Bærekraft er stikkordet hos Spandex

PUBLISERT: 14 desember 2022
OPPDATERT: 9 januar
Trude Vabog Gudbrandsen er ny daglig leder for Spandex Norge.

«På vei mot bærekraft» er årets tema på Sign, Print & Promotion-messen, det stikkordet tok Spandex med seg og på deres stand vil de blant annet presentere produkter som kan benyttes for bærekraftige løsninger innen både interiør og eksteriør.

Spandex Norges nye daglige leder Trude Vabog Gudbrandsen ser frem til Sign, Print & Promotion-messen, som hun besøker for første gang.

– Ja, det skal bli gøy å møte våre kunder og våre samarbeidspartnere og å se messen fra bransjens ståsted, sier hun og fortsetter:

– Og selvfølgelig gleder de andre i Spandex seg også til å møte kundene våre. De kommer fra hele landet, så det er ikke så ofte vi møter dem ansikt til ansikt.

Trude Vaborg Gudbrandsen.

Firmaet som leverer det meste innen visuell kommunikasjon har tatt i bruk årets tema og vil fokusere på bærekraft i sin stand.

– Jeg tror at hvis en jobber med visuell kommunikasjon slik vi gjør, må vi vise hvordan man kan redusere miljøpåvirkningen og jobbe mer bærekraftig ved hjelp av produktene våre. Det er et krav på mange områder akkurat nå.

– Så ønsker vi å vise frem bredden av produkter som vi nå har som en del av Spandex konsernet. Vi har samarbeidet lenge med kundene våre, men vi har sikkert allikevel produkter folk ikke kjenner til.

Egenproduserte miljøvennlige selvklebende folier

Nylig har de gitt ut sin egen serie med PVC-frie folier, ImagePerfect Evergreen. Med den nye produktserien med print- og skjærefolier har Spandex hatt som mål å holde produktenes klima- og miljøbelastning så lav som mulig, fra folie til emballasje. Og det uten å gå på kompromiss med kvalitet og kostnader.

ImagePerfect Evergreen er 100% PVC-fri og har blant annet endestykker laget av resirkulert papp, vannbasert klebestoff og kommer i biologisk nedbrytbare poser.

– Vi skal selvfølgelig vise ImagePerfect Evergreen og introdusere det til våre kunder, sier Trude Vabog Gudbrandsen.

ImagePerfect Evergreen er Spandex ny serie med pvc-frie folier. Foto: Spandex.

Men det er ikke det eneste som skjer på standen.

– Vi skal også vise helfoliering, så det blir en bil på standen vår som folieres med Oracal 970 fra Orafol.

Spandex er eksklusiv forhandler av Orafol i Norge. På messen vil de blant annet vise frem deres PVC-frie produkter.

Med fokus på interiør og maskinvare

I tillegg vil Spandex sette stort fokus på interiørfolier fra Cover Styl’. De ser en fordel i å kle om i stedet for å gjøre om.

– I stedet for å bytte ut en dør, eller annet interiør, kan du foliere dem på nytt. Det er mer bærekraftig enn å kjøpe nytt eller pusse opp på annen måte.

Alle som er interessert i å lære mer om det hele kan fordype seg i emnet på Spandex Academy, som starter opp i januar 2023.

– Vi holder kurs her i Larvik men også ute i kundenes lokaler, slik at vi kommer til dem. Det starter med kurs i bilfoliering, og så fortsetter vi med kurs i interiørfolier, sier Trude Vabog Gudbrandsen.

Spandex vil i løpet av 2023 tilby kurs i bil- og interiørfoliering i sine lokaler i Larvik – men også ute hos kundene.
Maskinvare

På messen vil Spandex selvfølgelig også vise hardware som er et viktig segment for bedriften. Med seg på messen har de maskiner fra HP, Roland og Summa.

Sign, Print & Promotion-messen finner sted på Hellerudsletta mellom Oslo og Gardermoen 8. – 9. februar 2023. Messen er gratis for besøkende som er påmeldt. Meld deg på her: Sipp.no

Les videre

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Landets kanskje viktigste trykkeri er modernisert

Universitet i Oslo (UiO), med over 27 000 studenter og 6 600 ansatte, rommer ikke bare en institusjon for læring – men også et avgjørende trykkeri. Det lille, men betydningsfulle, og svært effektive Grafisk senter har i samarbeid med Canon gjennomført en omfattende moderniseringsprosess med fokus på kvalitet, bærekraft og effektivitet.
Trykkeriet UiO-kopi

Zünd viser løsninger for økt automatisering

Digitalisering, automatisering og innovasjon oppsummerer hva skjærebordprodusenten Zünd viser på Fespa. Blant nyhetene er et kameraalternativ for deres største skjærebord.
Zund-Fespa-1

Direct Color Systems viser LED-printere på Fespa

Direct Color Systems vil demonstrere sine LED-skrivere på Fespa. UV-44 DTS flatbed ble utgitt i fjor og er en allsidig mellomformatskriver.
directcolors_led_printere

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag