Etikettrykk: "Overgangen fra analog til digital fortsetter"

Foto: Pressebilder
PUBLISERT: 25 januar 2023
OPPDATERT: 25 januar
Carsten Bamberg ved Konica Minolta ser muligheter for kundene til å ta spranget inn i digital etikettproduksjon.

Digital etikettproduksjon har blitt normen, ifølge Carsten Bamberg, forretningsutviklingssjef i Konica Minolta. Han gir sitt syn på etikettåret 2023, et år han tror vil bli preget av en fortsatt sterk trend mot økt digitaltrykk.

Nesten 35 prosent av den totale etikettproduksjonsverdien er nå helt digital eller involverer hybrid utskriftsteknologi. Etter en stor svingning er det nå det digitale som presterer best i markedet ettersom flere merker og forhandlere ser at fleksibilitet og rask respons er de viktigste faktorene for å kunne svare på raskt skiftende etterspørselsmønstre i en ny verden av muligheter i henhold til Konica Minolta.

– Den analoge teknologien har vært motstandsdyktig mot de globale endringene, spesielt for etiketter og emballasje, men nå ser det virkelig positivt ut ettersom overgangen fra analog til digital fortsetter. Det er som om endringen haster og blir sterkere. Overgangen kan ikke stoppes, bemerker Carsten Bamberg, forretningsutviklingssjef i Konica Minolta Business Solutions Europe.

Kundene utnytter mulighetene

Økende trender som automatisering, nettkjøp av trykksaker og nettbutikker gjør at det er muligheter overalt for kunder som ønsker å utnytte print der de får tilgang til et bredt spekter av applikasjoner som kun kan leveres gjennom digital produksjon.

Arbeidsflyt, programvare og prosessautomatisering er sammen med skybaserte løsninger viktige faktorer for bedre automatisering og effektivitet og en del av utviklingen mot «den smarte fabrikken». Mulighetene er overalt. Etikett- og emballasjemarkedene fortsetter å blomstre takket være digital trykkteknologi, ettersom opplagene blir lavere og kravene til bærekraftige produksjonsmetoder med redusert avfall blir høyere. Dette har blitt stadig viktigere, spesielt ettersom globale utfordringer med hensyn til materialtilgjengelighet, stigende priser og høyere energikostnader, samt mangel på kompetanse har påvirket tillitsnivået negativt.

– Vi er ekstremt positive til fremtiden. Digital etiketteknologi fortsetter å ekspandere innen tradisjonelle flexo- og offsetområder, noe som er gode nyheter for alle som allerede er aktivt involvert i digital produksjon og for de som ønsker å satse, sier Carsten Bamberg.

Vekst i sikte

Optimismen gjenspeiles av andre globale eksperter som også rapporterer at betydelige vekstmuligheter ser ut til å være i horisonten i det kommende året og utover. Ekspertene fra Smithers tror på vekst for etikett- og emballasjeindustrien etter pandemien.

I en rapport om trender og drivere som former fremtidige digitale trykkmarkeder, mener analytikerne at nesten trettifem prosent av den totale verdien ligger i heldigital eller hybrid etikettproduksjon. Digitalt har blitt normen. Ifølge Smithers var det globale digitalt trykte etikettmarkedet verdt 12,6 milliarder dollar innen 2022, og vokste med 7,7 prosent CAGR siden 2017, mens volumet vokste med et gjennomsnitt på 10,8 prosent.

«Under pandemien så vi betydelig vekst i grunnleggende forbrukerprodukter ettersom industri- og bulkemballasje krevde etiketter, mens etterspørselen var lavere etter mange luksusprodukter,» heter det i rapporten. «Digital overgikk markedet ettersom flere varemerker og forhandlere så fleksibilitet og rask respons som viktige faktorer for å svare på raskt skiftende etterspørselsmønstre.

Digital etikettutskrift anslås å nå nesten 20 milliarder dollar innen 2032, når den digitale ytelsen til smale nettpresser overgår analog produksjon, med innebygde alternativer for digital utsmykning og etterbehandling. Rapporten sier også: «I takt med at befolkningen vokser og antallet mindre husholdninger øker, vil også emballasjevolumene vokse. E-handel med enkeltkunder gjør det nødvendig å bruke mer emballasje for å beskytte varer under transport. Selv om mange pakker ikke er trykt (flasker, glasskrukker, bokser, innpakninger, fat, etuier, bulkposer, papp, filmer), krever noen av dem en etikett.»

Etiketter er uunnværlige

Som et annet eksempel på overgangen til digital produksjon avslører FINAT at mer enn en tredjedel av respondentene (37 prosent) i en fersk undersøkelse sa at de vil kjøpe en digital trykkpresse i 2023. Det var en betydelig økning fra de tjueen prosentene som sa at de ville investere i digitalt utstyr det siste året. I FINATs siste rapport og analyse av det europeiske smalsporsmarkedet skriver foreningens administrerende direktør Philippe Voet at: «Etiketter er uunnværlige for å muliggjøre den kritiske infrastrukturen» og legger til at «etikettprodusenter rapporterer at deres digitale operasjoner har økt betydelig på grunn av pandemien og det fortsatte behovet for ordrer som haster.»

Data fra forskningsanalytikere ved IDC viser at det vesteuropeiske markedet for digital etikett- og emballasjeproduksjon forventes å øke med 13,1 prosent CAGR over en femårsperiode frem til år 2025.

– Vi fortsetter å presse grensene med vår tonerbaserte teknologi, som har gjort oss til markedsleder innen digital etikettproduksjon – litt mer enn seks år etter at vi først kom inn på markedet, sier Carsten Bamberg.

– Fra begynnelsen var vi fokusert på små og mellomstore etikettkonvertere. Men i vår rolle som en global teknologileverandør med lokale serviceorganisasjoner, retter vi oss nå mot de avanserte markedene med introduksjonen av AccurioLabel 400 – vår tonerbaserte digitale enkeltpass trykkpresse.

De første AccurioLabel 400-kundene starter produksjonen

– Vi installerer de første nye pressene nå tidlig i 2023, etter omfattende intern testing og ekstremt positive tilbakemeldinger fra de første offentlige demonstrasjonene av vår nye modell. Viktige fremskritt med AccurioLabel 400 inkluderer ytterligere kostnadsreduksjoner takket være enda mer holdbare deler, tilgjengelighet i fire- og femfargekonfigurasjoner, muligheten for flere applikasjoner med hvit toner og en utskriftshastighet på opptil 39,9 meter per minutt.

Den tonerbaserte digitale etikettpressen AccurioLabel 230. Foto: Pressebilde

«Introduksjonen av hvit toner kan ikke overvurderes,» sier IDC i sin markedsrapport.

– De estimerte 3000 etikettprodusentene av middels til høyt volum setter pris på forretningsmulighetene denne tilleggsfargen skaper. AccurioLabel 400 flytter grensene for automatisering, hastighet, fleksibilitet og fargekapasitet, og gir Konica Minolta muligheten til å trenge inn i etikett- og emballasjemarkedet ytterligere.

«Vi kommer ikke til å slappe av»

I rapporten kan man også lese at den nye trykkpressen «ytterligere forsterker Konica Minoltas forpliktelse til å drive innovasjon og vekst i begge disse markedene».

– Vi skal ikke slappe av. Det gjenstår fortsatt mye arbeid for å utdanne markedet om fordelene med digital produksjon. Vi er fast bestemt på å, basert på et partnerskap, hjelpe våre kunder med å identifisere og åpne opp den potensielle digitaliseringen dette innebærer og nå neste nivå i deres organisasjoners digitale modenhet ved å se arbeidsplassen på nye måter, sier Carsten Bamberg og utdyper funksjonene til etiketter.

– Etiketter er nødvendige for de grunnleggende behovene i forsyningskjeden fordi de er viktige verktøy for å formidle informasjon. En ting som er sikkert er at etiketter vil fortsette å være en del av hverdagen. Vridningen mot digital produksjon vil bli enda mer fremtredende i fremtiden.

Tekst: Bo Wallteg

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324