Så var det dags for den siste dagen av Sign, Print & Promotion, men ingen hvile eller pause ute på messegulvet for det. På standene var det full rulle og flere handler ble gjennomført denne dagen.
Danish Label Coating har fullt fokus på produktmerking, fremfor alt Polycoat-etiketter som selskapet er spesialister på å lage. Firmaet kan håndtere både små og store bestillinger av etiketter. På Sign, Print & Promotion var målet å møte nye kunder og vekke nye etikettanker til live.
Svenske H-Tryck fra Markaryd i Småland debuterte på Sign, Print & Promotion. I all hovedsak var det trykkeriets emballasjesatsing som var i rampelyset. Siden 2019 har H-Tryck satset stort på en maskinpark for å kunne produsere papirbaserte krus og kopper til blant annet on-the-go-markedet.
Bare i fjor installerte selskapet ytterligere syv maskiner for å kunne produsere et større utvalg produkter som fargerike trykte papirkopper og papirkopper i ulike formater som kan fås med tilhørende lokk. Brødrene Per og Sam Hansson, som driver bedriften, tilbød messebesøkende smoothies i de nye koppene med lokk.
Amatec fylte sin messestand med utstyr for søm og broderi, men også sitt utvalg av lasermarkeringsmaskiner, for eksempel for runde gjenstander, samt laserkuttere, alle spesialtilpasset både myke og harde materialer og ulike formål. Daniel Nilsen i Amatec la spesielt vekt på at maskinene deres er brukervennlige og enkle å håndtere for en operatør.
Michael Bergman og Alexandra Pettersson fra Simutek, selskapet som utvikler og selger forretningssystemet GKS hadde en intensiv første dag på Sign, Print & Promotion. En utmerket møtesplass ifølge dem.
– Dette er en god måte å møte alle personlig og få et ansikt på våre norske kunder, sier Alexandra Pettersson.
Fra BK Gruppen var det BK Dekorima og BK Grafisk som var på stedet. Selger Pål Henriksen, fra BK Dekorima, var fornøyd med de to messedagene.
– Det har vært god respons, vi hadde noen avtaler fra før som vi bestemte at skulle «closes» her.
De tok med sin egenproduserte BDsign, en modulær skiltserie som kan leveres med både taktil tekst og punktskrift.
Massevis av leads, slik kunne Eddy Authen og Terje Kristiansen-Bakke oppsummere sine to dager på Sign, Print & Promotion. De viste sin G-Weike Co2 laserskjærer og gravør, som fungerer like godt for akryl som for lær.
– Vi er helt sikre på at vi får salg, sier Terje Kristiansen-Bakke.
– Vi har hatt mye besøk, sikkert 40 ulike bedrifter som vi har tatt kontakt med, sier Arnt Aage Braein hos Stein Raaness under messens første dag.
På messen hadde de representanter fra Oki, produsenten av etikettskrivere som ifølge selskapet er svært populær.
– De er en god ressurs å ha med oss, når vi hadde så mye på gang her.
– Vi viser noe som mange ikke har sett før, sier Thomas Vellier på AbcMix når han skal forklare hvorfor det alltid er så fullt av folk på standen deres.
Og ganske riktig, det er mange som er interessert i de LED-belyste bokstavene.
– Så vi er veldig fornøyde, Det er den beste opplevelsen av alle de messene vi har besøkt så langt.
Grafiske og Promotion-messer tilhører ikke hverdagen för Wrapchamp.
– Normalt pleier vi å være på motormesser, sier administrerende direktør Samuel Eriksson.
Så det å stille på Sign, Print & Promotion var litt av en test, da Samuel Eriksson ikke var sikker på at Wrapchamps franchisekonsept skulle passe messens kundesegment.
– Det har faktisk gått over forventningene og vi har hatt overraskende mange gode dialoger.
Når Omikai ikke er på messen, er de midt i arbeidet med å lansere en ny versjon av forretningssystemet sitt.
– Så dette er en god mulighet til å sjekke tingene med alle kunder og forsikre seg om at de har det bra, sier deres administrerende direktør Pontus Maltborg.
Det er premiere for Indukta på Sign, Print & Promotion. Selskapet, som er en helhetlig leverandør av forbruksvarer, maskiner og service innen tekstil- og tampotrykksegmentet, har lenge vært aktivt i Sverige, men ønsker nå også å flytte til nabolandet i vest.
– Det er første gang vi er her, vi ønsker å nå ut til kunder i Norge, sier administrerende direktør Christian Stjärnerud.
Alle som vil ha jobb bør søke seg til den grafiske bransjen, mange trykkerier roper etter ansatte. Derfor er det ikke overraskende at Opplæringssenterets stand var populær.
– Det er mange som kommer hit, nesten alle er interessert i nyrekruttering, sier Line Hverven.