunn til optimisme for offsetmarkedet i emballasjesektoren.

Han forklarer at emballasjemarkedet øker fordi det blir flere og flere mennesker og husholdninger. I tillegg øker verdien på emballasjen fordi det tenkes mer og mer erfaring i forbindelse med emballasjen. Begge trendene ser ikke ut til å endre seg de neste årene.

Sean Smyth anslår at verdien av trykt emballasje i 2022 vil være rundt 92,8 milliarder euro. og at den i løpet av de neste fem årene vil stige til rundt 101 milliarder euro. Så det er et stort marked. Offsetandelen utgjør rundt 20 % og forventes å være mer eller mindre uendret de neste fem årene.

Men er det ikke det digitale tar over, tenker du kanskje? Og ja, verdien av digitalt produsert emballasje forventes å øke fra ca. 8 % til forventet 11 % i 2027, men utgjør fortsatt en beskjeden del av det totale emballasjemarkedet. Markedet for offsettrykt emballasje er gigantisk og vil fortsette å være det de neste fem årene.

Andy Grant fra Agfa forteller om verdien av å ha standardisert produksjon.
Agfas verdiskaping i prepress-prosessen

Agfa selv anslår at de har rundt 25-30 % av det globale ctp-volumet. Imidlertid selges flertallet av platene i dag på det kommersielle trykkerimarkedet.
Agfas CtP-portefølje består av produktene Elite Pro, Elite Eco, Adamas og Eclipse, som er henholdsvis konvensjonelle, lavkjemikalie, kjemikaliefrie og utviklingsfrie plater. Med det brede utvalget kan de møte individuelle kunders behov og levere nettopp den platen som passer inn i kundens produksjonsmiljø.

På programvaresiden har de en rekke løsninger for å underbygge deres ECO3-konsept, som handler om økonomi, bærekraft og brukervennlighet (økonomi, økologi og ekstra bekvemmelighet).
Dette gjelder for eksempel standardiseringsprogramvaren PressTune, som sørger for at utskriftskvaliteten opprettholdes fra start til slutt og på tvers av maskiner og produksjonssteder. Dette gjelder InkTune, som reduserer blekkforbruket for å oppnå fargebesparelser, kortere innkjøringstid, færre papirproblemer og raskere tørking. Deres egenutviklede Spir@l raster og SolidTune har samme mål, som sammen med InkTune kan gi en merkbar besparelse på fargeforbruk.

De siste årene har Agfa også vært spesielt aktiv innen utvikling av roboter for den grafiske industrien. Dette gjelder håndtering av CtP-plater for større produksjonsenheter. De har så langt gjort seks installasjoner i Europa. Kenneth Rasmussen, som er salgsansvarlig i Norden og de baltiske landene, er selvsagt fornøyd med at de på denne måten nærmest har blitt et kompetansesenter for spesielt robotinstallasjoner.

Et bilde fra en video om en robotinstallasjon i Danmark.

Hva skjer med Agfa-navnet?
Agfa sier på konferansen at de ulike produktene vil beholde sine velkjente navn, som InkTune, Eclips osv. Men at det samlede merket vil få et nytt navn og dermed ikke lenger hete Agfa. Det er imidlertid ennå ikke bestemt hvilket merke produktene skal markedsføres under i fremtiden.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324