Linda Steen tar plass i juryen i Antalis designkonkurranse

PUBLISERT: 20 desember 2022
OPPDATERT: 10 januar
Da Scenario sammen med reklamebyrået Frank fikk i oppdrag å lage en Diplom-is butikk var både tid og penger knapp. En rimelig og effektiv måte å lage et lekent sted var å foliere gulvet så det så ut som is. Diplom Is Kiosk // AS Scenario MNIL © Photo: Gatis Rozenfelds.

Mange kjenner henne nok igjen fra TV, nå tar interiørarkitekten Linda Steen på seg oppgaven som jurymedlem i Antalis Interior Design Award. Hun håper å se flere kreative prosjekter og et fortsatt godt samarbeid med den grafiske bransjen.

For tiden er Antalis Interior Design Award i gang, en konkurranse hvor arkitekter, interiørdesignere og andre kreative deltar med sine interiørprosjekter hvor de har brukt Antalis sine produkter.

Linda Steen har lang erfaring som interiørarkitekt. Nå er hun aktuell som jurymedlem i Antalis Interior Design Award. Foto: Scenario.

En jury bestående av fremtredende interiørarkitekter og designere vil deretter kåre en vinner i hver kategori. Og i år sitter for første gang en nordmann i juryen, interiørarkitekten Linda Steen.

– Det er en konkurranse jeg ikke visste så mye om fra før, men det er alltid spennende med noe nytt, så det føltes naturlig å si ja.

Hun er interiørarkitekten som grunnla det internasjonalt anerkjente kontoret Scenario, som blant annet har tegnet interiøret i det nye Munchmuseet, biblioteket Deichman Bjørvika og ombruksprosjektet Spaces i KA13, men også mange hoteller og private boliger. I tillegg kjenner nok mange henne igjen som programleder for Superoppusserne.

Hva forventer du å se fra de som konkurrerer i Antalis Interior Design Award?

– Jeg vil gjerne se unike personlige forslag, og er ikke opptatt av det som er « typisk trendy» akkurat nå. Trender kan fort bli uinteressante og utdaterte. Vi lever i en verden der sirkulær økonomi er i fokus, og det kan derfor være spennende å se prosjekter hvor ombruk og bærekraftige løsninger er benyttet på en eller annen måte. Jeg vil med andre ord gjerne se forslag som skiller seg ut, sier Linda Steen.

Et av de største prosjektene Scenario har tatt seg av de siste årene er biblioteket Deichman Bjørvika i Oslo. Deichman Bjørvika © AS Scenario MNIL // Photos: Gatis Rozenfelds, Ole Walter Jacobsen, Nina Isabell Abrahamsen.
Benytter ofte folier selv

Det er ikke uvanlig at hun selv benytter seg av folier i sine prosjekter.

– Vi designer ofte folie til oppdragsgiverne våre, enten som dekor eller markeringer på glassvegger eller på større veggfelt. Vi har også benyttet folie som gulvdekor og til ulike elementer på messestands. I mange år jobbet vi også med tog interiør, hvor folie benyttes mye både i interiør og eksteriør, sier hun og fortsetter:

– Vår jobb er jo å skape trivelige og funksjonelle miljøer, det er vår hovedoppgave. I tillegg er interiøret med på å synliggjøre merkevaren til bedriften. På mange måter kan man si at interiørarkitektur er tredimensjonal merkevarebygging. Folie er i denne forbindelse et supert materiale som veldig enkelt kan benyttes til å formidle ulike budskap.

Spaces Calmeyer er et lokale for samarbeid i Oslo. Her har Scenario benyttet seg av folier på glasspartier for å lage romfølelse samtidig som det blir adskilt for møter. Spaces Calmeyer // AS Scenario MNIL © Photo: Gatis Rozenfelds / Nina Isabell Abrahamsen.
Unikt marked i Norge

Ifølge det svenske magasinet Arkitekten har interiørarkitekter en unik sterk posisjon i Norge. De kommer ofte tidlig inn i byggeprosessen og har et tett, tverrfaglig samarbeid med hus- og landskapsarkitektene. For tiden utdanner Norge nesten dobbelt så mange interiørarkitekter per år som nabolandet – som har et betydelig større marked.

Samtidig som interiørarkitektens rolle har vokst de siste tiårene, har den grafiske bransjen gjennomgått en kalddusj. Når etterspørselen etter tradisjonelle trykksaker har gått ned, har mange trykkerier måttet tenke nytt.

Hos Antalis tror man at interiør er et marked som kommer til å vokse veldig i løpet av de nærmeste årene, i en tidligere artikkel i Sign&Print sier selskapets salgsdirektør for visuell kommunikasjon, Christer Bratz:

– Vi kan velge å være leverandøren som hjelper kundene med å generere vekst. Dette gjør vi ved å øke kompetansen og kunnskapen innen interiør, dekor og andre sluttprodukter. Vi ønsker å bli enda sterkere i den rollen.

Scenario har til og med innredet et trykkeri! Da Megaprint flyttet til sine lokaler i Røyken fikk de større plass. Målet med prosjektet var å lage et integrert utstillinglokale samt et sted som ansporer de ansattes kreativitet. Megaprint // AS Scenario MNIL © Photo: Gatis Rozenfelds.

Det er dermed rom for økt samarbeid mellom landets interiørarkitekter og grafisk bransje. Selv om Linda Steen allerede synes det fungerer veldig bra.

– Vi kommer med ideene og så sitter de på løsningen på hvordan det skal gjennomføres. Det fungerer som regel veldig godt!

Antalis Interior Design Award pågår mellom 1. oktober og 31. januar.

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324