Papyrus vil starte en trend med PVC-frie produkter

PUBLISERT: 2 januar 2023
OPPDATERT: 10 januar
Jens Børgund, Account manager for Visuell kommunikasjon hos Papyrus.

Hvem er egentlig trendsetterne i den grafiske bransjen – foretakene eller kundene? På Sign, Print & Promotion-messen, 8. – 9. februar, vil Papyrus ha fokus på de produktene de tror er fremtiden for visuell kommunikasjon – og kanskje starte en ny trend.

Pandemien satte en stopper for så mangt men kanskje var det tydeligste det menneskelige møtet. Selv om teknologien tilbød mange løsninger så fantes det ingenting som kunne leve opp til det å fysisk treffe noen.

– Det viktigste med messen nå er at våre kunder får treffe alle oss, å få et ansikt på de som de snakker med på telefonen. Det finnes ingenting som slår det å treffe et menneske og prate med hverandre ansikt til ansikt, sier Jens Børgund som er Account manager for Visuell kommunikasjon hos Papyrus.

Og Sign, Print & Promotion-messen er et utmerket sted for slike møter.

Papyrus er selskapet som startet som ren papirgrossist men som nå, utover det, selger det meste innen emballasje, forbruksvarer og produkter for visuell kommunikasjon. Derfor har de nå blitt stilt overfor luksusproblemet at de har mange produkter å velge mellom.

– Vi er fortsatt litt igjen innen sortimentet, men vi vil vise frem våre produkter og merker som vi anser som viktige innen visuell kommunikasjon, sier Jens Børgund.

Det er spesielt en type produkt han tenker på.

– Selvklart kommer vi til å snakke om alle våre produkter men vi vil også løfte frem den nye trenden med PVC-frie produkter.

Brosjyre fra Grafityp om deres PVC-frie folier.
Spår oppgang for PVC-fritt

PVC-frie produkter har vært på tapetet en stund men ennå ser man ikke det virkelig store salget, i hvert fall tror Jens Børgund at det kan bli mye større.

– Det finnes jo alt fra vindusfilm og skiltfilm, til printvinyler som i høyere grad etterspørres. Ofte av statlige og kommunale virksomheter, de har litt høyere krav på seg i forhold til sikkerhet og miljø, og bruker dem på offentlige bygninger som skoler, barnehager, sykehus, sier han og fortsetter:

– Men også transportnæringen, og der har det jo med brannsikkerhet å gjøre. At man kan dokumentere at produktene ikke avgir giftige gasser ved brann for eksempel.

Så man ser altså en trend i PVC-fritt?

– Nei, det skulle jeg gjerne si, men vi ønsker å være med og skape den trenden. Vi vet at det finnes kunder i dag som etterspør PVC-frie produkter. Men at ikke alle leverandører kan levere det enda.

Og han ser også enda et problem.

– Det er også mange som ikke vet at det finnes PVC-frie alternativer.

 

En bransje i bevegelse
Drytac-brosjyrer.

Så på standen til Papyrus kommer det i alle fall å være mange PVC-frie alternativer for de som vil fordype seg i det. Men det er ikke det eneste som selskapet vil dedikere seg til i 2023.

– Å utvide sortimentet er det første vi kommer til å jobbe med. Komme med nye produkter og løsninger til bransjen som helhet, å tilby en kost-nytte som er bra for kunden og vise at vi er en spennende leverandør.

Jens Børgund har vært lenge i den grafiske bransjen og fulgt dens med- og motganger. Nå synes han at han ser en ny bevegelse. Klassiske foretak som tidligere har holdt seg til skilt begynner å begi seg inn på interiørdekor.

– Det er en stor voksende del av bransjen. Tapeter, bilder og skilting. Kampanjedekor for restauranter og hoteller, det er slike kunder som i dag blir viktigere. Det er en enkel måte å bytte ut et budskap eller reklame, til en billigere penge, sier han og konkluderer:

– Man kan hele tiden komme på nye konsepter innen visuell kommunikasjon. Om man bryter ned begrepet – hva er visuell kommunikasjon? Det er alt vi ser i det daglige, som gjør at vi kan kommunisere på en måte som mange kan forstå, det kommer det alltid til å være behov for.

Sign, Print & Promotion-messen finner sted på Hellerudsletta mellom Oslo og Gardermoen 8. – 9. februar 2023. Messen er gratis for besøkende som er påmeldt. Meld deg på her: Sipp.no

Les videre

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Kreativ fresing og skjæring i fokus

Kongsberg PCS och MultiCam kjører en favoritt i reprise fra fjorårets Fespa og viser hver sin flaggskipsmodell: skjærebordet C24 og CNC-fresen Apex3R.
Kongsberg 2 w

Siste nytt

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Canon rigger for ytterligere vekst

Canon Norge styrker sitt salgsteam innen digital produksjon og trykkløsninger, og har ansatt Olle Stark som Account Manager for salg av printmedier/ark til både grafisk bransje og kontormarkedet.
Olle Stark

MBL: Lesertall viser fall for papiravisene

Ferske lesertall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser at papiravisene har en samlet tilbakegang på 13 prosent det siste året. Nedgangen gjelder også magasiner.
newspaper-1595773_1280

Oppsummerer nytten av automatisering

Summa demonstrerer ikke bare én, men to arbeidsflytløsninger under Fespa. Dette for å vise kundene hvordan de kan effektivisere prosessene sine.
Summa-1024x768