Papyrus vil starte en trend med PVC-frie produkter

PUBLISERT: 2 januar 2023
OPPDATERT: 10 januar
Jens Børgund, Account manager for Visuell kommunikasjon hos Papyrus.

Hvem er egentlig trendsetterne i den grafiske bransjen – foretakene eller kundene? På Sign, Print & Promotion-messen, 8. – 9. februar, vil Papyrus ha fokus på de produktene de tror er fremtiden for visuell kommunikasjon – og kanskje starte en ny trend.

Pandemien satte en stopper for så mangt men kanskje var det tydeligste det menneskelige møtet. Selv om teknologien tilbød mange løsninger så fantes det ingenting som kunne leve opp til det å fysisk treffe noen.

– Det viktigste med messen nå er at våre kunder får treffe alle oss, å få et ansikt på de som de snakker med på telefonen. Det finnes ingenting som slår det å treffe et menneske og prate med hverandre ansikt til ansikt, sier Jens Børgund som er Account manager for Visuell kommunikasjon hos Papyrus.

Og Sign, Print & Promotion-messen er et utmerket sted for slike møter.

Papyrus er selskapet som startet som ren papirgrossist men som nå, utover det, selger det meste innen emballasje, forbruksvarer og produkter for visuell kommunikasjon. Derfor har de nå blitt stilt overfor luksusproblemet at de har mange produkter å velge mellom.

– Vi er fortsatt litt igjen innen sortimentet, men vi vil vise frem våre produkter og merker som vi anser som viktige innen visuell kommunikasjon, sier Jens Børgund.

Det er spesielt en type produkt han tenker på.

– Selvklart kommer vi til å snakke om alle våre produkter men vi vil også løfte frem den nye trenden med PVC-frie produkter.

Brosjyre fra Grafityp om deres PVC-frie folier.
Spår oppgang for PVC-fritt

PVC-frie produkter har vært på tapetet en stund men ennå ser man ikke det virkelig store salget, i hvert fall tror Jens Børgund at det kan bli mye større.

– Det finnes jo alt fra vindusfilm og skiltfilm, til printvinyler som i høyere grad etterspørres. Ofte av statlige og kommunale virksomheter, de har litt høyere krav på seg i forhold til sikkerhet og miljø, og bruker dem på offentlige bygninger som skoler, barnehager, sykehus, sier han og fortsetter:

– Men også transportnæringen, og der har det jo med brannsikkerhet å gjøre. At man kan dokumentere at produktene ikke avgir giftige gasser ved brann for eksempel.

Så man ser altså en trend i PVC-fritt?

– Nei, det skulle jeg gjerne si, men vi ønsker å være med og skape den trenden. Vi vet at det finnes kunder i dag som etterspør PVC-frie produkter. Men at ikke alle leverandører kan levere det enda.

Og han ser også enda et problem.

– Det er også mange som ikke vet at det finnes PVC-frie alternativer.

 

En bransje i bevegelse
Drytac-brosjyrer.

Så på standen til Papyrus kommer det i alle fall å være mange PVC-frie alternativer for de som vil fordype seg i det. Men det er ikke det eneste som selskapet vil dedikere seg til i 2023.

– Å utvide sortimentet er det første vi kommer til å jobbe med. Komme med nye produkter og løsninger til bransjen som helhet, å tilby en kost-nytte som er bra for kunden og vise at vi er en spennende leverandør.

Jens Børgund har vært lenge i den grafiske bransjen og fulgt dens med- og motganger. Nå synes han at han ser en ny bevegelse. Klassiske foretak som tidligere har holdt seg til skilt begynner å begi seg inn på interiørdekor.

– Det er en stor voksende del av bransjen. Tapeter, bilder og skilting. Kampanjedekor for restauranter og hoteller, det er slike kunder som i dag blir viktigere. Det er en enkel måte å bytte ut et budskap eller reklame, til en billigere penge, sier han og konkluderer:

– Man kan hele tiden komme på nye konsepter innen visuell kommunikasjon. Om man bryter ned begrepet – hva er visuell kommunikasjon? Det er alt vi ser i det daglige, som gjør at vi kan kommunisere på en måte som mange kan forstå, det kommer det alltid til å være behov for.

Sign, Print & Promotion-messen finner sted på Hellerudsletta mellom Oslo og Gardermoen 8. – 9. februar 2023. Messen er gratis for besøkende som er påmeldt. Meld deg på her: Sipp.no

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

De viste linjer med helautomatisk bokproduksjon

Etterbehandlingseksperter fra Horizon demonstrerte hvordan man lager den smarte fabrikken på Drupa.
Horizon-1

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324