
Mange kjenner henne nok igjen fra TV, nå tar interiørarkitekten Linda Steen på seg oppgaven som jurymedlem i Antalis Interior Design Award. Hun håper å se flere kreative prosjekter og et fortsatt godt samarbeid med den grafiske bransjen.
For tiden er Antalis Interior Design Award i gang, en konkurranse hvor arkitekter, interiørdesignere og andre kreative deltar med sine interiørprosjekter hvor de har brukt Antalis sine produkter.

En jury bestående av fremtredende interiørarkitekter og designere vil deretter kåre en vinner i hver kategori. Og i år sitter for første gang en nordmann i juryen, interiørarkitekten Linda Steen.
– Det er en konkurranse jeg ikke visste så mye om fra før, men det er alltid spennende med noe nytt, så det føltes naturlig å si ja.
Hun er interiørarkitekten som grunnla det internasjonalt anerkjente kontoret Scenario, som blant annet har tegnet interiøret i det nye Munchmuseet, biblioteket Deichman Bjørvika og ombruksprosjektet Spaces i KA13, men også mange hoteller og private boliger. I tillegg kjenner nok mange henne igjen som programleder for Superoppusserne.
Hva forventer du å se fra de som konkurrerer i Antalis Interior Design Award?
– Jeg vil gjerne se unike personlige forslag, og er ikke opptatt av det som er « typisk trendy» akkurat nå. Trender kan fort bli uinteressante og utdaterte. Vi lever i en verden der sirkulær økonomi er i fokus, og det kan derfor være spennende å se prosjekter hvor ombruk og bærekraftige løsninger er benyttet på en eller annen måte. Jeg vil med andre ord gjerne se forslag som skiller seg ut, sier Linda Steen.

Benytter ofte folier selv
Det er ikke uvanlig at hun selv benytter seg av folier i sine prosjekter.
– Vi designer ofte folie til oppdragsgiverne våre, enten som dekor eller markeringer på glassvegger eller på større veggfelt. Vi har også benyttet folie som gulvdekor og til ulike elementer på messestands. I mange år jobbet vi også med tog interiør, hvor folie benyttes mye både i interiør og eksteriør, sier hun og fortsetter:
– Vår jobb er jo å skape trivelige og funksjonelle miljøer, det er vår hovedoppgave. I tillegg er interiøret med på å synliggjøre merkevaren til bedriften. På mange måter kan man si at interiørarkitektur er tredimensjonal merkevarebygging. Folie er i denne forbindelse et supert materiale som veldig enkelt kan benyttes til å formidle ulike budskap.

Unikt marked i Norge
Ifølge det svenske magasinet Arkitekten har interiørarkitekter en unik sterk posisjon i Norge. De kommer ofte tidlig inn i byggeprosessen og har et tett, tverrfaglig samarbeid med hus- og landskapsarkitektene. For tiden utdanner Norge nesten dobbelt så mange interiørarkitekter per år som nabolandet – som har et betydelig større marked.
Samtidig som interiørarkitektens rolle har vokst de siste tiårene, har den grafiske bransjen gjennomgått en kalddusj. Når etterspørselen etter tradisjonelle trykksaker har gått ned, har mange trykkerier måttet tenke nytt.
Hos Antalis tror man at interiør er et marked som kommer til å vokse veldig i løpet av de nærmeste årene, i en tidligere artikkel i Sign&Print sier selskapets salgsdirektør for visuell kommunikasjon, Christer Bratz:
– Vi kan velge å være leverandøren som hjelper kundene med å generere vekst. Dette gjør vi ved å øke kompetansen og kunnskapen innen interiør, dekor og andre sluttprodukter. Vi ønsker å bli enda sterkere i den rollen.

Det er dermed rom for økt samarbeid mellom landets interiørarkitekter og grafisk bransje. Selv om Linda Steen allerede synes det fungerer veldig bra.
– Vi kommer med ideene og så sitter de på løsningen på hvordan det skal gjennomføres. Det fungerer som regel veldig godt!
Antalis Interior Design Award pågår mellom 1. oktober og 31. januar.