Copycat går for ImagePress V-serien

PUBLISERT: 19 desember 2022
OPPDATERT: 9 januar
Rykende fersk kommer CopyCats nye brosjyre ferdig trykt, stiftet, falset og renskåret fra den nye digitaltrykkmaskinen. Og Kim, Geir og Aksel liker det de ser.

CopyCat regner med at kunder i fremtiden kommer til å forvente enda raskere leveringer med høyere kvalitet, samt at produksjonen har bærekraft i fokus. Summa summarum har de bestemt seg for å satse på Canons ImagePress V-serie.

Geir Thorbjørnsen i CopyCat fastslår at firmaet han var med å starte for 25 år siden går mot rekordår, samtidig som de har fornyet seg med ny logo, nye farger, nye nettsider og ny grafisk profil.

I CopyCats avdeling på Skøyen viser Thorbjørnsen frem nytrykte utgaver av selskapets nye «skrytebrosjyre», som kommer rett fra avdelingens nye grafiske arbeidshest, Canon imagePRESS V1000. Maskinen er fullrigget med fals, stift, skjæring, firkantrygg, store papirmagasiner og en RIP som tåler voksne oppgaver. Brosjyren fremstår i tidsriktig matt uttrykk med 100 grams innmat og 250 grams omslag.

– Lekkert, sier Geir, og viser frem bilder fra samtlige ti avdelinger i nydelig trykk og med selskapets nye grafiske profil.

– Det var behov for å vise oss frem på en ny måte, og egenbrosjyren vår er et godt bevis på hva den nye serien til Canon er god for, sier Thorbjørnsen.

– I CopyCat trykker vi det meste, men stiftede hefter og brosjyrer er dagligdags produksjon ved alle avdelinger, og vår ambisjon er å trykke dette med høyere kvalitet og kortere leveringstid enn konkurrentene våre, kortreist og bærekraftig, og gjerne mens kunden venter. Slik skal det være i fremtiden også, derfor var det ikke vanskelig å lande på digitaltrykkmaskiner i Canons nye imagePRESS V-serie som selve «arbeidshesten» ved avdelingene våre, forteller Geir Thorbjørnsen.

Canon imagePRESS V1000 er i full drift hos CopyCat på Skøyen. Den er utstyrt med store papirmagasiner, kraftfull RIP, inline ferdiggjøring med stift, fals, renskjæring og firkantrygg.
Automatisering og bærekraft

Gjennom 25 år har valg av produksjonsteknologi stått sentralt i CopyCats strategi. Hva var utslagsgivende for at dere nå landet på Canons nye imagePRESS-serie som digitaltrykkmaskin?

– Flere ting, som samlet gir den beste helheten, svarer Thorbjørnsen.

– Vi ser at automatiseringsgraden er høy og energiforbruket vesentlig lavere enn før. Begge deler har betydning for oss, for manuelt arbeid har høy kostnad, og vi ser at kundene i stadig større grad utfordrer oss på miljø og bærekraft. V-serien vil bestå av flere modeller, slik at vi kan velge modell ut fra lokale krav, men være trygg på at sluttresultatet blir det samme. Dette er produksjonsmaskiner i toppklasse, med automatisk fargekontroll og perfekt pasning mellom for- og bakside, samt full hastighet også ved trykk på tykkere medier. RIP-løsningen er imponerende rask og sluttresultatet helt i toppklassen. Forventningene er derfor høye, til at den nye serien i imagePRESS-familien vil hjelpe oss å innfri det nye slagordet vårt «Holder trykket oppe».

Med ny profil og nye digitale kunderverktøy holder CopyCat trykket oppe.
Holder trykket oppe.

CopyCat har plassert sine avdelinger rundt om der det er mange kunder i nærheten, og filialene er selvhjulpne på det meste av produksjonen. De større jobbene håndteres av de store produksjonssentrene firmaet har på Lysaker og Billingstad – hvor det er mer utstyr. De nye imagePRESS V1000-maskinene er allerede i drift ved avdelingene i Oslo sentrum, Skøyen og Lysaker, og den fjerde maskinen er i ferd med å installeres på Lillestrøm.

Thorbjørnsen mener det ikke er usannsynlig at samtlige av selskapets avdelinger kommer til å få Canons digitalpresse lokalt:

– Det er sannsynlig, for 25 år i den grafiske bransjen har lært oss mye om verdien av å standardisere på produksjonsmaskiner og arbeidsflyt. Det gir fordeler både for å sikre konsistent kvalitet fra alle avdelinger, og for at vi enkelt kan flytte medarbeidere mellom ulike avdelinger. I tillegg vet vi at Canon har et serviceapparat som fungerer godt, svarer CopyCat-sjefen.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Ricoh: «Alle vil se utviklingen på inkjetsiden»

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324